2 copy

خشنود سازد. همچنین آمارها حاکی از آن است که در سال 2022، 5/ 4 میلیون شغل جدید ایجاد شده است که نسبت به سال 2021 با رقم 7/ 6 میلیون نفر، روندی کاهشی به خود گرفته است. به‌رغم افت موقعیت مشاغل جدید در سال گذشته، مقامات این موضوع را نامطلوب تلقی نکردند و درصدد تداوم سیاست‌های انقباضی خود در ماه‌های آتی هستند.  از این‌رو باید گفت که اقتصاد آمریکا سال 2022 را با ارقام مطلوب به پایان رساند که این اخبار خوش را مدیون گام‌های مثبت فدرال رزرو در جهت اعمال افزایش نرخ بهره در جهت کاهش تورم است. با توجه به عوامل مذکور، شاخص دلار که در واکنش به سخنان سیاستگذاران کمیته باز فدرال رزرو در مسیر صعودی قرار گرفته بود، روز گذشته با انتشار داده‌های مطلوب گزارش کار و به دنبال آن ترس از کاهش کمتر نرخ بهره در ماه‌های آتی به جایگاه سابق خود در اوایل سال 2023 بازگشت. بنابراین از کانال 105 واحدی به کانال 103 واحدی تنزل یافت که کنش بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها را به دنبال داشت.

جهش اقتصاد در پی سیاست‌های انقباضی

بررسی وضعیت اقتصاد در ایالات متحده در ماه دسامبر نشان می‌دهد که اتخاذ سیاست‌های انقباضی که تورم را در مسیر کاهشی قرار داده است، بار دیگر اثر خود را بر بازار کار آمریکا در ماه گذشته نمایان کرد. بر این اساس نرخ بیکاری که ماه اکتبر و نوامبر نرخ 7/ 3 درصدی  را پشت سر گذاشته بود، در ماه دسامبر افت 2/ 0 واحد درصدی را تجربه کرد و نرخ 5/ 3‌درصد از بیکاری را در ماه دسامبر به ثبت رساند. همچنین نرخ اشتغال نیز که به زیر 60‌درصد تنزل یافته بود به 1/ 60‌درصد در ماه گذشته رسید. در این بحبوحه ایجاد 223‌هزار شغل که فراتر از پیش‌بینی تحلیلگران رقم خورد نیز مقامات بانک مرکزی آمریکا را از اتخاذ سیاست‌های پولی خود در سال 2022 مسرور کرد. انتشار ارقام مثبت در بازار کار این منطقه، پیش‌بینی‌ها را بار دیگر پس از نتایج فدرال رزرو در 5 ژانویه مبنی بر سخنان پاول در تداوم سیاست‌های انقباضی در ماه‌های آتی، تغییر داد. برخی از آنها معتقدند که اخبار مطلوب بخشی از اقتصاد آمریکا امکان کناره‌گیری جرمی پاول از افزایش سرعت نرخ بهره در ماه‌های آتی را کاهش می‌دهد.

در این میان شاخص دلار نیز با ابراز نگرانی خود از کاهش سرعت نرخ بهره از کانال 105 واحدی در روز گذشته به کانال 103 واحدی سقوط کرد. در مقابل گروه دیگری از تحلیلگران بر این باورند که با بررسی بازارهای آمریکا می‌توان نرخ‌ها را بیش از پیش افزایش داد؛ زیرا بخش‌های مختلف بازار توانایی پذیرفتن سیاست‌های انقباضی سختگیرانه را خواهد داشت. بنابراین شاخص دلار جایگاه خود را به بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها بخشید.  بر این اساس طلا روز گذشته از قیمت 1835 دلار به 1870 دلار در ساعت 15 به وقت تهران رسید. همچنین بازار رمزارزها از جمله طلا و بیت‌کوین نیز در مسیر صعودی قرار گرفتند. از این رو بیت‌کوین توانست برای ساعاتی از روز حمایت کانال 17‌هزار دلاری را به دست آورد و اتریوم نیز در ساعت مذکور قیمت 1264 دلار را به ثبت رساند.

عوامل مذکور این سیگنال را به کارشناسان و تحلیلگران می‌رساند که رفتار بازارها در واکنش به اتفاقات اخیر در ایالات متحده همواره از تابع ثابتی پیروی نمی‌کند در این میان روند تغییرات شاخص دلار در پی اخبار آمریکا در عملکرد هیجانی این ارز آمریکایی در روزهای اخیر مثال روشنی از حساسیت آن در بازارها است.