بررسی بازار داخلی تجهیزات صوتی دیجیتالی

دنیای اقتصاد: بازار تجهیزات صوتی در ایران همگام با به‌روز شدن محصولات در بازارهای جهانی پیش می‌رود چنانچه فروشندگان این دست از محصولات مدعی هستند که متقاضیان این دست از تجهیزات هر آنچه که نیاز داشته باشند را می‌توانند در مدت کمتر از دو ماه در اختیار داشته باشند.بازار تجهیزات صوتی جزو آن دسته از بازارها است که به‌دلیل لوکس بودنش علاقه‌مندان خاص خود را دارد و خریداران متفاوتی را هم به خود می‌بیند.به گفته عطارضایی، مدیر یک فروشگاه تجهیزات صوتی در بازار تهران در ایران به‌دلیل وجود نداشتن شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات صوتی تمامی این تجهیزات از خارج کشور وارد و تامین می‌شوند.

او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «وقتی تولیدی وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان گفت که با وارد کردن این دست از تجهیزات اجحافی به گروه تولیدکنندگان داخلی وارد می‌شود.» او درباره چگونگی طیف متقاضیان تجهیزات صوتی در بازار داخل می‌گوید:« اساسا با سه دسته مشتری در این بازار مواجهیم. دسته اول آن دسته از کسانی هستند که خیلی حرفه‏ای خرید می‌کنند و به دنبال اجناس با کیفیت ایده‏آل هستند، بنابراین بهترین جنس را می‌خواهند. دسته دوم بنابه وسع مالی و در نظر گرفتن جیب شان خرید می‌کنند و دسته سوم اغلب به دنبال آپشن‏های بیشتری در محصول هستند که چندان در قید و بند ولخرجی نیستند و از سوی دیگر با محدودیت مالی گروه دوم نیز مواجه نیستند.»او می‌گوید که عمده خریداران بازار لوازم‌صوتی از دسته دوم هستند: «به‌عنوان مثال همین طیف از افراد برای خرید موبایل دنبال خرید محصولات چینی می‌روند اما در عین حال می‌خواهند که تمام آپشن‌های روز بازار را هم در اختیار داشته باشند. در این بخش هم مثلا با وجود اینکه در بازار شما می‌توانید باند خارجی با کیفیت خوب پیدا کنید، اما اغلب مشتری‏ها به دنبال باندی که همه امکانات آن باند گران‌قیمت را داشته باشد وهمچنین قیمتش مناسبتر است، می‌گردند. می‌توان این طور برداشت کرد که هر سه طیف از خریداران در بازار تجهیزات صوتی در ایران به دنبال آپشن قدرت و متفرقه در این محصولات هستند.»

به گفته او بازار تجهیزات صوتی به نسبت دیگر محصولات پیشرفت‏های چندانی نداشته و نمی‌توان آنها را با دیوایس‏های مختلف هماهنگ کرد. بنابراین آن دسته از متقاضیان که به دنبال امکانات هستند مثلا روی پلیرها به دنبال امکاناتی مثل رم، بلوتوث، کابل اتصال بالانس و کابل نوری اند و اما نمی‌توانند انتظار داشته باشند که همان محصول به‌طور هوشمند با سرورها هماهنگ شوند یا به تلویزیون‌های جدید متصل شوند و باید منتظر ظهور نسل بعدی این دست از تجهیزات بود.»رضایی تاکید می‌کند که هر آنچه که از این محصولات در بازار جهانی شاهد هستیم در ایران هم یافت می‌شود و می‌گوید: «بیشترین زمانی که متقاضی باید صبر کند تا محصول جدید به دستش برسد، حداکثر دو ماه است چراکه معروف‌ترین برندهای تجهیزات صوتی متعلق به شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی است که کار مونتاژ همه آنها در چین انجام می‌شود. بنابراین ما چه در وضعیت تحریم و چه لغو آن باشیم شاهد حضور این تجهیزات در بازار ایران هستیم. به گفته او همه این تجهیزات نیز بر اساس رتبه‌بندی کیفیتی که در مونتاژ می‌گیرند پایه قیمتی متفاوتی دارند و مثلا با رتبه یک و دو می‌توان محصولات باکیفیت به همراه به‌روزترین آپشن‏ها را خریداری کرد.او در ادامه می‌گوید:« به‌طور مثال یک میکروفن برند «نوی مان» در بازار به قیمت ۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که ۹۰۰ هزار آلیاژ طلا در آن استفاده شده است و در رده میکروفن‏های لوکس لاکچری است و به همین ترتیب می‌توان تجهیزات تخصصی و فنی زیادی هم پیدا کرد. در عین حال معمولی‌ترین میکروفن هم از پایه قیمت ۱۵ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان هم وجود دارد. به همین ترتیب باند قیمت اسپیکرهای خانگی چینی از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شوند تا مثلا یک برند «فوکال» ایتالیا که به قیمت ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان می‏رسد.

این فروشنده محصولات صوتی می‌گوید نمودار مراجعه مشتری شان در سال‌های اخیر تقریبا ثابت بوده چراکه تحولات بازار بر کار آنها تاثیر مستقیم نمی‌گذارد. «به‌دلیل وابسته نبودن به بازار داخل با رکود قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو نیستیم هرچند تغییرات نرخ ارز روی اعتبار ما تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثلا وقتی جنسی با یک قیمت مشخص از مشتری سفارش گرفته می‌شود و خریداری می‌شود اما وقتی با تغییر نرخ دلار روبه‌رو می‌شویم، مجبور می‌شویم آن تغییرات را روی قیمت اعمال کنیم که همین امر روی اعتبار و وجاهت ما نزد مشتری تاثیر می‌گذارد. شاید این وضعیت برای واردکننده خوب و با منفعت همراه باشد؛ اما در بازار اعتبار فروشنده زیر سوال می‌رود.»

بررسی بازار داخلی تجهیزات صوتی دیجیتالی