بازارها در انتظار نتایج «فِد»

 گفتنی است که دلار جهانی در ابتدای روز نیز شیب کاهشی به خود گرفته و در ساعت مذکور در مرز کانال ۱۰۵ واحدی قرار گرفته است. کارشناسان در پیرامون این بحث تاکید کردند که شاخص دلار تا قبل از انتشار نتایج نشست فدرال رزرو به کانال ۱۰۴ واحدی سقوط خواهد کرد و فرصت صعود دوباره را برای طلا و رمزارزها فراهم می‌کند. برخی از افراد صاحب‌نظر در این حوزه بر این باورند که جرمی پاول در نشست خود با سایر مقامات فدرال رزرو بهره را در سطوح سابق خود یعنی ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵‌درصد حفظ خواهد کرد.

قابل ذکر است که این امر از نگاه تحلیلگران هم تبعات خود را نیز به دنبال خواهد داشت. اولین اثر ثبات بهره بر بازارهاست، دلار جهانی با عدم ‌تشدید سیاست‌های انقباضی به مسیر نزولی هدایت خواهد شد. در نتیجه این رویداد دارایی‌های محبوب سرمایه‌گذاران شیب صعودی به خود خواهد گرفت. اما از سوی دیگر برخی از تحلیلگران اعلام کردند که با افزایش ۵/ ۰ واحد درصدی تورم ایالات متحده در ماه اوت، فدرال رزرو باید اقدامات ضد تورمی خود را مانند سال ۲۰۲۲ اتخاذ کند. بانک مرکزی این کشور تاکنون ۱۱ مرتبه بهره سیاستی را شارژ کرده است و تورم نقطه به نقطه را از اوج خود در سطح ۱/ ۹ درصدی به ۷/ ۳‌درصد رساند. اما شواهد گویای آن است اکنون که تورم این کشور در ماه اوت فاصله اندکی با تورم هدف‌گذاری شده از سوی فدرال ررزو دارد، قصد دارند تا در اتخاذ سیاست‌های‌ انقباضی با احتیاط بیشتری پیش روند.

در راستای این بحث باید به نظر‌سنجی اخیر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران آمریکایی اشاره کرد. این نظر‌سنجی حاکی از آن است که ۶۵‌درصد آنها معتقدند که پاول در نشست خود در ماه نوامبر نیز بهره را افزایش نخواهد داد. این موضوع در گزارش اخیر «دنیای‌اقتصاد» نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این گزارش آمده است: «اکنون که تورم نقطه‌‌‌به‌‌‌نقطه در این کشور بر اثر افزایش هزینه‌‌‌های انرژی به سطح ۷/  ۳ درصدی رسیده است، قصد دارد بهره را در سطوح قبلی خود یعنی ۲۵/  ۵ تا ۵/  ۵ درصدی حفظ کند. تحلیلگران این اقدام احتمالی را پارادوکس سیاستی پاول تلقی کردند و با توجه به داده‌‌‌های شغلی این کشور اعلام کردند که اقتصاد آمریکا ظرفیت پذیرش نرخ‌های بالاتر را خواهد داشت. در راستای سخنان مذکور میشل بومن، یکی از مقامات فدرال رزرو گفت: «رسیدن تورم به سطح مورد نظر (۲ درصد) نیازمند افزایش بیشتر نرخ بهره است.» در این بحبوحه برخی دیگر از اقتصاددانان معتقدند که با وجود ثبات بهره در ماه‌‌‌های آتی، از سرگیری سیاست‌‌‌های پولی در سال آینده باز هم عملکرد مطلوبی از سوی فدرال رزرو به‌‌‌شمار می‌رود.»