چگونه سرعت موبایل‏مان را مثل روز اول‌کنیم؟

اقتصادنیوز: شاید برای شما هم این تجربه پیش آمده که وقتی به تازگی گوشی همراه جدیدی خریداری می‏کنید، تا چند ماه نخست، سرعت کارکردن آن بالا است اما بعد از گذشت چند ماه، کم‏کم سرعت آن افت کرده و دائم دچار لگ شده یا هنگ می‏کند. این اتفاق برای هر نوع گوشی و با هر سیستم‌عاملی اعم از iOS یا Android رخ می‏دهد، حالا درصد کندی آنها ممکن است متفاوت باشد. در این گزارش اقتصادنیوز، به نقل از پایگاه اینترنتی چیت‏شیت، به روش‏هایی اشاره می‏کنیم که با کمک آن می‏توانید سرعت روزهای اول را به گوشی خود بازگردانید.

به‏روزرسانی نرم‏افزاری

آخرین نسخه به‏روزرسانی نرم‏افزار تلفن‏های همراه چه در سیستم‌عامل اندروید یا iOS یا ویندوز، شامل آپدیت‏هایی است که باگ‏ها و نقص‏های نرم‏افزاری را رفع کرده و باعث می‏شوند سرعت گوشی همراه شما افزایش یابد. در گوشی‏های اندروید این گزینه از بخش: Setting > About Device > Software Update و در گوشی‏های تحت پلت‌فرم iOS در قسمت Setting > General > Software Update در دسترس است. در گوشی‏های ویندوزی نیز این گزینه در قسمت Settings > Phone Update قابل مشاهده است. علاوه‏بر به‌روزرسانی سیستم‏عامل گوشی، سعی کنید آخرین به‏روزرسانی نرم‏افزارهای گوشی خود را نیز نصب کنید.

حذف نرم‏افزارهای غیرضروری

تقریبا همه ما در گوشی خود تعداد زیادی نرم‏افزار نصب می‏کنیم که شاید بیش از نیمی از آنها را سالی یک‏بار هم استفاده نکنیم. مثلا نرم‏افزاری که مربوط به ایرلاینی که شاید هر دو سال یک‏بار هم از آن استفاده نکنیم، تنها فضای گوشی را اشغال می‏کند. اگر خوب فکر کنید، می‏بینید که بیشتر فضای گوشی شما را بازی‏های غیر جذاب و نرم‏افزارهای غیرکاربردی اشغال کرده‏اند. پس بهتر است نظرتان را راجع به این نرم‏افزارهای اضافی تغییر دهید و آنهایی را که فکر می‏کنید استفاده‏ای ندارند، پاک کنید. چراکه این نرم‏افزارهای اضافی نه‏تنها بخش زیادی از فضای داخلی گوشی را اشغال می‏کنند، بلکه به صورت مخفیانه‏ای، در پس زمینه فعال بوده و بخش زیادی از فضای رم و سایر سخت‏افزارهای گوشی را درگیر می‏کنند و سرعت گوشی را به میزان قابل توجهی کاهش می‏دهند. همچنین، نرم‏افزارهای پیش‏فرضی را که در گوشی‏های خود قادر به حذف آن نیستید، با مراجعه به بخش مدیریت وظیفه، غیرفعال کنید.

کاهش نرم‏افزارهای فعال در پس‏زمینه

در سیستم‏عامل‏های مختلف، می‏تواند با چند مرحله تصمیم بگیرید که کدام نرم‏افزارها در پس زمینه فعال باشند. در گوشی‏های اندروید، تعداد دفعات کنترل ایمیل و آپدیت‏های اعلان نرم‏افزارهای شبکه های اجتماعی را کاهش دهید. همچنین در گوشی‏های مبتنی بر iOS، در قسمت Background App Refresh، گزینه مربوط به نرم‏افزارهای غیرضروری را خاموش کنید. همچنین، در مواقع غیرضروری، اتصال‏هایی نظیر بلوتوث و شبکه wi-fi را خاموش کنید.

پاکسازی صفحه اصلی

گزینه‏های متنوع شخصی‏سازی صفحه اصلی (Home Screen) در گوشی‏های اندرویدی این امکان را می‏دهد تا به‏راحتی هر گزینه‏ای را که نمی‏خواهید از روی صفحه اصلی حذف کنید. شلوغی بیش از حد صفحه اصلی گوشی، باعث کندی عملکرد آن می‏شود. پس سعی کنید آیکون‌های غیرضروری را حذف کنید و تنها آیکون نرم‏افزارهایی را روی صفحه اصلی قرار دهید که همیشه از آنها استفاده می‏کنید.

کاهش افکت‏ها و انیمیشن‏ها

اگر گوشی شما در هنگام رفتن از صفحه‏ای به صفحه دیگر یا نرم‏افزاری به نرم‏افزار دیگر لگ می‏زند، بهتر است برخی افکت‏ها و انیمیشن‏ها را غیرفعال کنید. این گزینه در گوشی‏های اندرویدی در قسمت Developer در دسترس است. همچنین اگر از کاغذ دیواری‏های پویا و متحرک (live wallpapers) استفاده می‏کنید، آنها را با تصاویر ثابت جایگزین کنید. در گوشی‏های iOS، به‏جای تصاویر پویا، از تصاویر ثابت استفاده کنید و در قسمت Accessibility گزینه‏های مربوط به parallax و app zooms را غیرفعال کنید.

پاکسازی فضای حافظه داخلی

اگر با وجود حذف برخی نرم‏افزارها، بازهم با محدودیت حافظه داخلی مواجه هستید، فایل‏های دانلود شده‏ای را که فضای زیادی را هم می‏گیرند حذف کنید یا عکس‏ها و ویدئو‏هایی را که مدت‏ها است در داخل گالری گوشی خاک می‏خورند، به کامپیوتر خود منتقل کنید. همچنین، پیامک‏های قدیمی خود را پاک کنید و در گوشی‏های اندرویدی به طور مدام حافظه Cache نرم‏افزارها را خالی کنید. در گوشی‏های تحت سیستم‌عامل iOS نیز می‏توانید با پاکسازی تاریخچه مرورگر سافاری، فضای اشغال‏شده را خالی کنید.

بازگردانی به تنظیمات اصلی کارخانه

وقتی هیچ کدام از این روش‏ها جوابگو نباشند، آخرین گزینه، بازگردانی تنظیمات اصلی گوشی به حالت پیش‏فرض است که در این حالت دو گزینه در دسترس قرار دارد. در حالت اول، تنها تنظیمات به حالت قبلی باز می‏گردد و اطلاعات شما محفوظ می‏ماند اما در حالت دوم می‏توان همه اطلاعات و نرم‏افزارهای نصب شده را پاک کرد و گوشی به حالت روز اول خود باز می‏گردد. با این کار، اکثر ایرادهای نرم‏افزاری نظیر کندی و هنگ کردن رفع می‏شود اما پیش از آنکه دست به این اقدام بزنید، پشتیبان‏گیری از اطلاعات موجود را فراموش نکنید.