مدیرعامل بانک توسعه تعاون یادآور شد: مانده منابع بانک در پایان سه‌ماه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال پیش با رشد ۴۱درصدی مواجه شده و نسبت مصارف به منابع نیز با تلاش و اهتمام مجموعه و تدابیر مدیران بانک در سطح ۹۵درصد مدیریت شده است که با توجه به تکالیف متعدد و نیز رویکرد توسعه‌ای بانک قابل توجیه است. او اعلام کرد: در راستای حمایت از بخش واقعی و مردمی اقتصاد این بانک نرخ سود تسهیلات به تعاونی‌ها را ۲درصد کاهش داده است. او گفت: ما در بانک توسعه تعاون مسوولیت و رسالت خود را خدمت‌رسانی به بخش تعاون، تولید و بنگاه‌های کوچک و متوسط تعریف کرده‌ایم. او ادامه داد: با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی بانک توسعه تعاون مکلف به تقویت و ارتقای بخش تعاون در اقتصاد ملی شده است. شیخ‌حسینی بیان کرد: عملکرد بانک توسعه تعاون در ۱۴سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از دو سوم تسهیلات پرداختی به بخش تعاون و تعاونگران بوده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: بانک توسعه تعاون مکلف است ۷۰درصد سبد تسهیلات خود را به بخش تعاون اختصاص دهد، صورت‌های مالی بانک نشان می‌دهد که این نسبت رعایت شده است. شیخ‌حسینی گفت: تسهیلات پرداختی بانک در سال۱۴۰۱ از رشد ۴۷درصدی در مقایسه با سال پیشین برخوردار بوده است و مانده تسهیلات در پایان سال۱۴۰۱ نیز رشد ۳۷درصدی در مقایسه با پایان سال پیش از آن تجربه کرده است. تسهیلات پرداختی بانک ۱۵درصد در بخش کشاورزی، ۳۷درصد در بخش صنعت و معدن، ۹درصد بخش عمران و مسکن، ۳۲درصد در بخش خدمات و ۷درصد در بخش بازرگانی بوده است.

این مقام بانکی گفت: عملکرد سال گذشته بیانگر آن است که ۱۸۰درصد در صدور ضمانت‌نامه و ۱۹۸درصد در صدور اعتبار اسنادی داخلی رشد حاصل شده است و در سه‌ماه ابتدایی امسال نیز ۷۵درصد رشد در صدور ضمانت‌نامه و ۴۱۴درصد رشد در صدور اعتبار اسنادی داخلی در مقایسه با سه‌ماه ابتدایی سال پیشین رقم خورده است. او ادامه داد: سرمایه بانک توسعه تعاون در سال گذشته از ۲۸هزار میلیارد ریال به ۶۲هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که رشد بیش از ۱۲۰درصدی داشته و باعث بهبود و رشد مناسب نسبت کفایت سرمایه بانک شده است. مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: بانک توسعه تعاون ۹۸درصد سهمیه تخصیصی موضوع تسهیلات بند الف تبصره۱۸ را در سال گذشته پرداخت کرده است و در پرداخت تسهیلات حمایتی، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، ازدواج جوانان، فرزندآوری، ازدواج جوانان، مشاغل خانگی، اشتغال پایدار روستایی و عشایری، جهش تولید مسکن و خرید تضمینی گندم نیز ۹۶درصد عملکرد محقق شده است.

به گفته او، بانک توسعه تعاون در بخش تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج رکوردزنی کرده است. سهمیه بانک در سال۱۴۰۱ به‌طور صددرصد پرداخت شده و سهمیه تخصیصی سال جاری ۲۰هزار میلیارد ریال است که شعب بانک توسعه تعاون در سه‌ماه اول سال جاری ۱۶۰درصد برنامه پرداخت تسهیلات و تکلیف ابلاغی را در این سرفصل عمل کرده‌اند.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون یادآور شد: در راستای وظایف توسعه‌ای سال گذشته بیش از ۹۵۰۰میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل خانگی پرداخت شده است که معادل ۹۵درصد سهمیه تخصیصی بوده و این رقم در سال جاری با افزایش عملکرد روبه‌رو خواهد شد. او افزود: تجهیز منابع بانک‌ها به‌صورت کوتاه‌مدت و با میانگین ماندگاری زیر یک‌سال صورت می‌پذیرد؛ اما تخصیص منابع و پرداخت تسهیلات با بازپرداخت در دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت انجام می‌گیرد و این امر باعث عدم تطبیق سررسید دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و در نهایت باعث شکاف نقدینگی در بانک‌ها می‌شود و مضاف بر آن چنانچه تعهدات بیش از توان مالی بر بانک‌ها تکلیف شود، باعث ناترازی در منابع و مصارف آنها و خلق پول می‌شود.

او در ادامه افزود: سیستم بانکی به‌عنوان مهم‌ترین عامل خلق پول و دارای قابلیت و مکانیزم ضریب فزاینده پولی باید به‌گونه‌ای عمل کند که نقدینگی و تسهیلات به‌صورت هدفمند به بخش‌های واقعی اقتصاد تعلق گیرد تا در مهار تورم و رشد تولید نقش سازنده و تاثیرگذاری در جامعه و اقتصاد ایفا کنند.