اچ‌پی بعد از ۷۶ سال دو قسمت شد

آی‌تی ایران: یکی از مشهورترین نمادهای سیلیکون ولی که ۷۶ سال قبل توسط دو فارغ‌التحصیل استنفورد پایه‌گذاری شده بود حالا با فشار زیادناشی از وضعیت وخیم کسب‌و‌کار در این هفته به دو شرکت کوچک‌تر تقسیم می‌شود.

Hewlett-Packard یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که پایه‌گذار چیزی است که امروزه آن را سیلیکون ولی می‌شناسیم. این شرکت در سال ۱۹۳۹ توسط دو فارغ‌التحصیل استنفورد در یک گاراژ در Palo Alto کالیفرنیا بنیان گذاشته شد.

رشد سریع تلفن‌های هوشمند و سیستم‌های رایانش ابری کار را به جایی رساند که هیات مدیره HP سال گذشته تصمیم گرفت این شرکت را به دو شرکت کوچک‌تر تقسیم کند تا هر دوشرکت متمرکزتر بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

حالا و از این پس HP کامپیوترهای شخصی و پرینتر می‌فروشد و Hewlett Packard Enterprise سیستم‌های کامپیوتری، نرم‌افزار و سرویس‌های تکنولوژیک را عرضه خواهد کرد. همچنین از روز دوشنبه دو شرکت به‌طور مجزا در بازار بورس نیویورک حضور خواهند داشت. یک متخصص تکنولوژی در شرکت تحقیقاتی فورستر می‌گوید: آنها (اچ‌بی) ضرورت حضور در بازار موبایل را نادیده گرفتند. شاید یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف دیگر اچ‌پی در بازار نادیده گرفتن ضرورت حضور در بازار رایانش ابری باشد چیزی که شرکت‌های کامپیوتری سنتی مانند اچ‌پی را به ورشکستگی کشانده و در مقابل شرکت‌هایی مثل آمازون را به عرش بازار رسانده است. مایکروسافت و شرکت دل (با خرید ۶۷ میلیارد دلاری اخیرش) تلاش کرده‌اند در این بازار جدید حضور قابل قبولی داشته باشند.

شرکتی چون IBM اما مسیر دیگری رفت و کلا بخش فروش کامپیوترهای شخصی‌، میکروپروسسور و سرورهایش را فروخت که دچار افت فروش در همه آنها شده بود. آی‌بی‌ام تلاش کرد سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش‌های پرپتانسیل مثل تحلیل داده، امنیت و رایانش ابری داشته باشد.