نیاز به تحول در شبکه سوخت‏‏‏‏‌رسانی کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به افزایش ۵/ ۲‌میلیارد لیتری مصرف سوخت مایع در سال‌جاری در مقایسه با سال‌گذشته، گفت: با توسعه شبکه حمل‌ونقل سوخت در کشور، شرایط پایدار در امنیت انرژی خواهیم داشت. جلیل سالاری در مراسم تحویل ۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده توسط شرکت ایران‌خودرو دیزل به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل در عبور از زمستان همکاری کاملی داشتند، افزود: در شرایطی که ۲۸ استان دمای زیر صفر داشتند، بدون خاموشی از زمستان عبور کردیم. وی ادامه داد: شرکت پالایش و پخش وظیفه تولید، توزیع و تامین سوخت را دارد و از همین‌رو نیاز است زیرساخت‌های خود را توسعه دهد. سالاری تاکید کرد: در حوزه حمل‌ونقل جاده‌‌‌‌‌ای کشور، نیاز است ناوگان را نوسازی و بازسازی کنیم.

وی با اشاره به الزام قانون زیست‌محیطی در کشور، گفت: بر اساس قوانین زیست‌محیطی، طرح «کهاب» باید بر روی نفتکش‌های جاده‌پیما اجرا شود که با تحویل این نفتکش‌های جدید این اقدام نیز انجام می‌شود. معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف سوخت نیز در این طرح اتفاق می‌افتد، افزود: با اقدامات خوبی که همکاران در مجموعه شرکت‌های حمل‌ونقل، شبکه بانکی، نیروی انتظامی و... انجام داده‌اند، توانستیم با همدلی و هماهنگی امروز حدود ۱۵۰۰ تا ۲‌هزار نفتکش جاده‌پیما را به ظرفیت ناوگان اضافه کنیم.  وی ادامه داد: امسال در سوخت‌رسانی در حوزه نیروگاه ۷‌میلیارد لیتر سوخت را به نیروگاه‌‌‌‌‌ها از مسیر جاده‌‌‌‌‌ای منتقل کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به مخازن پشتیبان در نیروگاه‌‌‌‌‌ها، گفت: با این اقدام در شرایط ناترازی گاز امکان تامین پایدار سوخت نیروگاه‌‌‌‌‌ها فراهم شد.  به گفته سالاری، ظرفیت مخازن پشتیبان سوخت در نیروگاه‌‌‌‌‌ها ۵‌میلیارد لیتر بوده‌است. وی به تحویل ۱۹‌میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌‌‌‌‌ها اشاره کرد و افزود: ۵۵‌درصد از این سوخت از مسیر جاده‌‌‌‌‌ای تحویل شده‌است. سالاری تصریح کرد: ۳۰۰‌هزار نفتکش جاده‌‌‌‌‌ای کار جابه‌‌‌‌‌جایی را انجام دادند. معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه برای جلوگیری از اختلال در تامین سوخت، ناوگان را تقویت کردیم، ادامه داد: مصرف سوخت مایع در سایر بخش‌ها در سال‌جاری ۶۳‌میلیارد لیتر بوده که از مسیر جاده‌‌‌‌‌ای، ریلی و خطوط لوله منتقل شده‌است.

وی گفت: با فرض اینکه شعاع ۵۰۰ کیلومتری در جابه‌‌‌‌‌جایی سوخت از مسیر جاده‌‌‌‌‌ای انجام‌شده، میانگین مصرف سوخت نفتکش‌های جاده پیما در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ لیتر نفت گاز بوده که ۹۰‌میلیون لیتر سوخت مایع مصرف شده‌است. سالاری ادامه داد: در نفتکش‌های جدید و با نوسازی ناوگان، مصرف نفت‌گاز در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به ۴۰ لیتر کاهش پیدا می‌کند که نقش مهمی در بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد.

