بیت‌کوین در سلول قیمتی

در قیمت ۱۷۹۰ دلار حمایت خوبی از قیمت صورت گرفت که به موجب این حمایت، قیمت فلز زرد ارزشمند به بالای ۱۸۰۰ دلار بازگشت و در ساعت ۱۹ روز جمعه به وقت تهران، طلا نیز در قیمت ۱۸۰۵ دلار معامله می‌شد.

بر اساس گزارش هفتگی بیکاری در آمریکا، تعداد بیکاری در این هفته ۲۳ هزار نفر کمتر شده که این موضوع نشان‌دهنده رشد اقتصادی است. گزارش این هفته بسیار دور از انتظار بود. تحلیلگران انتظار داشتند که در این شرایط تعداد بیکاران تنها ۶ هزار نفر کاهش داشته باشد، ولی آمارها نشان داد که عملکرد اقتصادی بخش نیروی شاغل در این هفته بسیار فراتر از انتظارها بوده و تعداد بیکاران با ۲۳ هزار نفر کاهش، به ۲۳۸ هزار نفر رسیده است.  در کنار این موضوع به‌نظر می‌رسد که با قطعی شدن سیاست‌های ضدتورمی فدرال رزرو، هرروز مقدار بیشتری پول از بازار سهام و بازارهای ریسکی دیگر خارج شده و به بانک‌ها تزریق می‌شود. با توجه به ترس بقای تورم بالای ۳ درصد در آمریکا، احتمال دارد که سیاست‌های ضدتورمی حتی سال آینده نیز ادامه‌دار باشد و ما طی این دوسال شاهد رشد چندانی در بازارهای مالی نباشیم.

این موضوع حتی در بازار رمزارزها نیز صادق است. بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که بزرگ‌ترین عامل رشد بازار رمزارزها در سال گذشته، چاپ پول بی‌رویه دولت‌ها در سطح جهان بود.

کمک‌ دولت‌ها به خانوارها موجب شد پس‌انداز بسیار زیادی انباشته شود و این پس‌انداز به‌سمت بازارهای مالی هدایت شود. حال باتوجه به موج فروش در این بازارها، چنانچه دولت‌ها سیاست‌هایی را اتخاذ نکنند که پول خارج شده از بازارهای مالی را جذب بانک‌ها کنند، تورم به وجود آمده حاصل از خروج دارایی‌ها از بازار سرمایه می‌تواند همچون سیلی سطح عمومی قیمت‌ها را درنوردد و موجب افزایش غیر قابل کنترل قیمت‌ها شود.

به نظر می‌رسد که قیمت‌ها آثار روانی افزایش نرخ بهره را تا حد زیادی پیش‌خور کرده باشند، ولی هنوز هم می‌توان انتظار داشت که اعلام میزان افزایش نرخ‌بهره در ماه مارس در روند بازارها موثر خواهد بود. به همین دلیل است که عمده بازارها مانند بازار طلا و بیت‌کوین در محدوده قیمتی کنونی درحال نوسان کردن هستند و هیچ حرکت چشم‌گیری نداشته‌اند. اما در این بین رفتار شرکت‌های تکنولوژیک بازار سهام آمریکا گونه دیگری بوده است.

سهام این گروه طی روزهای گذشته روند نزولی داشت که پس از انتظار عملکرد بسیار عالی گوگل این روند نزولی کمی متوقف شد. اما پس از آن انتشار گزارش مالی شرکت متا (فیس‌بوک سابق) دوباره موجب از سرگیری فشار فروش در این گروه بازار سهام شد. به علت گزارش عملکرد نه چندان جالب شرکت متا، فشار فروش ایجاد شده در سهام این شرکت موجب شد قیمت آن با افت ۲۰ درصدی مواجه شود. ریزش متا از طرف دیگر موجب شد دیگر شرکت‌های این گروه نیز به زیر کشیده شوند.

نکته جالب اینجاست که با ریزش متا، تنها سهام هم‌گروه این شرکت متضرر نشدند، بلکه سهام توکن‌هایی که در حوزه متاورس فعالیت می‌کردند مانند SAND و AXS نیز با فشار فروش روبه‌رو شد.

بازارهای مالی ابهام سیاسی را دوست ندارند. درحال حاضر ابهامی که در سیاستگذاری آمریکا برای نرخ‌بهره وجود دارد معامله‌گران را آزار می‌دهد و می‌تواند موجب خستگی آنان شود. خستگی نیز می‌تواند به کاهش حجم معاملات یا خروج دارایی از بازارهای سرمایه منتهی شود. در نتیجه باید این سیاست‌ها زودتر مشخص شود وگرنه بازار شاهد رفتارهای غیر‌قابل پیش‌بینی‌تری خواهد بود.