نوسان بهای نفت با چشم‌انداز ضعیف تقاضا

همزمان، معاملات نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا (WTI) در دسامبر منعکس‌کننده همین روند بود و با کاهش ۰.۷۹‌درصدی، حدود ۷۷ دلار در بشکه فروخته‌شد. قیمت نفت در روز جمعه ۱۰اکتبر حدود ۲‌درصد افزایش یافت که به دلیل حمایت ابراز شده عراق از کاهش تولید اوپک تقویت شد، با این حال این افزایش با کاهش ۴‌درصدی در طول هفته جبران شد. هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس شرکت تحلیل بازار سهامNS Trading، یکی از زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌های نیسان‌سکیوریتیز، خاطرنشان کرد: «سرمایه‌گذاران اساسا نگران کاهش تقاضا در ایالات‌متحده و چین هستند.» اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده (EIA) از کاهش پیش‌بینی‌های خود برای تولید نفت‌خام آمریکا در سال‌جاری، همراه با کاهش تقاضا خبر داد.

همچنین پیش‌بینی کرد که مصرف سرانه بنزین در ایالات‌متحده ممکن است در سال‌آینده به پایین‌ترین حد در دو دهه‌برسد. به دلیل احتمال تشدید سیاست‌های فدرال‌رزرو ایالات‌متحده، جو بازار محتاطانه باقی‌ماند. اظهارات اخیر جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو مبنی‌بر افزایش مجدد نرخ بهره، نگرانی‌هایی را برانگیخت.  جهش اخیر در بازارهای سهام منجر به شرایط مالی ضعیف‌تر شد و تونی سیکامور، تحلیلگر بازار در IG را بر آن داشت تا اظهارات سختگیرانه بیشتری از سوی فدرال‌رزرو را پیش‌بینی کند. این چشم‌انداز برای نفت‌خام مطلوب نیست، به‌ویژه با توجه به داده‌های اخیر چین و ایالات‌متحده که نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی را احیا کرده‌است. هفته گذشته، چین؛ بزرگ‌ترین واردکننده نفت‌خام جهان، آمارهای اقتصادی ضعیفی را گزارش کرد که ترس از کاهش تقاضا را تشدید کرد. قیمت‌های مصرف‌کننده چین در ماه اکتبر به پایین‌ترین حد خود در دوران همه‌‌‌‌‌‌‌‌گیری رسید‌و قدرت بهبود اقتصادی این کشور را مورد تردید قرار داد.

علاوه‌بر این، تقاضای نفت‌خام پالایشگاه‌های چینی برای واردات از عربستان‌سعودی در دسامبرکاهش داشته‌است. با این وجود، هیرویوکی کیکوکاوا پیشنهاد داد که اگرشاخص WTI (وست‌تگزاس اینترمیدیت) به ۷۵دلار در هر بشکه نزدیک شود، قیمت نفت می‌تواند افزایش پیدا کند. وی اظهار کرد: «اگر بازار کاهش بیشتری را تجربه کند، احتمالا شاهد خرید حمایتی بر اساس این انتظار خواهیم بود که عربستان‌سعودی و روسیه ممکن است تصمیم به تمدید کاهش داوطلبانه عرضه خود پس از دسامبر بگیرند.» عربستان‌سعودی و روسیه اخیرا کاهش‌های داوطلبانه اضافی تولید نفت تا پایان سال‌به دلیل نگرانی در مورد تقاضا و رشد اقتصادی را تمدید کردند.

با نگاهی به آینده، اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، از جمله روسیه) قرار است در ۲۶نوامبر برای بحث در مورد سیاست‌های تولید تشکیل جلسه دهند. بر اساس گزارش شرکت خدمات انرژی بیکر‌هیوز، در سمت عرضه، شرکت‌های انرژی ایالات‌متحده تعداد دکل‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی فعال را برای دومین هفته متوالی کاهش دادند و به پایین‌ترین تعداد از ژانویه ۲۰۲۲ رساندند. تعداد دکل‌ها به‌عنوان شاخصی از تولید نفت در آینده عمل می‌کند.