سیستم استاندارد یورو

وی با اشاره به اجرای طرح بهبود کیفیت تولید نفت‌گاز در پالایشگاه اصفهان، ادامه داد: اکنون ۵۵ تا ۶۰‌میلیون لیتر ظرفیت تولید یورو ۴ و ۵ در کشور وجود دارد و در شبکه حمل‌ونقل کشور این فضا ایجادشده که می‌‌‌‌‌توانیم تامین‌کننده سوخت با استانداردهای زیست‌محیطی دنیا باشیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: دستاوردهایی بوده که بعد از تحریم با خوداتکایی و توجه به درون کشورایجادشده و ما هم وظیفه داریم از همه حوزه دانش‌بنیانی کشور حمایت کنیم. سالاری گفت: باید بخشی از حوزه حمل‌ونقل را به سمت پایه برقی ببریم.  وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری سرمای بی‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌ای در کشور تجربه شد، افزود: مصرف سوخت مایع نسبت به سال‌گذشته ۵/ ۲‌میلیارد لیتر افزایش داشته که بارتوزیع آن بر دوش شرکت‌های حمل‌ونقل بوده‌است. معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید سبد شبکه حمل‌ونقل را افزایش دهیم، گفت: بر اساس تبصره‌۱۴ بودجه‌ سال‌جاری، ۱۹‌هزار‌میلیارد‌تومان از محل حاصل از صرفه‌جویی می‌‌‌‌‌توانیم به توسعه سبد سوخت اختصاص دهیم و شرایط پایدار در امنیت انرژی داشته باشیم.

راهبرد تولید و توزیع پایدار سوخت

واقعیت این است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم توجه به تولید و توزیع پایدار سوخت کشور در اولویت وزارت نفت قرار گرفت، از همین‌رو در همان ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم، قراردادهای متعددی با هدف توسعه و نوسازی صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به امضا رسید. در این میان با توجه به سهم بالای حمل‌ونقل جاده‌‌‌‌‌ای در توزیع فرآورده‌های نفتی ایران، نوسازی این ناوگان مورد‌توجه قرار گرفت و قراردادهایی نیز به امضا رسید‌که حالا بعد از گذشت حدود یک سال‌از آن قراردادها، بخشی از ناوگان جدید تحویل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران شده‌است. در گام نخست، ۳۰ آذر سال‌جاری ۵۰۰ دستگاه از نفتکش‌های جدید جاده‌پیما تحویل شد و امروز ۵۰۰ دستگاه دیگر وارد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌‌‌‌‌ای سوخت شده‌است.

این اقدام با توجه به نوسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌‌‌‌‌ای فرآورده‌های نفتی کشور در اولویت قرار داشته و تامین سرمایه از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل بخش‌خصوصی طرف قرارداد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران صورت‌گرفته‌است. دستاورد اجرای این طرح شامل اجرای عملیات پایدار تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی موردنیاز بخش‌های مختلف از جمله جایگاه‌‌‌‌‌های عرضه سوخت و به‌ویژه نیروگاه‌های برق حرارتی عنوان می‌شود. سرمایه‌گذاری برای ساخت ۵۰۰ دستگاه نفتکش جاده‌پیما یک‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد‌تومان است که توسط شرکت‌های حمل‌ونقل بخش‌خصوصی صورت‌گرفته‌است.

اقدام و عمل همسو با حمایت از تولید داخل

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل نیز در آیین تحویل این کشنده‌‌‌‌‌های جدید گفت: اقدام و عمل همسو با حمایت از تولید داخل در وزارت نفت و جهش تولید در شرکت ایران‌خودرو با این گام برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سوخت کشور اجرایی شده‌است. جواد توسلی‌‌‌‌‌مهر، افزود: اکنون ظرفیت تولید سالانه ۴۱‌هزار دستگاه خودرو در شرکت ایران‌خودرو دیزل وجود دارد و با ۳۰۰ قطعه‌‌‌‌‌ساز فعال داخلی در زنجیره ارزش در حال همکاری هستیم. مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل تاکید کرد: هم‌‌‌‌‌اکنون با ظرفیت مطلوبی برای پاسخ به نیازهای داخلی مطابق با استانداردهای جهانی روبه‌‌‌‌‌رو هستیم. توسلی‌‌‌‌‌مهر همچنین با تاکید بر لزوم حمایت وزارت نفت و سازمان محیط‌زیست از تولید محصولات برقی تصریح کرد: خودروهای کشنده تولیدشده دارای استانداردهای هشتادوپنج‌‌‌‌‌گانه بوده و در کلاس خودروهای جهانی قرار می‌گیرد.

سرمایه موردنیاز این پروژه توسط شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی طرف قرارداد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور تامین شده و هدف از اجرای آن نوسازی ناوگان سوخت‌‌‌‌‌رسانی جاده‌‌‌‌‌ای کشور، اجرای طرح کهاب بر روی نفتکش‌های سوخت‌‌‌‌‌رسان جاده‌‌‌‌‌ای و تقویت ناوگان حمل‌ونقل تامین سوخت مایع نیروگاه‌های کشور است. اجرای عملیات پایدار تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی موردنیاز بخش‌های مختلف از جمله جایگاه‌‌‌‌‌های عرضه سوخت و به‌‌‌‌‌ویژه نیروگاه‌های برق حرارتی است که ۱۰۰‌درصد با توان داخلی اجرایی شده‌است.