پیشنهاد خرید کالاهای دیجیتال با کارت اعتباری

دنیای اقتصاد: به‌زودی طرح دیگری در راستای بالابردن قدرت خرید مردم اجرایی می‌شود و توزیع کارت خرید اعتباری ۱۰ میلیون تومانی به عنوان یک سیاست جدید از سوی دولت برای کنترل رکود به فاز اجرا می‌رسد. بالابردن میزان خرید و فروش در بازار پس از ارائه این طرح و حمایت از تولید داخل باعث شده تا این سوال برای فعالان بازار آی‌تی به‌وجود بیاید که به‌دلیل اندک شمار بودن تولیدات داخل در این زمینه سیاست مشخصی در این زمینه ارائه خواهد شد یا خیر.

به گفته یک صاحب‌نظر در حوزه مسائل آی‌تی این طرح نمی‌تواند برای این بازار با خوش‌بینی‏هایی همراه باشد چراکه به اعتقاد او این طرح نیز مانند طرح خرید خودرو است که هدف‌گیری آن قابل تشخیص است. علیرضا پورنقشبند به «دنیای اقتصاد» می‌گوید:«در این طرح قرار است از شرکت‌های داخلی و تولیدی که به‌دلیل تولید محصولات نامرغوب در حال ورشکستگی‌اند حمایت شود، این درحالی است که به‌جای این تصمیم بهتر بود از مردم که دچار مشکلات اقتصادی هستند، حمایت شود. این طرح بیشتر در جهت حمایت از عده معدودی است که کمک به آنها کمک به اقتصاد نیست و نمی‌تواند راهگشا باشد. نجات چند کارخانه و چند محصول خاص هدف‌گیری کاملا مشخصی دارد، درحالی‌که این مردم هستند که مشکل اقتصادی دارند و در چند سال اخیر توان اقتصادی‌شان را از دست داده‌اند بنابراین سیاست اصلی باید فعال‌شدن نقدینگی باشد.»

پورنقشبند معتقد است که هیچ فعالیت اقتصادی در حال حاضر همچون سرمایه‌گذاری در بانک‏ها سوددهی بالایی ندارد و بنابراین مردم با ذخیره کردن سرمایه‏های خود در بانک‌‏ها مطمئن‌ترین راه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. او می‌افزاید:« البته جزئیات این طرح هنوز مشخص نیست و واضح نیست برای کمک به بنگاه‏های خرد و تولیدی‏های کوچک این طرح قابلیت اجرا خواهد داشت یا خیر، چراکه این ریسک وجود دارد که مردم با دریافت این وام نسبت به حل مشکلات دیگرشان اقدام کنند و عملا خرید کالا نداشته باشند و این سرمایه در جای دیگر مصرف شود. به گفته او تا زمانی که سرمایه‌گذاری در بانک‌ها دارای بیشترین سوددهی است، بنابراین بیشترین استقبال به سمت سرمایه‌گذاری در این زمینه خواهد بود. این کارشناس مسائل آی‌تی می‌گوید: «همین حالا هزینه سرمایه‌گذاری در هر زمینه بین۲۷ تا ۳۶ درصد است، بنابراین بانک‏ها در حال حاضر بزرگ‌ترین رقیب پرقدرت در عرصه تولید و خدمات بازرگانی است. به‌طور مثال حتی تاسیس یک سبزی‌فروشی به نسبت سرمایه‌گذاری در بانک با ریسک بیشتری همراه است و سود کمتری نیز دارد. درحالیکه سرمایه در گردش به‌شدت پایین آمده؛ چه کسی حاضر به سرمایه‌گذاری است.»

وابستگی به ارز کمتر شده است

اگر سیاست‏های حمایت از خرید کالای شامل کالای آی‌تی شود، نیاز است تا گستره شمول طرح نیز بیشتر باشد، چراکه یک فعال بازار معتقد است به‌دلیل انگشت‌شمار بودن تولیدات داخلی در این بازار امکان انتخاب گزینه خرید کم می‌شود.

