آی‌تی‌ایران: اگر از آن دسته افرادی هستید که نسبت به پیشرفت‏های تکنولوژی و به خطر افتادن حریم شخصی مردم نگرانند احتمالا با خواندن این مطلب نگران‏تر خواهید شد.

محققان دانشگاه MIT محصولی را ساخته‏اند که از طریق ارسال امواج قادر به شناسایی افراد در پشت یک دیوار خواهد بود. این تصویر به صورت سایه‏ای دیده می‏شود، اما حتی می‏توان حرکات دست شخص در فضا را با آن مشاهده کرد.

نکته اینکه در ایجاد چنین تصویری به هیچ سنسور یا دوربینی نیاز نیست و قرار است محصول تجاری آن سال ۲۰۱۶ وارد بازار شود. تیمی از لابراتوار کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه MIT روی این محصول مشغول به کارند. مدل ارائه شده در این سیستم بسیار شبیه مدلی است که هم‌اکنون در ساخت انیمیشن مورد استفاده قرار می‏گیرد اما در ساخت انیمیشن به این شکل بازیگر باید مارکرهایی را به تن کند که شامل سنسورهای خاصی است و برای ثبت حرکت او دوربین‏های مخصوصی نیز به‌کار گرفته می‏شوند.

اما دردستگاه جدید که RF-Capture نام دارد می‏توان حرکات یک شخص را حتی در پشت یک دیوار مشاهده کرد. چنین سیستمی می‏تواند مثلا در خانه‏های هوشمند به‌کار گرفته شود تا سیستم گرمایشی یا نوری درست به‌کار گرفته شوند. یا مثلا می‏توان از این سیستم هنگام افتادن یکی از اعضای خانواده روی زمین و دادن هشدار استفاده کرد. محققان MIT به‌خصوص در حال کار روی ترکیب این سیستم با تکنولوژی دیگری هستند که برای مراقبت از حرکات سالمندان (تخمین حرکات بعدی آنان و جلوگیری از سقوط یا افتادن آنها) می‏تواند مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم در ماه آگوست در جریان یک فوروم نوآوری به رئیس‌جمهور آمریکا هم نشان داده شده است.

RF-Capture یک سیگنال رادیویی با فرکانس پایین را ارسال می‏کند که می‏تواند از اشیا و دیوار بگذرد و به اشخاص در آن سوی دیوار برسد. سپس امواج بازگشت داده شده توسط یک دستگاه گیرنده مورد تجزیه و تحلیل قرار می‏گیرد که تصویر شخص را روی مانیتور (به صورت تاریک و نسبتا مبهم) بازسازی می‏کند. به‌طور طبیعی در مورد چنین تکنولوژی‏هایی ذهن افراد به سمت استفاده‏های نامناسب از آن هم می‏رود. مثلا برای کاربردهای جنایتکارانه یا مخرب از آن استفاده کرد. یا حتی پلیس از طریق آن شهروندان را در خانه‏هایشان کنترل کند.