چگونه سرعت کامپیوتر مک را افزایش دهیم؟

دنیای اقتصاد: زمانی که کامپیوتر مک می‌خرید چندان مهم نیست که چقدر از سرعت اولیه آن خوشحال هستید، چراکه به‌طور طبیعی همه کامپیوترها بعد از گذشت چند سال از سرعت و کارآیی‏شان به مرور کاسته می‏شود. اما خوشبختانه راه‏هایی وجود دارد که بدون ارتقای سخت‏افزاری بتوان آن سرعت را دوباره به سیستم بازگرداند. در ادامه به برخی مواردی که باعث افزایش کارآیی یک کامپیوتر مک‏ می‏شود اشاره می‏کنیم.

کاهش تعداد اپلیکیشن‏ها

تعداد زیادی از برنامه‏ها هنگام روشن کردن دستگاه به‌طور خودکار شروع به‌کار می‏کنند. هر چه تعداد آنها بیشتر باشد دستگاه تاخیر بیشتری در بالا آمدن و آماده شدن برای کار خواهد داشت. برای حذف این برنامه‏ها باید روی باکس روبه روی آنها کلیک کنید و علامت منفی را فشار دهید که برای دسترسی به این بخش می‌توانید به آدرس System Preferences > Users and Groups > Login Items مراجعه کنید.

اپلیکیشن‏ها را به روز کنید

بسیاری از به‌روزرسانی‏ها باعث رفع باگ‏ها و مشکلات کامپیوتری شده و سرعت این برنامه‏ها و سرعت دستگاه‏ها را بهبود می‏دهند. همواره از این بخش می‏توانید به‌روزرسانی‏های اپلیکیشن‏ها را مشاهده کنید و برای دسترسی به آن از آیکون اپل در سمت چپ بالای صفحه می‏توانید استفاده کنید.

ری استارت کنید

شاید موضوع خیلی ساده به نظر برسد که ری‏استارت کردن چقدر می‏تواند باعث افزایش سرعت دستگاه شود اما خیلی از اوقات کاربران فراموش می‏کنند برای مدت زمان طولانی دستگاه را دوباره‏ راه‏اندازی یا ری‏استارت کنند و کامپیوتر یا لپ‏تاپشان را با افزایش سرعت روبه‌رو کنند.

بستن صفحات زیاد

ایجاد صفحات زیاد در یک مرورگر باعث مصرف RAM بیشتر و به دنبال آن کاهش سرعت کامپیوتر می‏شود. اگر از آن دسته کاربرانی هستید که تعداد زیادی صفحه را بدون استفاده باز نگه می‏دارید شاید باید در این رفتار تجدید نظر کنید و نتیجه آن را بر سرعت کامپیوتر ببینید.

اپلیکیشن‏های باز را ببندید

اپلیکیشن‏های باز همانند صفحات متعدد باز در یک مرورگر می‏تواند RAM زیادی از دستگاه را اشغال کند. اپل راه‏های زیادی برای بستن اپلیکیشن‏های باز دارد از جمله اینکه اپلیکیشن‏هایی که پایین آنها نقطه مشکی وجود دارد را می‌توان با کلیک راست Quit کرد یا بست.

دسک‏تاپ خود رامرتب کنید

شاید به نظر بعضی تفاوتی ندارد چقدر دسک‏تاپ به هم ریخته باشد یا مرتب. اما شگفت‌زده می‌شوید اگر نتیجه مرتب کردن دسک‏تاپ را بر سرعت دستگاهتان ببینید. در سیستم عامل OS X هر چیزی روی دسک‏تاپ به شکل آیتمی است که حافظه به خود اختصاص می‏دهد و بنابراین هر چه از تعداد آنها روی دسک‏تاپ بکاهید سرعت بیشتری را به دست خواهید آورد.

چه اتفاقی در بک‏گراند می‏افتد

با مراجعه به بخش Activity Monitoring می‏توانید ببینید دقیقا چه برنامه‏هایی در حال مصرف و کار در بک‏گراند یا پشت صحنه دستگاه هستند. با بستن هرکدام از این برنامه‏ها که بیشترین منابع را به خود اختصاص داده‏اند سرعت کامپیوترتان به شکل قابل توجهی بهبود پیدا می‏کند. برای دسترسی به این بخش Activity Monitoring را در بخش جست‌وجو (Spotlight) تایپ کنید.

هارد خود را تمیز کنید

هر چقدر فایل‏های بیشتری روی کامپیوتر یا لپ‏تاپ ذخیره می‏شوند سرعت خواندن آنها هم کمتر می‏شود؛ بهتر است هرازچندگاهی نگاهی به هارد خود بیندازید و به‌خصوص فایل‌های ویدئویی و عکس‌ها و موزیک‏هایی را که نیاز ندارید حذف کنید.

اپلیکیشن‏های غیر ضروری را حذف کنید

تعداد بالای اپلیکیشن‏ها هم می‏تواند باعث کاهش سرعت کامپیوتر شود، بهتر است هرکدام از اپلیکیشن‏هایی که نیازی به آنها ندارید را حذف کنید تا کارآیی دستگاه را بالا ببرید.

افکت‏ها را کاهش دهید

برخی از افکت‏ها و ویژگی‏های تصویری در مک واقعا کاربردی و برخی هم واقعا دلچسب هستند اما این افکت‏ها سرعت قابل توجهی از دستگاه را هم به خود اختصاص می‌دهند. از طریق System Preferences و بعد Dock می‏توانید به آنها دسترسی پیدا کنید و سپس به دلخواه هر کدام از افکت‏ها را که نخواستید با برداشتن تیک آنها غیرفعال کنید. همچنین از System Preferences و بعد Accessibility هم می‏توانید به تعداد دیگری از تنظیماتی که افکت‏هایی را به دستگاه اضافه می‏کنند دسترسی پیدا کرده و تیک آنها را هم بردارید.

کش مرورگر خود را خالی کنید

هرازچندگاهی با خالی کردن کش مرورگر خود سرعت وبگردی به شکل قابل توجهی افزایش می‏یابد. دسترسی به کش مرورگر برای هر مرورگر ممکن است متفاوت باشد اما در اغلب مرورگرها از طریق منوی Settings و History option می‏توانید اینکار را انجام دهید. همچنین ممکن است تعداد پلاگین‏ها زیاد باشد که می‏تواند سرعت وبگردی را کاهش دهد و بهتر است بسیاری از پلاگین‏های غیرقابل استفاده را حذف کنید.