آی‌تی ایران: همچنان که می‏دانیم اپل در مراسم هفته گذشته دو آی‌فون ۶S و ۶S Plus را معرفی کرده که هر دو مجهز به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و امکان تصویربرداری ۴K هستند.

از طرف دیگر می‌دانیم که اپل همچنان نسخه ۱۶ گیگابایتی آی‌فون را حفظ کرده و بنابراین پرسشی که به وجود می‏آید این است که با کیفیت ۴K تا چند دقیقه می‏توان فیلم ۴K گرفت؟

هر دقیقه فیلمبرداری با کیفیت ۴K با ۳۰ فریم برثانیه فضایی بالغ بر ۳۷۵ مگابایت را اشغال می‏کند. این تقریبا دوبرابر فضایی است که فیلمبرداری با کیفیت ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم برثانیه اشغال می‏کند.

بنابراین اگر یک دقیقه فیلمبرداری با ۴K فضایی به اندازه ۳۷۵مگابایت را اشغال کند محاسبه کردن اینکه چند دقیقه فیلم روی موبایل ۱۶ گیگابایتی قابل ذخیره است کار سختی نیست. اما موضوع آن است که اساسا آی‌فون (و البته بسیاری از گوشی‌های دیگر) در واقعیت همان ظرفیت اسمی را برای ذخیره کردن در اختیار کاربر قرار نمی‏دهند و بخشی از این فضا را خود سیستم عامل اشغال می‏کند.

بر اساس بنچ‏مارک‏های صورت گرفته آی‌فون ۶ اس به طور عملی حدود ۱۳ گیگابایت فضا در اختیار کاربر می‏گذارد.

به این ترتیب محاسبه ما می‏تواند این‌گونه باشد که ۱۰ دقیقه فیلمبرداری ۷۵/ ۳ گیگابایت و ۲۰ دقیقه فیلمبرداری با کیفیت ۴k فضایی برابر با ۵/ ۷ گیگابایت و ۳۰ دقیقه فیلمبرداری با این کیفیت ۲۵/ ۱۱ گیگابایت را اشغال می‏کند.

پس پاسخ دقیق این پرسش این است که با موبایل ۱۶ گیگابایتی آی‌فون می‏توان به طور دقیق حداکثر ۳۴ دقیقه و ۴۰ ثانیه فیلم با کیفیت ۴K ضبط و ذخیره کرد. طبیعی است این در شرایطی است که کاربر هیچ فایل یا اپلیکیشن دیگری روی آی‌فون خود نصب نکرده باشد.