پینگ‌پنگ ارزی دولت و مجلس

او با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد ایران و همچنین چشم‌انداز برنامه توسعه هفتم گفت: «شاخص‌های موجود نشان می‌دهد ما در تحقق اهداف نیازمند بازنگری‌های جدی هستیم. نرخ‌های تورم بالای ۴۰درصد، تشکیل سرمایه خالص منفی در کشور و همچنین وضعیت نامطلوب نرخ رشد اقتصادی همگی گواه عقب‌ماندگی اقتصاد است. بنابراین ما نیازمند تحولات اساسی و یک آسیب‌شناسی جدی در نظام اقتصادی کشور هستیم.» کارشناسان بر این باورند که نظام ارزی کشور بیشتر از آنکه شناور باشد، به یک نظام ارزی میخکوب نزدیک است. آنها تثبیت نرخ ارز توسط بانک مرکزی را شاهدی بر این ادعای خود می‌آورند و معتقدند که تا زمانی‌که تجدیدنظر اساسی در حوزه مدیریت بازار ارز صورت نگیرد و بانک مرکزی اعلام نرخ‌های دستوری مانند نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی برای کالاهای اساسی را متوقف نکند، این وضعیت ادامه‌دار خواهد بود.

ارزپاشی بی‌فایده است

روز گذشته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی بیان کرد که سیاست ارزی شناور، سیاست ارزی مورد تایید مجلس است و گفت که در طول سال‌های گذشته حدود ۲۸۵میلیارد دلار مداخلات ارزی از سوی بانک مرکزی انجام گرفته که هیچ نتیجه‌ای در کنترل نرخ ارز نداشته است. پورابراهیمی با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد ایران و همچنین چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه گفت: «شاخص‌های موجود نشان می‌دهد ما در تحقق اهداف نیازمند بازنگری‌های جدی هستیم. نرخ‌های تورم بالای ۴۰درصد، تشکیل سرمایه خالص منفی در کشور و همچنین وضعیت نامطلوب نرخ رشد اقتصادی، همگی گواه عقب‌ماندگی اقتصاد ما است. بنابراین ما نیازمند تحولات اساسی و یک آسیب‌شناسی جدی در نظام اقتصادی کشور هستیم.»

به‌گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نمی‌توان از صنعت مالی نام برد؛ اما قواعد مرتبط با آن را در حوزه اجرا مورد توجه قرار نداد. پورابراهیمی همچنین قیمت‌گذاری دستوری را عاملی برای توزیع رانت دانست. او بیان کرد که اولین نکته درخصوص رشد اقتصادی، رعایت قواعد در حوزه صنعت مالی است و یکی‌ از این قواعد پرهیز از قیمت‌گذاری‌های دستوری است. در همین سال‌های اخیر، عددهای بزرگی در حوزه قیمت‌گذاری دستوری به‌عنوان یک رانت در اقتصاد کشور توزیع شده که هیچ اثری بر تولید نداشته است.

سیاست ارزی شناور، مورد تایید مجلس است

پورابراهیمی درخصوص سیاست‌های ارزی در کشور گفت: سیاست‌های ارزی در کشور بارها و بارها تجربه شده است، برخی دنبال تثبیت و برخی دنبال تعدیل هستند. ما حتی اگر نگاه‌های علمی به اقتصاد را هم کنار بگذاریم، می‌توانیم از تجربیات گذشته استفاده کنیم. به‌عنوان مثال در طول این سال‌ها میزان مداخلات ارزی بانک مرکزی حدود ۲۸۵میلیارد دلار بوده که هیچ نتیجه‌ای هم در کنترل نرخ ارز نداشته است. ما در راستای همین موضوع سیاست مدیریت نرخ شناور ارز را پیشنهاد داده‌ایم که انتظار می‌رود در دستور کار قرار گیرد.او گفت که مجلس سعی می‌کند در ماموریت‌های خود، به چرخیدن هرچه بهتر چرخ اقتصاد کمک کند. به‌گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اصلاح قانون بانک مرکزی، یکی‌از فعالیت‌های قوه مقننه در این راستا است و با اجرایی‌شدن آن، تحولات اساسی در قانون این بانک صورت گرفته است و جزئیات آن به‌زودی اعلام خواهد شد.