خودروهای بدون راننده به پیش
ندا لهردی: شیفتگان تکنولوژی در نمایشگاه CES امسال در لاس وگاس هم مثل همیشه به دنبال جدیدترین نوآوری‌های تکنولوژی بودند. با این حال اما این رویداد بزرگ هم در سال‌های اخیر و به خصوص امسال در محاصره تعداد زیاد و رو به رشد خودروهای هوشمند قرار گرفته است. این در حالی است که نمایشگاه خودروی دیترویت که بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی آمریکا و یکی از مهم‌ترین‌های جهان است، در اواخر همین ماه میلادی برگزار می‌شود، اما گویا حالا بسیاری از فعالان صنعت خودرو به CES توجه دارند که قبل از رویداد دیترویت برگزار شد. تا جایی که «مری بارا» رئیس شرکت جنرال موتورز یکی از جدیدترین خودروهای الکتریکی این شرکت به نام Bolt را در نمایشگاه CES امسال رونمایی کرد.
خودروسازان فعلی در حال حاضر با دو تهدید جدی رو به رو هستند که هر دو از سوی دنیای تکنولوژی ایجاد شده است؛ خودروهای هوشمند که به سرعت در حال رشد هستند و خودروهای بدون راننده که سریع‌تر وارد جاده‌ها می‌شوند. بعضی افراد که تا به حال به دنبال خودرویی بودند که قابلیت‌های معمول را داشته باشد، اغلب در کشورهای در حال توسعه هستند و این تقاضا باعث شده است رشد صنعت خودروسازی به خصوص در خودروهای رده متوسط افزایش پیدا کند. از طرف دیگر شرکت‌های تکنولوژی احتمالا جایگاه بهتری نسبت به خودروسازان برای توسعه و درآمدزایی از طریق نرم‌افزارهایی دارند که امکان پشتیبانی از هر دوی خودروهای بدون راننده و خودروهای هوشمند را فراهم می‌کنند. بعضی از این شرکت‌ها ممکن است حتی خودروهای خودشان را تولید کنند.در گزارشی که بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی از نمایشگاه‌های لاس وگاس و دیترویت منتشر کرده، آمده است که صنعت خودروسازی با سرعتی بیشتر از آنچه تصور می‌شود در حال دگرگونی و تغییر است. این گزارش پیش‌بینی کرده است که خودروسازان سنتی در سال‌های آینده به زحمت جلو می‌روند تا خودشان را با روند جدید بازسازی کنند. مثال مناسب در این زمینه خبری است که شر کت جنرال موتورز به تازگی منتشر کرده است که نشان می‌دهد این شرکت ۵۰۰ میلیون دلار در شرکت Lyft که یک سرویس به اشتراک‌گذاری سواری با خودرو است، سرمایه‌گذاری کرده است.

شایعه انعقاد قرارداد بین دو شرکت فورد و گوگل برای تولید خودروهای بدون راننده نتوانست شکل واقعی به خود بگیرد، با این حال حتی شایعات هم نشان می‌دهند که شرکت‌های تکنولوژی در حال ورود به صنعت خودرو هستند. به این ترتیب است که همکاری این شرکت‌ها با خودروسازان همچنان در خبرها دیده می‌شود، مثلا شرکت فورد برای ارتباط خودروهایش با حسگرهای ویژه خانه‌‌های هوشمند با شرکت آمازون همکاری می‌کند. در نمایشگاه CES امسال همچنین شرکت خودروسازی تویوتا اعلام کرد که تکنولوژی هوشمند خودروی فورد را که رقیبی جدی برای سیستم CarPlay شرکت اپل و سیستم Android Auto شرکت گوگل است، به‌کار گرفته است تا به اپلیکیشن‌های هوشمند و دیگر قابلیت‌های مشابه آن دسترسی پیدا کند. این تنها مثال از اتحاد خودروسازان در مقابل زیر بار شرکت‌های تکنولوژی رفتن نیست. در ماه آگوست هم شرکت‌های BMW، Daimler و Audi به صورت مشترک سرویس نقشه Here از Nokia را خریدند تا تضمین کنند که شرکت‌های خودروسازی می‌توانند بدون وابستگی به سرویس نقشه گوگل هم استقلال خودشان را حفظ کنند. با وجود این، شرکت‌های خودروسازی همچنین با شرکت‌های تکنولوژی هم همکاری کردند، چون هر کدام به چیزی که دیگری داشت نیاز داشتند. ساخت و بازاریابی خودروها و ارتباط با قانون‌گذاران بخش‌های امنیتی و زیست محیطی به مهارت‌های خاصی نیاز دارد. شرکت‌های تکنولوژی می‌توانستند از شرکت تسلا الگوبرداری کنند که خودروهای الکتریکی خودش را برای بیش از یک دهه ساخته است. اپل که گفته می‌شود قرار است یک خودروی الکتریکی بسازد، احتمالا تلاش می‌کند تا ساخت این خودروها را درست مانند آی‌فون‌هایش به شرکت‌های دیگر بسپارد؛ یعنی برون سپاری به یک تولیدکننده قراردادی. با این حال اما پیش‌بینی واضح‌تر در این مورد، اتحاد و پیوستن با یک خودروساز است.

