زیر سوال رفتن اهداف اقلیمی سازمان‌ملل با تولید سوخت فسیلی

بنا به گزارش رویترز، برنامه محیط‌زیست سازمان ملل‌متحد (UNEP) با ارزیابی ‌شکاف در کاهش تولید سوخت فسیلی و آنچه برای دستیابی به اهداف آب‌و‌هوایی لازم است، پیش از نشست جهانی آب و هوا کاپ ۲۸ که قرار است در۳۰نوامبر در امارات‌متحده‌عربی آغاز ‌شود، ارائه شده‌است. پلوی آچاکولویسوت، دانشمند موسسه محیط‌زیست استکهلم (SEI) و نویسنده اصلی این گزارش در یک نشست مطبوعاتی گفت: «خروج تدریجی سوخت فسیلی یکی از موضوعات محوری است که در کاپ ۲۸ مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. او گفت: «ما به کشورهایی نیاز داریم که برای زنده نگه‌داشتن هدف ۱.۵درجه سانتیگراد، تمام سوخت‌های فسیلی را حذف کنند.»

بر اساس پیمان پاریس، کشورها متعهد به هدف بلندمدت محدود‌کردن میانگین افزایش دما به کمتر از ۲‌درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی‌شدن و تلاش برای محدود‌کردن آن به ۱.۵درجه سانتیگراد هستند. درحالی‌که دانشمندان می‌گویند استفاده از سوخت‌های فسیلی باید کاهش یابد، کشورهایی که برای دستیابی به این کاهش می‌کوشند، نتوانسته‌اند به هیچ توافق بین‌المللی بر سر تاریخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قطعی استفاده از زغال‌سنگ، گاز یا نفت برسند.

این گزارش ۲۰ تولیدکننده اصلی سوخت فسیلی را مورد تجزیه و تحلیل قرارداده و دریافته که آنها قصد دارند در سال‌۲۰۳۰ در مجموع حدود ۱۱۰‌درصد سوخت فسیلی بیشتری نسبت به محدود‌کردن‌درجه گرمایش به ۱.۵‌درجه سانتیگراد و ۶۹‌درصد بیشتر از آنچه مطابق با ۲‌درجه سانتیگراد است تولید کنند. عملکرد هیچ‌یک از ۲۰ کشور متعهد به کاهش تولید زغال‌سنگ، نفت و گاز در راستای محدود‌کردن گرمایش به ۱.۵‌درجه سانتیگراد نیست. در این بیانیه آمده است که ۱۷کشور متعهد شده‌اند که به انتشار خالص کربن‌صفر برسند، اما بیشتر آنها به ترویج، حمایت و برنامه‌ریزی برای توسعه تولید سوخت فسیلی ادامه می‌دهند. در این گزارش اعلام‌شده ۲۰ کشور مورد تجزیه و تحلیل ۸۲‌درصد از تولید جهانی سوخت فسیلی و ۷۳‌درصد مصرف را تشکیل می‌دهند و شامل استرالیا، چین، نروژ، قطر، بریتانیا، امارات و ایالات‌متحده می‌شوند. این گزارش توسطUNEP، موسسه بین‌المللی توسعه‌پایدار و اتاق فکر E۳G و موسسه سیاستگذاری Climate Analytics تهیه شده‌است.