متولی حوزه آی‌تی مردم و حکومت با هم‌اند

دنیای اقتصاد: ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در جریان دیدار از نمایشگاه مطبوعات از غرفه دنیای اقتصاد بازدید کرد. در این بازدید علیرضا بختیاری مدیرمسوول دنیای اقتصاد گزارشی از وضعیت انتشار دنیای اقتصاد، هفته‌نامه تجارت فردا و روزنامه فایننشال تریبیون ارائه داد. به بهانه این بازدید گفت‌و‌گوی کوتاهی با دبیر شورای عالی فضای مجازی انجام دادیم که می‌خوانید:

مدت زمان زیادی از مدیریت شما در دوره دوم شورای عالی مجازی نمی‌گذرد آیا اولویت‌های شورا در این زمان مشخص شده است؟

در حال شناسایی و دسته بندی اولویت‌ها هستیم. بخشی از اولویت‌ها از تکالیفی سرچشمه می‌گیرد که در فرمان تشکیل دور جدید شورای عالی فضای مجازی مشخص شده و بخشی هم از وظایف و کارهایی می‌آید که از دور قبلی به آنها پرداخته شده است. خود ما دسته بندی هایی برای دور جدید انجام داده ایم و متغیرها و پروژه‌های جدیدی برای این دوران در نظر گرفتیم که شامل جمعیت، امکان اجرا شدن و تاثیرگذاری هستند.

در مورد بحث متولی گری در حوزه آی‌تی این بحث همواره وجود داشته که آی‌تی متولی ندارد و اخیرا هم این موضوع را در صحبت‌های رئیس پدافند غیرعامل دیده‌ایم. نگاه شما در زمینه تولی‌گری آی‌تی چگونه است؟

ما معتقدیم متولی اصلی حوزه آی‌تی مردم و حکومت با هم هستند طبیعتا ایجاد ساختارهای حقوقی و فنی متناسب با توسعه و تحول این حوزه نحوه استفاده و کاربرد مناسب آی‌تی در ایران را تضمین می‌کند و این چیزی است که ما در شورای عالی مجازی آن را دنبال می‌کنیم.

از زمان حضور شما شاهد تغییری در نوع روابط شورا با نهادهای اجرایی مشخصا وزارت ارتباطات هستیم. تغییر ساختمان شورا و ایجاد آرامش در روابطی که تاریخچه نسبتا پر تنشی داشته از آن جمله است، رویکرد شما در ادامه چگونه خواهد بود؟

با توجه به اینکه ساختمان مرکز ملی فضای مجازی در دوره تصمیم ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه در اختیار شورا قرار گرفته بود ما در دوره جدید به ساختمان جدید نقل مکان کردیم. شورای عالی مجازی در ادامه راه روی وظایف سیاست‌گذاری خود متمرکز خواهد بود و رابطه‌ای مناسب با همه بازیگران عرصه آی‌تی کشور از جمله وزارت ارتباطات را در دستور کار خود قرار داده است.

موضوع وضعیت شبکه های اجتماعی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی موبایلی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز کاربران است در این زمینه شورا چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت؟

بخش عمده جامعه جوان امروز ایران به شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند است و از آن استفاده می‌کند، ما تلاش می‌کنیم این رویکرد و علاقه جامعه به شبکه‌های اجتماعی را حفظ و در سیاست‌گذاری این عرصه ملاحظه جامعه جوان و علاقه‌مندی‌اش را در نظر داشته باشیم.