به گفته سعید قاسمی به «دنیای اقتصاد» تا وقتی مردم از وام بانکی استقبال می‌کنند و به‌عنوان وام‌گیرنده ثبت‌نام می‌کنند، نشان می‌دهد که قدرت خرید اندک است: «در حال حاضر هم وام ۱۰ میلیون تومانی لوازم خانگی مورد استقبال قرار گرفته است چراکه با پایین آمدن قدرت خرید مردم در سال‏های اخیر، مردم بودجه کمتری برای لوازم دیجیتال در نظر گرفته‌اند. به‌دلیل اینکه در حال‌حاضر هم فروشگاه‌هایی که نمایندگی اصلی باشند در بازار آی‌تی محدود است، نیاز است که عمومیت بیشتری برای خرید این نوع از کالاها در نظر گرفت چراکه تولیدکننده هم در بازار آی‌تی انگشت شمارند.»

به گفته او به نظر می‌رسد نتایج این طرح تا انتهای سال برای بازار آی‌تی مثبت باشد چراکه با اجرای آن در ماه‏های آینده می‌توان انتظار داشت خرید و فروش بیشتری صورت بگیرد و بازار از رکود فعلی خارج شود. به گفته قاسمی بازار آی‌تی که در سال‌های اخیر شدیدا وابسته به نوسانات ارز بوده در چند ماه اخیر چندان واکنشی به نرخ ارز نشان نداده چراکه فروشندگان اگر پیش از این به خرید چند قطعه اقدام می‌کردند امسال به خرید و فروش یک قطعه بسنده می‌کنند و این موضوع گردش در بازار را مختل کرده است.

نظارت دقیق نیاز است

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نیز پیش از این اعلام کرده بود که طرح خرید کالا با کارت اعتباری بیشتر مشمول کالاهای بادوام خانگی است که عمدتا تولید داخل هستند و به همین کالاهای دیجیتال مشمول این قانون نیستند. اما با توجه به رکودی که در بازار حاکم است، اگر کالاهای دیجیتال در این طرح جایی داشته باشند این طرح در تحریک تقاضا و رونق این بازار می‌تواند تاثیرگذار باشد. به گزارش اقتصاد نیوز، مهدی میرمهدی معتقد است که طرح خرید کالا با کارت اعتباری بیشتر مشمول کالاهای با دوام خانگی است که عمدتا تولید داخل هستند و به همین دلیل کالاهای دیجیتال مشمول این قانون نیستند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران تاکید می‌کند: با توجه به رکودی که در بازار حاکم است، اگر کالاهای دیجیتال در این طرح جایی داشته باشند این طرح در تحریک تقاضا و رونق این بازار می‌تواند تاثیرگذار باشد. البته اگر قرار باشد کالاهای دیجیتال را در این لیست اضافه شود، نباید آنها را تنها از تولیدات داخل قرار دهند زیرا لوازم دیجیتال به جز دو سه قلم از کالاها، همگی وارداتی هستند و طبق تکنولوژی روز تغییر می‏کنند. به گفته این فعال بازار دیجیتال نیاز بالای جامعه به کالاهای دیجیتال این ضرورت را ایجاد می‌کند که در فازهای بعدی این طرح خرید کالاهایی چون لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه هم به لیست اقلام طرح خرید کالا با کارت اعتباری اضافه شود.

میرمهدی می‌گوید: اگر نظارت دقیقی در این زمینه انجام شود و با اعتباری که دولت می‌دهد کالا خریداری شود، می‏توان شاهد رشد و رونق در بازارها بود، در غیراین‌صورت اگر اعتبار این کارت‌ها به پول نقد تبدیل شود به معنای تزریق نقدینگی در جامعه است که تشدید تورم را به همراه دارد. او اظهار امیدواری می‌کند با توجه به تمهیداتی که مسوولان دولت اندیشیده‌اند کارت‏های اعتباری تنها برای خرید کالاها استفاده شوند تا مراحل بعدی از مزایای این طرح برای دیگر کالاها چون کالاهای دیجیتال استفاده کرد.