پر‌شدن ذخایر استراتژیک چین با نفت ارزان

یونیپک، بازوی تجاری بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیایی یعنی سینوپک، به‌طور قابل‌توجهی در حال افزایش سفارش‌های خود برای نفت‌خام برزیل و خاورمیانه در ماه ژانویه است، اگرچه تعیین دقیق کمیت این خریدها کار راحتی نیست، اما از آنجا‌که سطح موجودی سینوپک همچنان در حال کاهش است، برآوردها نشان می‌دهد که در صورت تداوم نرخ فعلی کاهش، تا ماه مارس این ذخایر به پایین‌ترین حد ممکن در دو سال‌اخیر خواهند رسید. همزمان، محموله‌‌‌‌‌‌‌های نفت آنگولا با تقاضای قابل‌توجهی، به‌ویژه از سوی خریداران چینی، روبه‌رو شده‌است. پالایشگاه‌های دولتی چین که با پویایی مثبت بازار هماهنگ شده‌اند، تولید و صادرات محصولات پالایش‌شده را افزایش داده‌اند. درحالی‌که چشم‌انداز تقاضا برای ماه‌های آینده خالی از ابهام نیست، فعالان صنعت نفت با احتیاط و خوش‌بینی، منتظر روزهای بهتری هستند هرچند که بهای نفت همیشه ترکیبی از عوامل ژئوپلیتیک، پویایی تجارت، سیاست‌های داخلی و نقش چین در بازار جهانی انرژی بوده‌است.

پرچمدار ظرفیت تولید

 انتظار می‌رود پالایشگاه‌های چین که پرچمدار ظرفیت تولید در سال‌گذشته میلادی بودند، در ماه ژانویه صادرات محصولات نفتی خود از جمله گازوئیل و سوخت جت را به دلیل داشتن سهمیه‌های جدید افزایش دهند که این سیاست به عرضه کافی در بازارهای جهانی دیزل و کنترل قیمت‌ها کمک خواهد کرد.  طبق محاسبات رویترز، در ماه ژانویه صادرات سوخت‌های تصفیه‌شده از چین حداقل ۱۰‌درصد نسبت به دسامبر افزایش می‌یابد و به ۳.۵‌میلیون تا ۳.۶‌میلیون‌تن می‌رسد. اطلاعات منابع تجاری حاکی از آن است که صادرات دیزل چین بیش از دو‌برابر خواهد شد و انتظار می‌رود فروش سوخت جت به دلیل افزایش تقاضای پروازهای بین‌المللی افزایش یابد که با اعلام پکن در مورد سهمیه‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی سال‌۲۰۲۴ که مجموعا ۱۹‌میلیون‌تن است، مطابقت دارد.

طبق برآورد شرکت‌هایی نظیر FGE، Longzhong و  Wood Mackenzie، در ژانویه، صادرات دیزل حدود ۹۷۵‌هزار‌تن پیش‌بینی می‌شود که نشان‌دهنده افزایش معنادار نسبت به ۴۵۰‌هزار‌تن گزارش شده در ماه قبل از آن است. به گفته یک منبع تجاری مستقر در چین، پالایشگاه‌های چینی حاشیه‌‌‌‌‌‌‌ سود خود را به کمتر از ۲ دلار در هر بشکه کاهش داده‌اند که البته همچنان برای صادرکنندگان سودآور است.