آمادگی صنعت نفت برای مقابله با تهدیدهای سایبری

وی افزود: همان‌طور که فناوری هر روز رشد می‌کند، ابزار آن هم توسعه می‌‌‌یابد و شرایط با توجه به سال ۱۳۸۲ که نهاد پدافند غیرعامل تاسیس شد بسیار پیشرفت کرده و یکی از آنها حوزه سایبر، حملات سایبری و ریزپرنده‌‌‌هاست، از این رو تهدیدها در آن زمان و اکنون متفاوت شده و هرچه پیش می‌‌‌رویم شرایط تغییر می‌کند، بنابراین استمرار پیشرفت و توسعه دستورالعمل‌‌‌ها و قوانین در این حوزه بسیار اهمیت دارد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: صنعت نفت از مولفه‌‌‌های کلیدی در اقتصاد کشور است، از این رو این صنعت مهم کشور که هر روز افتخاراتی برای کشور می‌‌‌آفریند، در معرض انواع تهدیدهای سایبری، خرابکاری، جاسوسی و انفجار است. چگنی با اشاره به وجود ۴۳۰‌هزار کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی و ۳۹‌هزار کیلومتر شبکه پرفشار گاز ادامه داد: آسیب‌‌‌پذیری صنعت گاز به وسعت کشور است، بنابراین حفظ امنیت این صنعت شامل امنیت کارکنان و تاسیسات همواره در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: از این رو نمایندگان مجلس هم برای حفظ صنعت و خدمت‌‌‌رسانی مستمر، برای اختصاص بودجه و کمک به آن با تدوین مقررات و قوانین کاربردی یاری‌‌‌رسان باشند. معاون وزیر نفت در ادامه تاکید کرد: دشمن هم‌‌‌اکنون در غزه زمین‌‌‌گیر شده و آبرویش رفته، بنابراین به دنبال آسیب زدن به ماست اما صنعت نفت هوشیار است تا اگر احیانا به فکرش هم خطور کند، اجازه ندهیم حملات سایبری داشته باشد. چگنی با بیان اینکه الزام‌‌‌های سایبری در صنعت نفت و شرکت‌های تابع در حال پیگیری و پیاده‌سازی است، با اشاره به برگزاری رزمایش‌‌‌های مختلف در صنعت نفت و گاز برای آمادگی همه‌‌‌جانبه تصریح کرد: همه موظف به اجرایی کردن الزام‌‌‌های ابلاغی پدافند غیرعامل کشور هستیم، زیرا حفظ دارایی‌‌‌های این نظام نوعی جهاد است.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم امسال هم شاهد همکاری مردم در حوزه بهینه‌‌‌سازی مصرف گاز باشیم، تعمیرات اساسی همه تاسیسات هم انجام شده و تقویت و تکمیل شبکه گاز در رینگ شرقی کشور هم در حال اجراست و به‌‌‌زودی به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد. به گفته رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، یکی از اقدام‌‌‌هایی که از دو سال پیش در دستور کار قرار گرفته ساخت و ارتقای سامانه‌‌‌ها و سیستم‌های کنترل بوده زیرا هشدارهای زیادی برای استفاده نکردن از آنها دریافت شده و  این شرکت برای استفاده برخی برندها که نرم‌‌‌افزارهای جاسوسی داشتند، منع قانونی داشته و اکنون چند ایستگاه تقویت فشار کشور با سیستم کنترل بومی کار می‌کند و سیستم‌‌‌ برندهای کنترل آمریکایی مهندسی معکوس شده است.

نوشادی ادامه داد: برای پایداری خدمت‌‌‌رسانی نیازمند توجه‌‌‌های خاص بودجه‌‌‌ای هستیم و نیاز است تا سازمان پدافند غیر‌عامل کشور، شرکت ملی گاز ایران را در این حوزه حمایت کند تا جریان سرمایه‌گذاری ادامه یابد.وی به تکمیل شبکه گاز رینگ شرقی کشور اشاره و اظهار کرد: در مرحله طراحی و برون‌‌‌سپاری این پروژه‌‌‌ها اقدام‌‌‌های ویژه‌‌‌ای انجام شد.