خودروسازان همچنین چیزهای زیادی برای یاد گرفتن دارند. اغلب آنها در حال کار روی ساخت خودروهایشان به صورت نیمه‌خودران یا کاملا خودران و بدون راننده هستند. در این میان بعضی از این شرکت‌های خودروسازی تجربه‌های خودشان از خودروهای هوشمند را اجرا می‌کنند. با این حال گوگل همچنان در زمینه خودروهای بدون راننده پیشرو و پیشتاز است. تکنولوژی روباتیک، پهپادها و موتور جست‌وجوی این شرکت همه و همه به شکلی حرفه‌ای به آن کمک می‌کنند تا یک خودروی بدون راننده را به سمت جاده‌ها روانه کند، با کمک قدرت پردازش کامپیوتری و نرم‌افزارهای پیچیده از برخورد با عابران پیاده، موانع یا دیگر خودروها جلوگیری کند، حجم زیادی از اطلاعات را از طریق حسگرهای داخل خودرو و منابع بیرونی آن پردازش و تفسیر کرده و از طریق ارتباطات بی‌سیم به سیستم اصلی و خودران خودرو ارسال کند. با وجود این اگر شرکت‌های تکنولوژی چیزهای زیادی باید یاد بگیرند تا بتوانند به تدریج وارد تجارت خودروسازی شوند، شرکت‌های خودروسازی محتاط هستند تا آنچه دارند را به راحتی از دست ندهند. در این میان تولیدکنندگان نرم‌افزارها، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و دارندگان اطلاعات با فاصله‌ای نسبتا زیاد از تولیدکنندگان سخت‌افزار سود خوبی را به‌دست می‌آورند. خودروهای جدید Hitherto در واقع سمبل و نمونه‌ای جدید از خودروهایی با سبک شخصی هستند که می‌توانند افراد علاقه‌مند به سیستم‌های نرم‌افزاری و سرگرمی را راضی کنند. این روند احتمالا باعث می‌شود سبک و سلیقه در صنعت خودروسازی به سرعت تغییر کند. این روزها سرویس‌های به اشتراک‌گذاری خودرو و سواری و دیگر خدمات مشابه به سرعت در حال رشد هستند. ساکنان جوان شهرها هم از طریق این سرویس‌ها می‌توانند به راحتی و صرف هزینه کمتری سوار خودروهای لوکس مورد علاقه‌شان شوند و از آن لذت ببرند. شرکت‌های خودروسازی معتقدند این سرویس‌ها به تدریج باعث می‌شوند افراد از خرید یک خودروی جدید صرف‌نظر کرده و همان خودروی قدیمی خودشان را برانند. اظهارنظرهای روسای شرکت‌های خودروسازی نشان می‌دهد که این روند کاملا جدی است. «مارک فیلد» مدیر عامل شرکت فورد در نمایشگاه CES اعلام کرد که آینده در اختیار شرکت‌های فعال در هر دو زمینه تولید و تکنولوژی‌های موبایلی است.

عضویت در سرویس‌ها و شبکه‌های اشتراک‌گذاری خودرو به افراد اجازه می‌دهد از طریق یک اپلیکیشن خودرو مورد نظرشان را برای مدت کوتاهی مثل ۱۵ دقیقه اجاره کنند. شرکت تحقیقاتی Alix Partners اعلام کرده است که استفاده از این سرویس‌ها تا یک سال آینده رشد بیش از ۳۰ درصدی خواهد داشت و انتظار می‌‌رود تعداد اعضای این سرویس‌ها و شبکه‌ها تا سال ۲۰۲۰ به ۲۶ میلیون نفر برسد. سرویس اجاره و به اشتراک‌گذاری خودروی ZipCar متعلق به شرکت با سابقه اجاره خودروهای قدیمی Avis Budget نمونه موفقی در این زمینه است. شرکت‌های بیشتری در حال الگوبرداری از اپلیکیشن‌های مشابه شرکت‌های بزرگ مانند اپلیکیشن Car۲Go شرکت دایملر و اپلیکیشن Drive Now شرکت BMW هستند. اوایل سال ۲۰۱۵ هم شرکت فورد شروع به آزمایش یک سرویس به اشتراک‌گذاری خودرو در آمریکا و یک کلوپ خودرو در بریتانیا کرد. شرکت دایملر این سرویس‌های به اشتراک‌گذاری را سودآور و مفید می‌داند. با این حال به نظر می‌رسد چنین سرویس‌هایی نمی‌توانند جایگزین سود حاصل از فروش خودرو برای شرکت‌های بزرگ و معروف شوند.

منبع: اکونومیست

خودروهای بدون راننده به پیش