مدارس عصر دیجیتال هوشمند می‌شوند

دنیای اقتصاد: تکنولوژی به سرعت رشد می‌کند و مرزهای مختلف زندگی روزمره ما را در می‌نوردد. درست به همین دلیل هم هست که در سال‌های اخیر شاهد تغییرات قابل‌توجهی در سبک زندگی خودمان بوده‌ایم و بارها و بارها تاثیر حضور تکنولوژی و ارتباطات را در روزمرگی‌هایمان حس کرده‌ایم. حالا فعالان صنعت تکنولوژی به فکر آموزش نسل‌های جدید و برنامه‌ریزی برای نفوذ هرچه بیشتر تکنولوژی در مدارس هستند.

Altschool یک مدرسه هوشمند در سیلیکون ولی است که در ماه مه گذشته توانست تا صد میلیون دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران دره تکنولوژی جمع کند. این مدرسه نمونه‌ای از کاری است که فعالان سیلیکون‌ولی به دنبال توسعه آن هستند؛ مدارس تمام هوشمند و سازگار با تکنولوژی‌های جدید. آنها از مدارس معمولی و قدیمی می‌ترسند و آنها را تهدیدی برای روند رشد آینده تکنولوژی می‌دانند. درست به همین دلیل هم هست که برای توسعه مدارس هوشمند سرمایه‌گذاری می‌کنند.

کودکان مشغول تحصیل در مدرسه Altschool هر روز با ثبت اثر انگشت خود از طریق یک آی‌پد، ورودشان را اعلام می‌کنند، فهرستی از فعالیت‌های روزانه‌شان را ثبت می‌کنند و نرم افزارهای گرافیک سه بعدی را برای طراحی خانه بازی حیوانات خانگی یاد می‌گیرند. «مکس ونتیلا» موسس و مدیر عامل این مدرسه هوشمند است که قبلا مدیر بخش شخصی‌سازی در شرکت گوگل بوده و به راه‌اندازی گوگل پلاس و دیگر محصولات اینترنتی شخصی کمک کرده است.

او در سال ۲۰۱۳ گوگل را ترک کرد تا این مدرسه را تاسیس کند. آخرین سرمایه‌گذاری او با هدف تغییر مدل آموزش ابتدایی رایج که قدیمی و متعلق به اوایل دهه ۱۹۰۰ بود، به مدارس هوشمند عصر دیجیتال بوده است. در ماه مه گذشته او یک روز کامل را در مدرسه Altschool گذراند تا بتواند انقلابی را که در مدل آموزشی این مدارس ایجاد شده است، از نزدیک ببیند. حالا Altschool به یک نمونه واقعی و درست از مدارس هوشمند آینده تبدیل شده است که می‌تواند کودکان را با شیوه‌های نوین آموزشی تربیت کند. در واقع Altschool مجموعه‌ای از مدارس کوچک است که هر کدام بین ۸۰ تا ۱۵۰ نفر دانش‌آموز دارند تا در نهایت آنها را به شیوه مدرن قرن بیست و یکمی آموزش بدهند. حالا Altschool چهار مدرسه زیر مجموعه خودش دارد که همه در منطقه سیلیکون ولی واقع شده‌اند.

در ماه مه گذشته مارک زوکربرگ با همراهی افراد دیگری مانند اندرسون هورویتز و پیتر تیل صد میلیون دلار در پروژه مدارس هوشمند Altschool سرمایه‌گذاری کردند. شهریه این مدارس کمی بیش از ۲۰ هزار دلار برای هر سال است و والدینی که تمایل دارند کودکانشان با سیستم آموزشی مدرن و هوشمند آموزش ببینند، حاضرند این شهریه را بپردازند.

Altschool دانش‌آموزان بین ۴ تا ۱۴ ساله را به سه گروه تقسیم کرده است؛ پیش ابتدایی، پس ابتدایی و متوسط. در اینجا هیچ خبری از سطح‌بندی‌های قدیمی و رایج در مدارس دیگر نیست. کودکان در ابتدای ورود به مدرسه باید ورودشان را از طریق یک اپلیکیشن ویژه که روی یک آی‌پد خاص در ورودی مدرسه نصب شده است، اعلام کنند. این اپلیکیشن یکی از ده‌ها ابزار تکنولوژی است که توسط تیم تولید محصولات ۵۰ نفره این مدرسه طراحی و توسعه داده شده است. در این تیم ۵۰ نفره افرادی از کارمندان سابق شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند Apple، Uber، Zynga و Google حضور دارند.

این محصولات در یک پلت‌فرم دیجیتالی به نام My.AltSchool در دسترس هستند. این پلت‌فرم همه چیز را از حضور دانش‌آموزان گرفته تا اطلاعات مربوط به بیماری‌ها و حساسیت‌های غذایی‌شان و البته برنامه آموزشی شخصی (PLP) هر کدام از آنها را در خودش دارد. PLP یا برنامه آموزشی شخصی، اساس و پایه کاری مجموعه مدارس Altschool است. معلمان با همکاری و تعامل با خانواده‌ها و دانش‌آموزان یکسری اهداف آموزشی را براساس علایق، نقاط ضعف و قدرت هر کدام از دانش‌آموزان به صورت شخصی مشخص می‌کنند. هر کودک یک فهرست فعالیت‌های فردی و گروهی هفتگی را دریافت می‌کند که باید به آنها در طول مدت تعیین شده برسد. هر دانش آموز یک وبلاگ در این پلت‌فرم دارد که فعالیت‌های انجام شده خود را در آنجا به ثبت می‌رساند و به این ترتیب وارد یک فضای رقابتی و مسابقه گونه با دوستانش می‌شود. در این مدارس اتاق‌های استراحت ویژه دانش‌آموزان و معلمان در نظر گرفته شده است که در آنجا آنها بتوانند از نزدیک یکدیگر را ببینند. دانش‌آموزان کوچک‌تر که در سطح مقدمانی قرار دارند، باید هر روز صبح طبق برنامه آموزشی شخصی خودشان، به نوشتن اخبار و وقایع روزی که گذشته بپردازند تا به این ترتیب نگارش را تمرین کنند.

در واقع در Altschool تکنولوژی برای تکمیل همه فعالیت‌ها لازم نیست، بلکه از آن برای ثبت و مستند کردن کارها و فعالیت‌های دانش‌آموزان بیشتر استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال دانش‌آموز از انشایی که نوشته با آی‌پد عکس می‌گیرد و آن را در فهرست فعالیت‌هایش آپلود می‌کند. فضای کلاس‌ها اصلا شبیه به کلاس‌های درس قدیمی نیست که دانش‌آموز مجبور بود در آن در جای خاصی و زمان معینی بنشیند و فعالیت‌هایش را انجام بدهد. بلکه در مدارس Altschool اتاق‌ها با طراحی شاد و راحت این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهند که درصورت نیاز از هر اتاق به اتاق دیگری بروند و کارهایشان را انجام دهند.

حتی در گوشه‌ای از یک اتاق لوازم و وسایل نظافت هم وجود دارند تا حس مسوولیت‌پذیری و همکاری دانش‌آموزان را برای نظافت محل آموزش‌شان تقویت کنند.

دانش‌آموزان حتی می‌توانند ایده‌های خود را برای راه‌اندازی دوره‌های آموزشی دیگری مانند انواع ورزش‌ها در این پلت‌فرم مطرح کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت تایید اجرا شود. آنها همچنین برای شرکت در دوره‌های مختلف باید اجازه‌نامه والدین‌شان را در همین پلت‌فرم ارائه کنند.