دنیای اقتصاد: شرکت مایکروسافت با 40 سال سابقه فعالیت و حدود 118 هزار نفر کارمند در سراسر دنیا و پیش‌بینی درآمدی در حدود 100میلیارد دلار در سال 2015، در دنیای تکنولوژی یک پیشرو به حساب می‌آید. این روزها دیگر تقریبا همه ما با ویندوز و آفیس آشنایی داریم و این دو نرم‌افزار به طور گسترده‌ای در سطح دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند و به این ترتیب حاکمیت مایکروسافت را بر دنیای کامپیوترهای شخصی تثبیت می‌کنند. در کنار این محصولات که به‌خوبی شناخته شده و معروف هستند، مایکروسافت در طول سال‌های گذشته محصولات سخت‌افزاری گمنام و نه چندان شناخته شده‌ای را هم تولید کرده است که احتمالا برای اغلب ما غریبه هستند.

مجله بیزینس اینسایدر به بررسی و معرفی بعضی از این محصولات گمنام پرداخته است که آنها را در اینجا می‌بینیم:



روتر شبکه: برای یک دوره کوتاه بین سال‌های 2002 تا 2004 مایکروسافت یک دستگاه روتر شبکه اینترنت پرسرعت را تولید کرد و ساخت که در آن زمان به دومین محصول پرفروش بازار روترهای آمریکا تبدیل شد. این روتر درست مانند محصولات مشابه خودش کار می‌کرد و از ارتباط Wi-Fi و پورت USB پشتیبانی می‌کرد. در ماه مه سال 2004 سهم این محصول از بازار روترها کاهش پیدا کرد تا به تدریج مایکروسافت را برای توقف تولیدش متقاعد کند.



تلفن بی‌سیم: به عنوان راهی که به تولید گوشی‌های موبایل هوشمند لومیا ختم شده است، مایکروسافت در گذشته به بازار تلفن‌های خانگی بی‌سیم هم وارد شده بود. سیستم تلفن بی‌سیم مایکروسافت در سال 1998 به بازار عرضه شد و توجه بسیاری را به خودش جلب کرد. این تلفن امکان اتصال به کامپیوتر شخصی، تشخیص صدا و نمایش شماره تماس‌گیرنده را داشت. با این حال اما پروژه تولید انبوه این سیستم تلفن متوقف شد تا زمانی که مایکروسافت با تولید سیستم‌عامل ویندوز موبایل اولین تلاشش را برای ورود به بازار موبایل‌های هوشمند کرد.



سیستم صوتی مدل ۸۰: مایکروسافت و فیلیپس در سال 1998 با همکاری یکدیگر سیستم صوتی Digital Sound System 80 را تولید کردند که تنها سیستم اسپیکر ساخت مایکروسافت بود. این محصول در نمایشگاه Electronic Entertainment Expo در سال 1998 به‌عنوان یکی از اولین اسپیکرهای قابل اتصال به کامپیوترهای شخصی به بازار عرضه شد تا ثابت کند کامپیوترهای شخصی لزوما نیازی به یک کارت صدای مجزا و معین ندارند. این اسپیکر همچنین مجهز به یک پورت USB و اتصال هدفون 5/ 3 میلیمتری
هم بود.



دستگاه تشخیص اثر انگشت: این دستگاه در زمان خودش بسیار پیشرو بود. این دستگاه که در ماه سپتامبر سال 2004 معرفی شد، با هر دو ویندوزهای XP و ویستا سازگاری داشت و برای افزایش سطح امنیت این سیستم‌عامل‌ها به‌کار برده می‌شد. مایکروسافت این محصول را با هدف کاربران کسب و کارهای کوچک طراحی و تولید کرده بود. با اینکه وصله‌های امنیتی مختلفی برای این دستگاه عرضه شده بود تا آن را با ویندوزهای بعدی هم سازگار کند، اما مایکروسافت تصمیم به توقف تولید آن گرفت.



Surface Hub: این محصول که در واقع یک تخته وایت‌بورد تعاملی بود، نامش را به سری تبلت‌های مایکروسافت هدیه کرد. این محصول در دو مدل 55 اینچی با وضوح 1080 پیکسلی و قیمت 7 هزار دلار و مدل 84 اینچی با وضوح 4K با قیمت 20 هزار دلار به بازار عرضه شد.
Surface Hub در واقع یک کامپیوتر دیواری بزرگ و لمسی بود که تمام کارهای معمول یک کامپیوتر را انجام می‌داد. این دستگاه در حال حاضر به کسب و کارها و شرکت‌های با دیوارهای بسیار بزرگ فروخته می‌شود.



