پاسخ وزیر به منتقدان سیاست‌های وزارت ارتباطات در برابر بخش خصوصی

دنیای اقتصاد: بعدازظهر روز شنبه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات) میزبان برگزاری سومین نشست فعالان بخش خصوصی حوزه ICT با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. در این مراسم ضمن تقدیر از اپراتورهای تلفن همراه و شرکت زیرساخت در فراهم کردن امکانات ارتباطی روز اربعین، معاونان وزیر ارتباطات درخصوص موضوع‌هایی مانند «نظام نوآوری در بخش ICT و روش‌های تامین مالی» «آیین نامه توسعه و گسترش کاربری ICT» و «سند راهبردی همکاری‌های بین‌المللی پساتحریم در حوزه فاوا» سخنرانی کردند.

همچنین در پایان این مراسم زمانی به پرسش و پاسخ بین فعالان بخش خصوص فاوا و معاونان وزارت ارتباطات اختصاص یافت. در بخش پرسش و پاسخ مدیران چند شرکت خصوصی با انتقاد نسبت به سیاست‌های وزارت ارتباطات در مقابل بخش خصوصی اظهاراتی نسبت به کم کاری و نادیده گرفتن این بخش توسط این وزارتخانه مطرح کردند. برای مثال سهیل مظلوم، مدیرعامل کنسرسیوم ایریانا، در این نشست اعلام کرد که در ۲ سال گذشته منتظر تحول در سیاست‌های وزارت ارتباطات در مقابل بخش خصوصی بوده و در حال حاضر امیدش از دولت تدبیر در حال از بین رفتن است، او با انتقاد به سیاست‌های وزارت ارتباطات گفت: اگر انتقادی مطرح می‌کنم به این معنا نیست که از دولت طلب پول یا وام دارم بلکه می‌خواهم این دولت به ما اجازه دهد در پروژه‌هایی مانند خدمات دولت الکترونیک سرمایه‌گذاری کنیم اجازه‌ای که تا به حال از سوی آقایان جهانگرد و برات قنبری (معاونان وزیر ارتباطات) داده نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بارها درخواست‌هایی را به وزارت ارتباطات در این خصوص ارائه داده و بیشتر از هر کارمندی در سازمان فناوری اطلاعات به این نهاد مراجعه کرده تاکید کرد که تاکنون پاسخ پیگیری‌های خود را به‌صورت روشن دریافت نکرده است. مظلوم همچنین با اشاره به فرق بین بخش خصوصی و دولتی گفت: فرق این ۲ نهاد در این است که آخر هر ماه بخش خصوصی باید حقوق پرداخت کند؛ اما بخش دولتی حقوق خود را دریافت می‌کند. این انتقادها در زمان پایانی برنامه و با حضور وزیر ارتباطات به‌عنوان سخنران نهایی این همایش بی پاسخ نماند. محمود واعظی با بیان اینکه برگزاری این همایش برای بحث و گفت‌وگو و پیدا کردن راهی برای حل مشکلات است و نه انتقاد از دیگران گفت: وزارت ارتباطات پیوسته حامی بخش خصوصی بوده و خواستار حضور پررنگ این بخش در حوزه فاوا است؛ اما این به معنی این نیست که قرار است دولت به جای بخش خصوصی بنشیند سرمایه‌گذاری کند و پول‌آور برای این بخش باشد. او در ادامه با اشاره به فعالیت‌هایش در وزارت خارجه افزود: زمانی که در وزارت خارجه مشغول فعالیت بودم با شرکت‌های بخش خصوصی خارجی گوناگونی در ارتباط بوده‌ام و می‌دانم که چطور با بخش خصوصی باید رفتار کنم.

مگر در سیلیکون ولی آمریکا، دولت سرمایه‌گذاری کرده است که این تعداد شرکت موفق به وجود آمده است؟ به اعتقاد من این خود شرکت‌ها بوده‌اند که همدیگر را تقویت کرده‌اند. بنابراین حمایت دولت از بخش خصوصی نباید به معنی این باشد که دولت باید مادام العمر از این فعالان حمایت و به این بخش پول تزریق کند.واعظی با تاکید بر اینکه در حوزه ما پول در دسترسی قرار دارد؛ اما با این حال هیچ کس حاضر نیست در زیرساخت سرمایه‌گذاری کند، افزود: عده‌ای آمدند گفتند می‌خواهیم دور تا دور کشور را فیبرنوری بکشانیم؛ اما زمانی‌که در جریان هزینه‌ها قرار گرفتند و فهمیدند که باید ۲۸ سال پای سرمایه خود منتظر بمانند تا به سوددهی برسد، از چنین پروژه‌ایصرف نظر کردند و رفتند.وزیر ارتباطات در حمایت از معاون خود نصرالله جهانگرد او را نجیب خطاب کرد که پاسخ چنین ادعاهایی از سوی مظلوم را نداده و گفت: من همیشه یکی از منتقدان اصلی مدیران و کارمندان فعال در وزارتخانه‌ام بوده ام و هیچگاه از آنها طرفداری نکرده‌ام؛ اما حالا با این اظهارات مجبور به دفاع از فعالیت‌ معاونانم هستم.

برخی به نوعی از کار وزارتخانه در مقابل بخش خصوصی انتقاد می‌کنند که انگار این دولت در این چند سال کاری انجام نداده است و این درحالی است که دولت کارهای زیادی در راستای توسعه حوزه فاوا در ۲ سال و نیم گذشته انجام داده است. نمونه‌ آنها هم افزایش پهنای باند اینترنت است که با توجه به فشار بخش‌های مختلف به این وزارتخانه این کار انجام شد و توانستیم به شرکت‌ها و اپراتورهای مختلفی پروانه خدمات نوین ارتباطی را ارائه کنیم.او در پایان تاکید کرد: بهتر است آقای مظلوم ریشه ناامیدی از دولت تدبیر و امید را در جای دیگری جست‌وجو کنند. اداره کشور به راحتی‌هایی که فکر می‌کنید نیست و دولت با مطالبات مختلفی در حوزه‌های مختلف روبه رو است. بنابراین به جای انتقاد و نظرهای طلبکارانه در چنین نشست‌هایی بهتر است راهی برای بهبود وضعیت پیدا کنیم.