روباتی که از حواس‏پرتی فرد جلوگیری می‏کند

محققان ژاپنی روبات تعاملی طراحی کرده‎اند که توجه دیگران را به خود جلب می‏کند.

به گزارش «ایسنا» زمانی که در حال مکالمه با دیگران هستید، ممکن است، فرد مقابل به صحبت‏های شما توجهی نکند. محققان دانشگاه تویوهاشی در ژاپن، روبات Talking-Ally را طراحی کرده‏اند تا زمانی که فرد در هنگام مکالمه حواسش پرت شد، از خود واکنش نشان داده و طرف مقابل را متوجه خود کند. روبات طراحی شده، نگاه انسان را دنبال می‏کند و اگر در هنگام مکالمه حواس فرد پرت شد، این موضوع را با تکان سر یا سربرگرداندن هشدار می‏دهد. همچنین از عبارتی مثل من اینجا هستم نیز استفاده می‏کند. محققان با انجام این آزمایش روی داوطلبان به نتایج موفقیت‏آمیزی دست یافتند.

زیرا زمانی که داوطلبان در حال گفت‏وگو با روبات بودند، برنامه ورزشی برای آنها پخش شد و هنگامی که به برنامه ورزشی توجه کردند، روبات به آنها تذکر داد که در حال گفت‏وگو هستید و تعامل مجدد ایجاد کرد.

اگر چه در حال حاضر این روبات از روی مجموعه رفتار تصادفی، حواس‏پرتی را تشخیص می‏دهد، اما محققان در حال بررسی این موضوع هستند که از روی نشانه‏های مشاهده شده در رفتارهای خاص شنونده این موضوع را شناسایی کنند. محققان امیدوارند این تحقیق به تعامل طبیعی‏تر بین مردم و روبات منجر شود.