او با اشاره به بیمه تکافل گفت: پیاده‌سازی نظام تکافل به مصوبات قانونی نیاز داشت و ممکن بود به سرنوشت عدم تحقق دچار شود. به همین دلیل تکافل در ابتدا به‌عنوان محصول معرفی و به شرکت‌ها برای فعالیت مجوز داده شد. بعد از آن می‌توان به مرحله صدور مجوز برای یک شرکت بیمه تکافل برسیم. رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اهمیت موازین فقهی برای نظام تکافل عنوان کرد: حدود ۲۷کشور درگیر نظام تکافل هستند و نرخ رشد شرکت‌های تکافل در دنیا حدود ۱۰درصد است؛ حتی کشورهای غیراسلامی از این الگو استفاده می‌کنند. بهزادپور در ادامه با اشاره به انتشار اوراق بیمه گفت: با توجه به تحریم‌ها این سوال مطرح بود که ظرفیت اتکایی در کشور که قبلا توسط انتقال ریسک به خارج از کشور منتقل می‌شد، چه خواهد شد؟

بر این اساس یک راه انتشار اوراق بیمه‌ای بود که ریسک به افرادی که تمایل دارند اوراق بیمه‌ اتکایی را در بورس خریداری کنند، منتقل شود. بر این اساس دو مصوبه از شورای فقهی بورس دریافت کردیم که دومین مصوبه در آبان ماه صادر شد و به شرکت‌های علاقه‌مند مجوز انتشار اوراق داده شد. او در ادامه درباره برنامه‌های پیش روی صنعت بیمه نیز توضیح داد: در حیطه سلامت و نظام بهداشتی کشور با همکاری صندوق توسعه ملی برنامه‌ای در دست اجرا داریم. همچنین طرحی با قوه قضائیه برای کاهش تلفات تصادفات رانندگی در دست اجرا قرار داد. رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: پروژه کروکی‌آنلاین با پلیس راهور در دست اجرا است که نیمه‌شعبان افتتاح می‌شود و در ایام نوروز امکان استفاده از سیستم وجود دارد. همچنین تاسیس موسسه کارت سبز در پوشش بیمه شخص ثالث است. بهزادپور در ادامه از بیمه شخص ثالث وسایل ریلی خبر داد و افزود: این طرح که معطل مانده بود توسط هیات دولت و شورای عالی بیمه نهایی شد و از این به بعد کلیه مردم در سراسر کشور تحت پوشش بیمه شخص ثالث وسایل حمل‌ونقل ریلی قرار می‌گیرند.

در برنامه ششم سرمایه گذاری به منفی ۳درصد رسید

همچنین وزیر اقتصاد در این برنامه اظهار کرد که در برنامه ششم ۲۸درصد برای میزان رشد سرمایه گذاری تعیین شده بود که در طول سال‌های برنامه ششم منفی ۳درصد بود. به گزارش «ایلنا» احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از محصولات نوین بیمه‌ای با بیان اینکه بیمه تکافل به‌صورت رسمی شروع به کار می‌کند، اظهار کرد: در مساله تکافل در این زمینه بسیار عقب‌ماندگی داشتم به‌رغم اینکه ۴٠کشور از این محصول استفاده می‌کنند و در ایران هم انباشت دانش ١۵ساله‌ای اما از استفاده آن عقب‌مانده بودیم و باید با سرعت این عقب‌ماندگی را جبران کنیم. او ادامه داد: متاسفانه در کشورمان از ظرفیت‌های توانمندی‌های نظری برای پیشبرد و گره‌گشایی مسائل اقتصادی خوب استفاده نمی‌کنیم و بخشی از نارضایتی جامعه نخبگان این موضوع است که شکاف بین دانسته‌های علمی و اجرای آن داریم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اگر پل و گذرگاه بالفعل و بالقوه بین محصولات، دانسته‌ها و حوزه عمل، اجرا در حوزه اقتصادی کشور همچنان فاصله و دره عمیقی باشد حاصل این می‌شود و معتقدم که مردم شایسته برخورداری بیش از این شرایط فعلی هستند. خاندوزی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که یکی از موضوعات بیمه تکافل پوشش ریسک شرکت‌های دانش‌بنیان است. وزیر اقتصاد از شروع به کار شورای فقهی بیمه مرکزی خبر داد و افزود: در انطباق آموزه‌های شرعی اقدامات خوبی در مجمع بیمه مرکزی انجام شد و شورای فقهی بیمه مرکزی امسال برای اولین‌بار شروع به‌کار می‌کند. خاندوزی درباره سند تحول صنعت بیمه گفت: شروع سال١۴٠٢ برای کشور فصل جدیدی برای برنامه‌ریزی اقتصادی است و برنامه هفتم به اجرا می‌رسد و باید برای دستور کار ۵سال آینده به اجماع برسیم.

وی ادامه داد: متاسفانه نوع برنامه‌ریزی انجام‌شده در برنامه ششم مناسب نبود و به‌رغم رشد ٨درصدی که در برنامه ششم در نظر گرفته شده بود، این عدد به کمتر از ۲/ ۰درصد رشد اقتصادی در طول سال‌های برنامه ششم رسید. همچنین در برنامه ششم ۲۸درصد برای میزان رشد سرمایه‌گذاری تعیین شده بود که در طول سال‌های برنامه ششم منفی ۳درصد بود. خاندوزی افزود: همچنین برای رشد نقدینگی در برنامه ششم ١٧ درصد پیش بینی شده بود که این عدد به ٣٠درصد رسید. وزیر اقتصاد با بیان اینکه درآستانه تدوین برنامه هفتم باید از گذشته عبرت بیاموزیم، تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم آرزوهای بزرگ بدون داشتن مقدمات لازم آن عبث هستند و به آرزو کار پیش نمی‌رود. او ادامه داد: مقدمات موضوعات مورد نظر در صنعت بیمه برنامه در اسفند ماه انجام شود و باید بسته حقوقی و قانونی برخاسته از کارشناسان بیمه کشور تهیه و به مجلس ارائه شود.