گام‌های نزولی طلای جهانی

گفتنی است که پس از انتشار گزارش تورمی آمریکا در ۱۳ سپتامبر، نشست فدرال رزرو نیز برگزار خواهد شد. بر این اساس شاخص دلار با امید به افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده و در نتیجه اظهارات فدرال رزرو در خصوص تشدید احتمالی سیاست‌های انقباضی، به مسیر صعودی هدایت شد و در ساعت مذکور رقمی معادل ۸۹/ ۱۰۴ واحد را به ثبت رساند. در راستای این موضوع برخی از افراد صاحب‌نظر در این حوزه تاکید کردند که در صورت روند نزولی یا صعودی تورم در ماه اخیر، فدرال رزرو قصد دارد برای دستیابی به تورم ۲درصدی یک مرتبه دیگر بهره را افزایش دهد.

برای درک بهتر این موضوع باید به گزارش اخیر «دنیای اقتصاد» در روزهای اخیر نگاهی انداخت. در این گزارش آمده بود: «اعضای کمیته بازار باز فدرال رزرو در سخنرانی روزهای اخیر خود تاکید کردند: «ما تمام تلاش خود را در جهت کاهش تورم بدون ایجاد رکود در بخش‌های اقتصادی انجام خواهیم داد. این امر مستلزم آن است تا نرخ بهره سیاستی را یک مرتبه دیگر افزایش دهیم و پس از آن برای مدتی بهره را در سطوح بالا حفظ کنیم.» با توجه به سخنان مذکور به نظر می‌رسد سیاستگذاران بانک مرکزی در حال آماده‌سازی خود برای صعود بهره به میزان ۲۵/ ‌۰ واحد درصد در ۱۹ و ۲۰ سپتامبر هستند. همچنین جرمی پاول نیز اعلام کرد: «ما از اوایل سال ۲۰۲۲، ۱۱ مرتبه نرخ بهره را افزایش دادیم و آن را به سطح ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵ درصد رسانده تا شاخص قیمت مصرف‌کننده را در مدت زمان کوتاه‌تری به سطح ۲ درصدی برسانیم.» وی در ادامه سخنان خود افزود: «ما سیاست‌های پولی خود را در فاصله‌های زمانی مناسبی اتخاذ کردیم، اما اکنون که به پایان چرخه سیاست‌های انقباضی نزدیک می‌شویم باید با احتیاط بیشتری در خصوص شارژ بهره قدم ‌برداریم.

برای تشدید دوباره سیاست‌های انقباضی در نشست ماه سپتامبر باید تا زمان انتشار داده‌های تورمی در روز‌های آتی منتظر بمانیم.» برخی از تحلیلگران با توجه به احتمال افزایش بهره در نشست فدرال رزرو معتقدند که شاخص دلار در پی این رویداد بار دیگر در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت و در مقابل بازارهای جهانی را به مسیر نزولی هدایت خواهد کرد.» در این راستا جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا با آنالیز وضعیت اقتصادی آمریکا در روزهای اخیر اعلام کرد:  «مطمئنم ایالات‌متحده می‌تواند بدون صدمه زدن به بازار کار، تورم را که اکنون در سطح ۳ درصدی قرار دارد به هدف اصلی مقامات فدرال رزرو یعنی ۲درصد برساند. من به این برآورد حس خوبی دارم؛ زیرا روند سیاست‌های این کشور در مسیر درستی قرار دارد.» او در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: «اگرچه تورم کنونی با تورم هدف‌گذاری شده از سوی فدرال رزرو فاصله دارد، اما باید گفت که این کشور به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بدون هیچ تغییر در دستمزد و تولید ناخالص داخلی قادر به ثبت این ارقام بوده است.» او همچنین گفت: «با وجود افزایش نرخ بیکاری به سطح ۸/ ۳ درصدی، نرخ مشارکت نیروی کار در ماه اوت به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۲۰ (دوران شیوع ویروس کرونا) رسید. این ارقام این سیگنال مثبت را به ما می‌دهد که مقامات سیاسی-‌اقتصادی آمریکا جهت مهار تورم و رکود اقدامات لازم را انجام داده و این کشور در سال‌های آتی جایگاه اقتصادی خویش را تقویت خواهد کرد.»