افزایش قیمت نفت با تکمیل ذخایر استراتژیک آمریکا

به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این گزارش، بهای معاملات آتی نفت‌برنت با ۰.۷‌درصد یا ۵۶‌سنت افزایش به ۷۵ دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا ۷۱ دلار در هر بشکه فروخته شد که ۰.۷‌درصد یا ۴۸‌سنت افزایش را نشان‌داد. هر دو شاخص در روز جمعه بیش از ۲‌درصد افزایش داشتند اما برای هفتمین هفته متوالی کاهش یافتند که طولانی‌‌‌‌‌‌‌‌ترین روند کاهش هفتگی آنها از سال‌۲۰۱۸ به دلیل نگرانی‌های مازاد عرضه بود. ضعف اخیر قیمت، باعث جلب تقاضا از سوی ایالات‌متحده شده که به‌دنبال ۳‌میلیون بشکه نفت‌خام برای پر‌کردن ذخایر استراتژیک نفت (SPR) در مارس ۲۰۲۴ است.

تونی سیکامور، تحلیلگر IG در یادداشتی گفت: «ما می‌دانیم که دولت جو بایدن به‌دنبال پر‌کردن SPR است و این مساله از قیمت‌های بالاتر حمایت می‌کند.» به‌رغم اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش که اوپک‌پلاس نامیده می‌شوند، متعهد شده‌اند تولید خود را در سه‌ماهه اول ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز کاهش دهند، سرمایه‌گذاران همچنان در کاهش عرضه تردید دارند.

داده‌های واضح کاهش تولید داوطلبانه

تحلیلگران RBC معتقدند رشد تولید در کشورهای غیراوپک منجر به مازاد عرضه در سال‌آینده خواهد شد و تا زمانی‌که بازار داده‌های واضح مربوط به کاهش تولید داوطلبانه را نبیند، قیمت‌ها بی‌‌‌‌‌‌‌‌ثبات خواهند ماند. به گفته تحلیلگران، با توجه به اینکه برنامه کاهش تولید تا ماه آینده اجرا نمی‌شود و داده‌های تولید در سطح کشور پس از ژانویه منتشر می‌شود، نوسان‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

آخرین داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده از چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، افزایش فشارهای کاهش تورم را نشان می‌دهد زیرا تقاضای داخلی ضعیف، بهبود اقتصادی این کشور را با تردید مواجه کرده‌است. مقامات چینی روز جمعه ۸دسامبر متعهد شدند که تقاضای داخلی را افزایش داده و بهبود اقتصادی را در سال‌۲۰۲۴ تقویت کنند. این هفته، سرمایه‌گذاران به‌دنبال سیگنال‌هایی در مورد سیاست‌های نرخ بهره از جلسات پنج بانک‌مرکزی، از جمله فدرال‌رزرو و داده‌های مربوط به تورم ایالات‌متحده، برای بررسی تاثیر آنها بر اقتصاد جهانی و تقاضای نفت هستند. ذخایر استراتژیک نفت، در غارهای نمک زیرزمینی عظیم در چهار مکان در امتداد خط ساحلی خلیج‌مکزیک ذخیره می‌شوند.