30 آذر؛ پایان مهلت پاکسازی بازار دیجیتال

دنیای اقتصاد: پایان آذر ماه آخرین فرصت برای ساماندهی بازار خدمات پس از فروش و کارت گارانتی در بازار دیجیتال کشور اعلام شده است.

موضوع شناسایی شرکت‌های معتبر و غیرمعتبر در زمینه ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات دیجیتال چندی است که مورد بحث مسوولان صنف رایانه تهران قرار گرفته و البته چالش‏هایی را هم در پی داشته است. اخیرا دو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و اتحادیه فن‌آوران رایانه اعلام کردند که هریک به‌طور جداگانه به صدور اعتبارنامه صلاحیت فعالیت در بازار می‌پردازند تا پس از آن سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مجوزهای لازم را به شرکت‌های دارای صلاحیت بدهد. حالا رئیس اتحادیه رایانه تهران به نزدیک شدن مهلت مقرر برای پاکسازی بازار از این موضوع خبر می‌دهد و می‌گوید پس از آن هر شرکت حقیقی و حقوقی فاقد مجوز با برخورد نیروی انتظامی مواجه می‌شود.

سیدمهدی میرمهدی با اعلام اینکه اختلاف آنها بر سر ارائه اعتبارنامه گارانتی با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حل نشده باقی‌مانده است به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «اینطور که مشخص است کاری که این سازمان انجام می‏دهد با شیوه‏ای که ما در این کار داریم کاملا متفاوت است. آنها صرفا به ارائه معرفی‌نامه می‌پردازند و این درحالی است که اتحادیه رایانه کاری کاملا متفاوت انجام می‌دهد و بر این اساس ما تمامی ویژگی‏های متقاضیان را از صفر تا صد بررسی می‌کنیم.» او ادامه می‌دهد: «بررسی سختگیرانه شرایط و صلاحیت متقاضیان تاکنون باعث شده از بین ۳۰ شرکت ثبت‌نام شده و مورد بررسی قرار گرفته در هفته اخیر تنها ۳ شرکت قبول شده‌اند.» به گفته او این بررسی‏ها شامل اینکه چه آینده‏ای پیش‌روی این شرکت‌ها قرار دارد و اینکه آنها در صنف خود دارای خوش‌نامی و اعتبار لازم هستند و حاشیه‏هایی در زمینه آزار و اذیت مصرف کننده نداشته باشند، همه مورد بررسی قرار می‌‌گیرند. میرمهدی می‌گوید: «بنابراین متقاضیان باید از ما نمره صددرصد قبولی را دریافت کنند تا بتوانند اقدامات بعدی را در سازمان حمایت انجام دهند.

همچنین اتحادیه رایانه تهران تنها به اشخاص حقوقی دارای صلاحیت، اعتبارنامه ارائه می‌دهد و افراد حقیقی نیز باید دارای اعتبار و سابقه فعالیت مطلوب باشند.» به گفته وی در همین راستا ۶ شرکت قوی و معتبر نیز در انتظار تایید به‌سر می‌برند. او همچنین به مهلت مقرر برای پاکسازی بازار از شرکت‌های گارانتی غیرمعتبر اشاره می‏کند و می‏افزاید: «شرکت‌های فعالیت‌کننده در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و کارت گارانتی تا ۳۰ آذر مهلت دارند که نسبت به تایید شدن اقدام کنند، چراکه پس از این تاریخ که امید می‌رود بازار از وجود شرکت‌های غیرمعتبر در زمینه ارائه خدمات گارانتی و خدمات پس از فروش پاک شده باشد، دیگر شرکت‌های فاقد صلاحیت به صورت رسمی نمی‏توانند فعالیت داشته باشند.» او می‌گوید: «از تاریخ اعلام شده تنها شرکت‌هایی که بتوانند خدمات پس از فروش به‌صورت استاندارد ارائه دهند و نیز مکان لازم را داشته باشند، می‌توانند اقدام به واردات کالاهای خارجی کنند و شرکت‌های دیگری که بدون واردات مشغول به فعالیت بودند نیز تنها مجاز هستند به فروش کالاهایی که گارانتی‏های معتبر شرکت‌های مجاز را دارند، بپردازند.» او این هشدار را می‌دهد که در صورت ادامه فعالیت هر شرکت حقیقی و حقوقی که فاقد مجوز رسمی هستند، این اتحادیه هیچ مسوولیتی را متقبل نمی‌شود و برخوردهای قانونی از طریق اماکن نیروی انتظامی و طبق ماده ۲۷ انجام و واحد مربوطه پلمب خواهد شد.

«امیدواریم با این اقدام، بخش آی‌تی در بازار ایران دیگر با خدمات پس از فروش بی‌ارزش و بدون پشتوانه مواجه نشود و این موضوع برای همیشه ریشه‌کن شود.» به گفته او تاکنون ۱۹۰ شرکت اقدام به ثبت نام برای دریافت اعتبارنامه کرده‌اند که همه آنها دارای جا و مکانی برای ارائه خدمات هستند: «با وجود این امر تخمین ما این است که از این ۱۹۰ متقاضی تنها ۳۰ شرکت بتوانند مورد صلاحیت اتحادیه قرار بگیرند و از فیلترهای مدنظر ما عبور کنند و ۱۶۰ شرکت باقی‌مانده از رده خارج می‌شوند و مهلت دارند تا زمان مقرر شده عیوب خود را رفع کرده و مجددا در لیست تایید صلاحیت قرار بگیرند در غیر این صورت تنها می‌توانند به فروش کالاهایی بپردازند که متعلق به شرکت‌های دارای گارانتی معتبر هستند.»