دنیای اقتصاد: اواخر هفته گذشته خبرهای ضد و نقیضی در خصوص بسته شدن کانال‏های غیراخلاقی در تلگرام منتشر شد. خبری که در نهایت چهارشنبه شب از سوی وزارت ارتباطات تایید شد.

محمدرضا فرنقی‏زاد، مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اعلام مسدود شدن کانال‏های غیراخلاقی در تلگرام گفت: ظاهرا روز چهارشنبه مدیران تلگرام در مطلبی که در توییتر منتشر کرده‏اند از مردم ایران و وزارت ارتباطات بابت مطالب نادرستی که پیش از این در خصوص جاسوسی وزارت ارتباطات از کاربران تلگرام اعلام کرده بودند، عذرخواهی کرده‏اند.

وی ادامه داد: همچنین در قالب این توییت این شرکت اعلام کرده که خطوط قرمز را می‏پذیرد و صفحات غیراخلاقی را از دسترس خارج و مسدود می‏کند.

فرنقی‏زاد همچنین یادآور شد: البته چندی پیش وزیر ارتباطات این نکته را با جدیت و قاطعانه اعلام کرده بود که اگر دسترسی به این صفحات مسدود نشود ایران درباره فیلترینگ تلگرام تصمیم جدی خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال «ایسنا» که پیش از این از سوی برخی اعضای کارگروه فیلترینگ این‌گونه اعلام شده بود که اکثر اعضای کارگروه موافق فیلترینگ تلگرام هستند، گفت: وزارت ارتباطات تنها یک نماینده در این کارگروه دارد و قطعا اگر تلگرام شرایط ایران را نمی‏پذیرفت نسبت به فیلترینگ آن اقدام می‏شد.

پاول دوروف، بنیانگذار و مدیرعامل «تلگرام» نیز در همین راستا روز چهارشنبه در کانال شخصی خود در این پیام‌رسان نوشت: «بالاخره خبرهای خوشی برای کاربران پیام‌رسان تلگرام در ایران داریم.» وی در ادامه این پیام آورده است: «چند هفته پیش تلگرام در ایران از کار ایستاد. بنابراین تصور می‌شد که در این کشور مسدود شده‌ایم. با این حال این سرویس به وضعیت طبیعی خود بازگشت و وزارت ارتباطات ایران اعلام کرد که برنامه‌ای برای مسدود کردن تلگرام ندارد.

وزارت ارتباطات ایران می‌گوید اختلال به وجود آمده به‌دلیل خرابی کابل‌های ارتباطی ایران بوده و این ارتباط ضعیف بسیاری از سرویس‌های (پیام‌رسان) و نه‌تنها تلگرام در ایران را تحت تاثیر قرار داده است. از آن گذشته دولت ایران هرگونه درخواستی برای جاسوسی از طریق تلگرام را تکذیب کرد. این به آن معنا است که مردم ایران می‌توانند از بهترین سرویس پیام‌رسان در بازار (دنیا) استفاده کنند و از آنجا که اداره‌کنندگان مجموعه ما تایید می‌کنند که گزارش دولت ایران مبنی بر خرابی کابل‌های ارتباطی، محتمل است، ادعای قبلی من مبنی بر اینکه تلگرام در ایران مسدود شده نادرست بوده یا حداقل عجولانه بوده است.» او در پایان به خاطر توییت پیشین خود در خصوص هشدار نسبت به درخواست جاسوسی وزارت ارتباطات از کاربران ایرانی عذرخواهی کرده است.

موسس تلگرام همچنین تاکید کرده که مقامات ایران روشن ساخته‌اند که اگر تلگرام در ایران همچنان دارای بوت‌های غیراخلاقی و کانال‌های مستهجن باشد آن را مسدود می‌کنند. اگر این نکته تنها عامل نگران‌کننده باشد، جایی برای مشکل و نگرانی نیست زیرا ما اخیرا بیشتر بوت‌ها و کانال‌های مستهجن را مسدود کرده‌ایم.