ثبت 500 شکایت از مراکز خدمات پس از فروش

دنیای اقتصاد: از مجموع بیش از ۱۷۰ شرکت که درخواست مجوز خدمات گارانتی داده‌اند ۱۳ شرکت خدمات پس از فروش و گارانتی موفق به دریافت مجوز شده و ۸ شرکت دیگر در آستانه دریافت مجوز هستند.

روز گذشته سید مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه رایانه تهران با اعلام جزئیاتی درباره این موضوع در یک نشست خبری از برگزاری همایش سراسری کارآفرینان فناوران رایانه خبر داد. او همچنین در واکنش به ارجاع شکایت‏های سامانه ۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت که چنین چیزی امکان اجرایی ندارد: «پس از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه رایانه تهران تمامی شکایت‌های ثبت شده در سامانه ۱۲۴ به اتحادیه رایانه ارجاع داده می‌شود. ممکن است سازمان نظام صنفی چنین درخواستی را ارائه کرده باشد اما در حال حاضر رسیدگی به این شکایت در اتحادیه درحال انجام است و ظرف مدت ۱۵ روز به شکایات رسیدگی می‌شود.»به گفته میرمهدی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای براساس قانون کار، نظارت و رسیدگی به شرکت‌های نرم‌افزاری را برعهده دارد. او همچنین درباره آخرین آمار مراجعه شرکت‌های خدمات پس از فروش و گارانتی برای دریافت معرفی نامه مجوز سازمان حمایت اعلام کرد که تاکنون از ۱۷۰ نفر ازکسانی که برای ارزیابی‌های اولیه ثبت‌نام کرده‌اند ۱۳ شرکت موفق به دریافت مجوز شده‌اند و ۸ شرکت هم در حال ارسال معرفی‌نامه‌شان به سازمان حمایت هستند.

میرمهدی درباره آمار شکایت‌های اعلام شده از سوی مردم به کمیسیون شکایات اتحادیه نیز گفت: «تاکنون نزدیک به ۵۰۰ شکایت به کمیسیون رسیدگی به شکایات اتحادیه رایانه تهران ارجاع شده که بیشترین شکایت مربوط به گرانفروشی بوده است.» او همچنین تاکید کرد که از بیش از ۴۰ واحد صنفی پلمب شده که تا ۳۰ آذرماه مهلت ثبت‌نام و اصلاح نواقص خود را داشتند، ۱۷ واحد صنفی بدون داشتن مجوز و پروانه کسب پلمب شدند و ۳۰ واحد نیز با وجود دارا بودن پروانه کسب به‌دلیل عدم رعایت موارد مربوط به خدمات پس از فروش پلمب شده‌اند.در ادامه مقدم، رئیس کمیسیون خدمات گارانتی و خدمات پس از فروش گفت که رسیدگی به امور و ارزیابی شرکت‌های گارانتی خواهان دریافت مجوز بدون هیچ هزینه‏ای در اتحادیه رایانه انجام می‌گیرد و بر این اساس تمام شرکت‌هایی که پروانه کسب داشته باشند و با معیارهای مورد نظر اتحادیه مطابقت داشته باشند در لیست تایید شده سایت اتحادیه قرار می‌گیرند. به گفته او از جمله پارامترهای ارزیابی اتحادیه مکان پذیرش مناسب، نرم‌افزار ارائه اطلاعات درباره چگونگی خدمات پس از فروش به مصرف‌کننده و فعال بودن نمایندگی‌های مختلف در دیگر شهرهای کشور است.

در ادامه ایمان مصدری، مدیرکل گروه متخصصین ایران که برگزارکننده همایش سراسری کارآفرینان فناوران رایانه است با اعلام اینکه در سال ۹۵ گردهمایی تخصصی صاحبان برندهای برتر آی‌تی و آی سی تی در تیرماه انجام می‌شود تاکید کرد: «مرکز متخصصین فناوران با حمایت اتحادیه رایانه تهران با معرفی برترین برندها و چهره‌های ماندگار این حوزه اقدام به برگزاری همایش می‌کنند. در این نشست تخصصی، خانواده آی تی و آی‌سی‌تی با حضور ۲۰۰ برند مطرح خارجی معتبر دنیا که پیش از این ممیزی شده‌اند دور هم جمع می‌شوند.» به گفته او، هدف از این همایش آمادگی شرکت‌های آی تی برای حضور در بازار رقابت و دریافت نمایندگی‌های فروش و ایجاد فضای آموزش‌های لازم برای شرکت‌ها با مشارکت مراکز فنی و حرفه‌ای است.مصدری تاکید کرد: پیش از آن یک همایش داخلی با حضور مراکز معتبر آی‌تی در اسفندماه برگزار می‌شود تا درباره فرصت‌ها و چالش‌های موجود در بازار آی‌تی صحبت شود. خروجی این اجلاس نزدیک شدن بدنه آی تی و آی تی سی کشور به مراکزی است که در حال ارائه خدمت به مردم هستند. همچنین یکی از فعالیت‌هایی که شرکت‌های آی تی و آی سی تی باید بعد از اجرای برجام انجام دهند حرکت به سوی تولید محتوا و ایده‌پردازی است.

به گفته او، تجاری‌سازی فعالیت‌های مرتبط در حوزه آی تی و آی سی تی و تبادل با بازارهای خارج از کشور به گسترش حوزه کسب‌وکار کمک می‌کند، چراکه خدمات زیادی در این حوزه ارائه می‌شود اما نمود عینی پیدا نمی‌کند. او ادامه داد: «در این اجلاس شرکت‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند. مجموعه‏هایی که بالا تشخیص داده می‌شود و ۳ ستاره دریافت می‌کنند، مجموعه‌های متوسط که ۲ ستاره می‌گیرند و مجموعه‌های یک ستاره که وضعیت ضعیف را نشان می‌دهند.» به گفته او معیارهایی که برای این همایش در نظر گرفته شده کارآفرینی و ارزآوری و توجه به بحث آموزش و دانش‌محور بودن شرکت‌های فناوری است.در ادامه شهرام یوسفی، مدیر مرکز متخصصان فناوری‌های آی‌تی و آی سی تی درباره فعالیت این مرکز اعلام کرد که به تازگی در حال عضوگیری راه‌اندازی شده است. او افزود: « دراین زمینه اولین برنامه ایرانی‌ای‌جی دات‌آی آر سامانه هوشمند متخصصین ایران راه‌اندازی شده است که وظیفه تجمیع پرتال اطلاعات گروه‌های فعال در حوزه آی‌تی و محتواسازی را برعهده دارد.این پرتال همچنین خدمات مشاوره هوشمندسازی تجارت الکترونیک در حوزه بین‌الملل ارائه می‌کند.»همچنین علیرضا آخوندی مشاور مرکز متخصصین در زمینه فناوری درباره ارائه خدمات به فعالان حوزه آی‌تی می‌گوید که سازمان‌های آی‌تی و آی سی تی می‌توانند خدمات مشاوره دریافت کنند همچنین به این شرکت‌ها برای درک زبان و ادبیات بین‌الملل کمک می‌شود تا به جایگاهی برسند که با سازمان‌های دیگر تعامل برقرار کنند.