یک بازی برای کودکان: حضور مایکروسافت در بازار اسباب‌بازی‌های کودکان به سال‌های 1997 تا 2000 برمی‌گردد که به همکاری با یک شرکت سازنده عروسک‌های معروف کودکان مربوط می‌شد. این عروسک‌ها که امکان ارتباط با کامپیوتر و یا تلویزیون را داشتند، توانستند فروش بسیار خوبی در فصل تعطیلات سال نو میلادی داشته باشند.
این عروسک‌ها با هدف بازار آموزشی تولید شده بودند و می‌توانستند با گفتن کلمات «آره» و «نه» هم با کودکان ارتباط برقرار کنند. با این حال اما هنوز مشخص نیست که چرا مایکروسافت تولید آنها را متوقف کرد.



پخش‌کننده موسیقی Zune: این محصول که در سال 2006 معرفی شد، در واقع تلاش مایکروسافت برای رقابت با بازار پخش‌کننده‌های موسیقی آیپاد شرکت اپل بود. تولید Zune در سال 2011 و به دنبال فروش بسیارکم متوقف شد. آنچه در طراحی این محصول به‌کار رفت، در واقع همان طرح‌هایی بودند که بعدها در طراحی ویندوز8 و Xbox هم به‌کار برده شدند.
کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که یکی از مهم‌ترین دلایل شکست Zune در بازار، ناشناس بودن برند آن بوده است؛ همان مشکلی که امروزه مایکروسافت با آن در بازار گوشی هم درگیر است.



وب‌کم‌ها: مایکروسافت از سال 2006 به تولید و ساخت وب‌کم‌های LifeCam می‌پردازد، اما دیگر تولیدکنندگان بزرگ بازار وب‌کم مانند Logitech بخش بیشتری از بازار را به خودشان اختصاص می‌دهند.
نسخه جدید وبکم‌های مایکروسافت که با نام Studio شناخته می‌شود، دارای یک حسگر ۱۰۸۰ پیکسلی با لنز ۸ مگاپیکسلی و میکروفن است. این شرکت تصمیم دارد به تولید وب‌کم در آینده هم ادامه دهد؛ وب‌کم‌هایی با امکان تشخیص چهره که به زودی به قابلیت اصلی ویندوز ۱۰ تبدیل می‌شوند.



دسته کنترل بازی غیر Xbox: دسته کنترل بازی SideWinder که در سال 1995 به بازار عرضه شد، بخشی از حرکت مایکروسافت به سمت بازار بازی‌های کامپیوتری بود.
این دسته کنترل بازی علاوه بر ویندوز با کامپیوترهای Mac شرکت اپل و سیستم‌های لینکوس هم سازگاری داشت.
مایکروسافت اما تولید این محصول را در سال 2003 و به دنبال فروش کم متوقف کرد. حالا اما تمام محصولات حوزه گیم مایکروسافت با برند Xbox One شناخته می‌شوند.



دستبند هوشمند تناسب اندام: مایکروسافت اخیرا دستبند هوشمند تناسب اندام خودش را که هنوز چندان هم شناخته شده نیست یک بار دیگر با نام Band و در کنار Surface Pro4 و دستگاه‌های جدید لومیا معرفی کرده است.
نسخه اول این محصول اما در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد و نتوانست چندان فروش خوبی داشته باشد.
این دستبند هوشمند تناسب اندام مبتنی بر ویندوز 10 بوده و با سیستم‌عامل‌های iOS، اندروید و ویندوز 10 موبایل هم سازگاری دارد. جالب است بدانید که این دستبند هوشمند تناسب اندام تقریبا تمام امکانات دستبندهای هوشمند و ساعت‌های هوشمند را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.



دوربین ویدئو کنفرانس ۳۶۰ درجه: این محصول که با نام RoundTable در سال 2007 به بازار معرفی و عرضه شد، در واقع راهکار سخت‌افزاری مایکروسافت برای برگزاری ویدئو کنفرانس است. این دوربین بزرگ دارای پنج دوربین کوچک و چند آینه است که قابلیت چرخش 360 درجه را دارد و به این ترتیب پوشش تصویری کاملی را به کاربرانش می‌دهد.
این محصول که در سال ۲۰۰۷ با قیمت ۳ هزار دلار به بازار عرضه شد، قابلیت کار با نرم‌افزار آفیس مایکروسافت را هم دارد. تکنولوژی این محصول در سال ۲۰۰۹ به Polycom فروخته شد و به این ترتیب این محصول حالا به‌عنوان اسکایپ برای راهکارهای کسب‌وکار در دسترس است.