p12 copy

شوک احتمالی فدرال‌رزرو به بازارهای مالی

بررسی های به عمل آمده در حوزه اقتصادی آمریکا حاکی از آن است که افزایش انتظارات برای تشدید سیاست های انقباضی فدرال رزرو در ماه های آتی بازارهای مالی این کشور را با نوسان همراه کرده است. این سخن را می توان با نگاهی به بازارهای جهانی، روند شاخص دلار، روند صعودی بازدهی اوراق خزانه‌داری و... مشاهده کرد. اولین اثر نوسانات بهره خود را در روند معاملاتی بازارهای جهانی منعکس خواهد کرد. بر این اساس با رشد 2/ 0واحد درصدی تورم نقطه به نقطه، شاخص دلار از کانال 101واحدی به کانال 103واحدی صعود کرد و طلا و رمزارزها را که با در خلاف جهت خود در حرکت هستند، به مسیر نزولی سوق داد. ازاین‌رو فلز زرد به پایین‌ترین سطح خود در یک‌سال اخیر سقوط کرد و بیت‌کوین نیز از کانال 29هزار دلار به کانال 25هزار دلاری تنزل یافت.

قابل ذکر است که مقصر اصلی ریزش بیت‌کوین نوسانات دلار جهانی نبوده، اما از بازیگران اصلی نزولی این دارایی به شمار می‌رود. از سوی دیگر با افزایش احتمالی نرخ بهره و ریزش بازارهای جهانی، سپرده‌گذاران به دنبال بازار امن‌تری برای انتقال دارایی خود هستند. بنابراین با هجوم به سوی بازار اوراق، بازدهی اوراق خزانه‌داری 10ساله را به بالاترین سطح خود در 16سال اخیر (35/ 4درصد) رساندند. در این بین برآوردها نشان می‌دهد که با برگزاری نشست جکسون هول در روز پنج‌شنبه، شوک دیگری به بازارها وارد خواهد کرد و شکل جدید به بازارهای مالی می‌دهد؛ زیرا تحلیلگران با انتقاد از کارنامه اقتصادی پاول در یک‌سال اخیر انتقادهای بسیاری بر او وارد کرده‌اند که متن آن در گزارش‌های اخیر «دنیای‌اقتصاد» قابل مشاهده است.

در این گزارش آمده است: « به گفته منتقدان، این مقام سیاسی-اقتصادی از آغاز سال۲۰۲۲ می‌توانست عملکرد مطلوب‌تری را از خود نشان دهد و بهره را بیشتر از سطحی که اکنون قرار دارد، افزایش دهد.» ازاین‌رو پیش بینی شده تا پس از گردهمایی جکسون هول، پاول در نشست‌های بعدی خود با سایر مقامات بهره را بیش از انتظارات افزایش دهد. اما برای درک بهتر این موضوع باید تا اعلام نتایج این گردهمایی منتظر ماند.