فروپاشی  رژیم  تحریم‌های نفتی آمریکا

به گزارش فارس، طبق گزارش موسسات ردیابی نفتکش‌ها از جمله کپلر، از دو سال‌گذشته تاکنون فروش نفت ایران به‌صورت نقطه‌‌‌‌‌‌‌ای از حدود روزانه ۶۰۰ الی ۷۰۰‌هزار بشکه به بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار بشکه افزایش یافته و میانگین صادرات در سال‌۲۰۲۳ حدود یک‌میلیون و ۴۵‌هزار بشکه در روز بوده‌است. رکوردشکنی فروش نفت ایران در شرایطی که تحریم‌ها همچنان پابرجاست، این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که؛ آیا دولت بایدن در اجرای تحریم‌ها آسان‌‌‌‌‌‌‌گیری می‌کند یا دولت ایران توانسته تحریم‌های نفتی ایالات‌متحده را تا حدی بی‌‌‌‌‌‌‌اثر کند؟ خبر‌‌گزاری فارس پیش‌‌‌‌‌‌‌تر در گزارشی با عنوان «صادرات نفت ایران با وجود اعمال ‌‌‌‌‌‌‌۲۲۳ تحریم نفتی جدید ۴‌برابر شد» به اقدامات دولت بایدن برای افزایش تحریم‌های جدید بر فروش نفت ایران پرداخته است.

در ماه اوت سال‌جاری میلادی بلومبرگ برای اولین‌بار از یک توافق نانوشته بین ایران و آمریکا خبر داد و نوشت: «با اینکه ایران و آمریکا درخصوص مسائل دیپلماتیک از جمله توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌ای اختلاف دارند، در حال نزدیکی به توافقی در بازار نفت هستند. مقامات آمریکایی به‌طور خصوصی تصدیق کردند که در گذر زمان برخی از تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران را کاهش داده‌اند.» این خبر‌‌گزاری در ادامه تصریح کرد: «آمریکا همچنان نسبت به‌فروش نفت ایران به کشورهایی همچون ژاپن، کره‌جنوبی و کشورهای اروپایی حساس است اما در‌برابر فروش نفت به چین از خود نرمش نشان می‌دهد.» بدین ترتیب طبق ادعای بلومبرگ آمریکا تمایلی برای جلوگیری از فروش نفت ایران به چین ندارد.

کمی بعدتر خاویر بلاس خبرنگار بلومبرگ در اواخر اکتبر در واکنش به آمار موسسه کپلر از صادرات بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار بشکه نفت ایران به چین از تردید خود در‌برابر توانستن یا نتوانستن آمریکا در تحریم نفتی ایران پرده برداشت و ادعای توافق نانوشته بین دو کشور را کاملا زیرسوال برد. خبرنگار بلومبرگ در توییتر نوشت: ایران نه‌تنها تولید خود را افزایش می‌دهد، بلکه ذخایر عظیم ذخیره‌سازی نفت شناور خود را نیز منحل کرده و کاملا فروخته است، یا کاخ‌سفید اجازه صادرات نفت ایران را داده‌است یا نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، در هر صورت رژیم تحریم‌ها فروریخته است.