همکاران سیستم: اوایل هفته جاری مرکز ArsTechnica قیمت آخرین نسخه از مجموعه نرم‌افزاری آفیس مخصوص رایانه لوحی iPad Pro اپل را منتشر کرد.

نکته قابل ملاحظه این بود که برخلاف مدل‌های کنونی تبلت‌های اپل که آفیس را به صورت رایگان مورد استفاده قرار می‌دهند و بدون هرگونه محدودیت فایل‌ها را ویرایش می‌کنند، کاربران iPad Pro باید با پرداخت پول در سرویس آنلاین Office ۳۶۵ عضو شوند. به گزارش وب‌سایت Zdnet، باید توجه داشت که قوانین مایکروسافت برای ارائه نسخه رایگان آفیس تغییر نکرده است و بر اساس استانداردهای موجود، این ابزار به صورت رایگان در اختیار رایانه‌های لوحی کوچک‌تر قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر جای تعجب نیست و همان‌طور که از پیش تعیین شده است، تبلت‌های بزرگ‌تر باید برای استفاده از مجموعه نرم‌افزاری مایکروسافت پول پرداخت کنند.

در این فرآیند پلت‌فرم‌های موبایلی نصب شده روی رایانه‌های لوحی از جمله iOS اپل و اندروید گوگل در نظر گرفته نمی‌شوند و در عوض مایکروسافت دستگاه موبایل را یک سیستم سخت‌افزاری تعریف کرده است که نمایشگر آن کوچک‌تر از ۱/ ۱۰ اینچ باشد. بر همین اساس اگر نمایشگر دستگاه بزرگ‌تر از این استاندارد باشد، صاحب آن باید برای در اختیار گرفتن مجموعه نرم‌افزاری آفیس پول پرداخت کند.

شرکت مایکروسافت نوامبر گذاشته مجموعه نرم‌افزاری آفیس را به صورت رایگان برای تمام دستگاه‌های موبایلی مبتنی بر سیستم‌عامل iOS از جمله انواع آی‌فون و iPad عرضه کرد. مدل‌های کنونی رایانه‌های لوحی اپل حداکثر نمایشگر ۹.۷ اینچی دارند و تمام آنها آفیس را رایگان در اختیار می‌گیرند. اما تبلت جدید اپل که با نام iPad Pro شناخته می‌شود، نمایشگر لمسی ۱۲.۹ اینچی را در خود جا داده و همین مساله باعث شده است تا آفیس مایکروسافت برای آن رایگان نباشد. مایکروسافت قانون مذکور را از آوریل امسال برای دستگاه‌های موبایلی مبتنی بر سیستم عامل ویندوز هم به همین شکل وضع کرد. این شرکت توضیح داد ابزار کاربریOffice Universal شامل تمام نرم‌افزارهای آفیس برای کلیه دستگاه‌های ویندوزی که اندازه نمایشگر آنها کوچک‌تر از ۱/ ۱۰ اینچ باشد، رایگان است.