خبرگزاری مهر: دبیر شورای راهبری جویشگر بومی پرمخاطب‌ترین محتواهایی را که ایرانی‌ها در اینترنت به دنبال آن می‌گردند، اعلام کرد.

علیرضا یاری در مراسم رونمایی از موتور جست‌وجوی پارسی‌جو با بیان اینکه بر اساس آمار سایت الکسا، ایران مرکز اصلی میزبانی سایت‌های داخلی کشور است و ۶۰ درصد محتوای فضای مجازی در داخل کشور میزبانی می‌شود، گفت: بعد از ایران، آمریکا با حدود ۳۰ درصد، آلمان نزدیک به ۱۰ درصد سهم بعدی در رتبه‌بندی ترافیک اینترنت ایران را دارند. بعد از این کشورها، هلند، کانادا، چین و ترکیه رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. وی در مورد تحلیل محتوایی خدمات داده‌ای پرمخاطب در ایران که از طریق جست‌وجو در موتور جست‌وجوی اینترنتی انجام شده است، گفت: ایرانی‌ها در اینترنت به دنبال خبر، شبکه توزیع تبلیغات، بازی و شبکه‌های اجتماعی هستند.

دبیر شورای راهبری جویشگر بومی گفت: بررسی محتواهای بومی نیز در شبکه اینترنت نشان می‌دهد که کاربران اینترنت ایرانی در زمینه اطلاعات خارجی بیشتر به دنبال وی کی، نقشه، بازی، مخزن کتاب و فیلم و شبکه اجتماعی متخصصان هستند و کاربرد محتواهای داخلی متفاوت از این موضوع است.

وی با اشاره به مدل مفهومی ترسیم شده برای موتور جست‌وجوی بومی افزود: در فراخوان اولیه این طرح ۱۰۷ پیشنهاد دریافت کردیم که حدود ۴۸ دانشگاه و شرکت محصول آماده در این زمینه ارائه دادند. یاری با اشاره به اینکه ۱۷۰ میلیارد تومان برای طرح موتور جست‌وجوی بومی ظرف ۵ سال هزینه خواهد شد، گفت: تاکنون ۱۰ درصد این اعتبار اختصاص داده شده است.