درگذشت مفسر تاریخ انقلاب صنعتی

محقق بازتفسیر انقلاب صنعتی

نیکلاس نیک‌کرافت استاد تاریخ اقتصادی در دانشگاه ساسکس در سن ۷۴سالگی درگذشت. او پیش از این در دانشگاه‌های اکستر، کالیفرنیا، آکسفورد، لیدز، واریک و اقتصاد و علوم سیاسی لندن به تدریس پرداخته بود. بررسی کارهای نیک‌کرافت نشان می‌دهد که به مسائلی مانند اقتصاد بریتانیا در ۲۰۰سال گذشته، رشد اقتصادی اروپا، داده‌های تاریخی درباره اقتصاد بریتانیا، انقلاب صنعتی و توزیع درآمد بین‌المللی با توجه به شاخص توسعه انسانی علاقه‌مند بود. او مجموعه قابل توجهی از مقالات در مجله‌های دانشگاهی و همچنین مجلات بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول تولید کرده است.

در بیانیه مدرسه اقتصاد لندن آمده است: «نیک به معنای واقعی کلمه غول رشته خود و برای بسیاری الهام‌بخش بود. کار او با نیک هارلی یعنی بازتفسیر انقلاب صنعتی بریتانیا همچنان تاثیرگذار است و همچنان مورد بحث قرار می‌گیرد.» نیک‌کرافت، همراه با نیک هارلی تفسیر مجدد و بسیار تاثیرگذاری از انقلاب صنعتی بریتانیا در دهه۱۹۸۰ میلادی ارائه داد. آنها در جریان این مطالعه نرخ رشد صنایع مختلف و همچنین بخش‌های مختلف اقتصاد را مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند رشد اقتصاد بریتانیا را در طول انقلاب صنعتی اندازه‌گیری کنند. نتایج این تحقیقات نشان داد که نرخ رشد اقتصاد بریتانیا در دوره انقلاب صنعتی بسیار کمتر از آنچه تصور می‌شد، بوده است. این رشد به‌صورت قابل توجهی در دو صنعت پنبه و آهن متمرکز بود.

به همین دلیل هنگامی که در اواخر نوزدهم آمریکا و آلمان از بریتانیا پیشی گرفتند، به‌دلیل کاهش رشد بریتانیا نبود. همین مطالعات موجب شد تا اطلاق عبارت «انقلاب صنعتی» در این بازه زمانی مورد شک و تردید قرار بگیرد. با این حال اقتصاددان زیادی تاکید کردند که با وجود آنکه نرخ‌های رشد اقتصادی در طول انقلاب صنعتی بسیار آهسته‌تر و ثابت‌تر از آنچه تصور می‌شد بوده، با این حال استفاده از عبارت انقلاب صنعتی همچنان معتبر است. کرافت در سال۱۹۹۲ به‌عنوان عضو آکادمی بریتانیا انتخاب شد و جایزه cbe را در سال۲۰۱۴ دریافت کرد. او از سال گذشته تا پیش از مرگش به‌عنوان رئیس انجمن اقتصادی سلطنی خدمت کرد.