مارپیچ طلای جهانی برای صعود

بر این اساس فرصت‌های شغلی ایجاد شده در ایالات متحده به رقمی در حدود ۱۸۷‌هزار نفر رسید. این درحالی بود که نرخ بیکاری از پیش‌بینی کارشناسان کاهشی‌تر شد و از ۶/ ۳‌درصد به ۵/ ۳‌درصد تنزل یافت. این واقعه اقتصادی اثر مستقیم خود را بر دلار جهانی آشکار ساخت و سبب شد تا این شاخص به کف کانال ۱۰۲ واحدی سقوط کند. گفتنی است که شیب نزولی شاخص دلار فرصت دوباره را برای صعود دارایی‌های مذکور فراهم ساخت. به گفته کارشناسان مربوطه طلا در پی نوسانات شاخص دلار در انتظار فرصتی برای ثبت رکورد قیمتی جدید در سال‌جاری است. اما این امر امکان‌‌پذیر است؟ در پاسخ به این سوال باید به مناظره برخی از مقامات فدرال رزرو اشاره کرد.

در آخرین گردهمایی سران فدرال رزرو از اتخاذ سیاست‌های انقباضی تا اواخر سال‌جاری صحبت به میان آمده بود. آنها میزان بهره را ۵/ ۰ واحد‌درصد در دو مرتبه تنظیم کردند. شواهد گویای آن است که ۲۵/ ۰ واحد‌درصد از میزان پیش‌بینی شده اتخاذ شد و بازارها را تحت‌تاثیر قرار داد. از این رو باید منتظر دومین و آخرین سیاست پولی انقباضی از سوی فدرال رزرو بود. اما این امر در دو ماه آتی تبعات اقتصادی نامطلوبی به همراه خواهد داشت. در راستای این موضوع دو مقام فدرال رزرو گفتند کندتر شدن رشد اشتغال در ایالات متحده نشان می‌دهد که بازار کار در حال رسیدن به تعادل است و استدلال می‌کنند که بانک مرکزی ممکن است به زودی درمورد مدت زمان نگه داشتن نرخ بهره در سطوح بالا فکر کند.

رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا اعلام کرد: «من انتظار ندارم که تبعات اقتصادی ناشی از افزایش بهره در مدت زمان کوتاهی از بین برود. البته این امر در گزارش اخیر وزارت کار نیز قابل مشاهده است. از این رو سیاستگذاران باید در دستیابی به تورم هدف‌گذاری‌شده صبور باشند و نرخ بهره سیاستی را با احتیاط بیشتری افزایش دهند.» او در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که «به جای بحث بر سر اینکه سیاست‌های انقباضی چند مرتبه دیگر تشدید خواهد شد، باید به این فکر کنیم که بهره با سطح ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵ درصدی تا چه مدت به قوت خود باقی خواهد ماند.» در ادامه این بحث آستن گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو گفت: «به‌رغم روند نزولی تورم در ماه‌های اخیر و فاصله اندک تورم ژوئن تا تورم هدف‌گذاری‌شده از سوی فدرال رزرو، نرخ بهره در سطوح بالا، اقتصاد ایالات متحده را در محدودیت قرار خواهد داد.» در این میان باید گفت که بهره آمریکا در نهایت یک مرتبه دیگر شارژ خواهد شد و پس از آن طلا به مسیر سابق خود بازخواهد گشت و رکورد‌های قیمتی جدیدی را به ثبت خواهد رساند. اقتصاددانان در پیرامون این موضوع افزودند که در انتظار ثبت کانال ۲۱۰۰ دلاری طلا تا اواخر سال‌جاری هستند.