p13 copy

اما در این میان در مقابل شیب کاهشی طلا و شاخص دلار، بیت‌کوین به مسیر صعودی هدایت شده و در یک روز با رشد 5 درصدی خود از قیمت 26 هزار و 800 دلار به قیمت 27 هزار و 700 دلار رسید. با توجه به آنالیز بازارها در روز گذشته، سوالی که مطرح می‌‌شود این است که چرا طلای جهانی که مخالف جهت رشد دلار حرکت می‌کند، با شیب نزولی این شاخص، با کاهش قیمت رو‌به‌رو شده است؟ در پاسخ به این سوال باید به ناآرامی‌های پیش آمده در خاورمیانه، سناریوهای پیش‌رو و واکنش سرمایه‌گذاران و تحلیلگران به آن اشاره کرد. آمارها بیان می‌کند که در میان درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس و همچنین احتمال سرایت این جنگ به خاورمیانه، تقاضا برای دارایی امنی چون طلا افزایش یافته است. بر این اساس سرمایه‌گذاران برای حفظ دارایی‌های خود به پناهگاه امنی چون طلا پناه بردند و سرمایه‌های خود را به این بازار منتقل کردند.

در پی این رویداد هر اونس طلای جهانی در آخرین روز از روند معاملاتی هفته گذشته به قیمت 1933 دلار رسید. البته باید گفت که قیمت فلز زرد در روزهای پیشین در میانه کانال 1800 دلاری قرار داشت. اکنون تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ریسک جنگ بین اسرائیل و حماس از برآوردها کاهشی‌تر شده و به نظر می‌رسد تنش‌ها و تبعات ناشی از آن کمتر از پیش‌بینی‌ها است. از این‌رو طلای جهانی هفته معاملاتی جدید خود را با شیب کاهشی آغاز کرد و انتظارات تحلیلگران را برای نزول دوباره به کانال 1800 دلاری افزایش داد. قابل ذکر است که علاوه بر اثر کاهش ریسک جنگ بر قیمت طلا، داده‌های تورمی و واکنش احتمالی کمیته بازار باز فدرال رزرو نیز بر روند قیمتی طلا اثرگذار خواهد بود. تحلیلگران تاکید کردند که چشم‌انداز رشد نرخ بهره آمریکا جذابیت فلز زرد را محدود خواهد کرد؛ زیرا تورم نقطه‌به‌نقطه در ایالات‌متحده مشابه ماه گذشته بر اثر افزایش هزینه‌های انرژی، در سطح 3.7درصدی باقی ماند.

بر این اساس برآوردها حاکی از آن است که فدرال رزرو در جهت مهار تورم دو سناریو پیش‌رو دارد. در وهله اول سیاست‌های پولی انقباضی را مانند سال 2022 در پیش گیرد تا تورم در این کشور را به سطح 2 درصد برساند. در وهله دوم می‌تواند نرخ بهره سیاستی را که اکنون در سطح 5.25تا 5.5 درصد قرار دارد، در همین سطح نگه داشته تا تورم با سرعت کمتر به هدف بانک مرکزی برسد. همچنین آنها افزودند که نوسانات اخیر بازارها زودگذر خواهد بود و تنش‌های جنگ اخیر اثر مستقیمی بر قیمت دارایی‌های بازار گذاشته است. اما باید گفت که پیش‌بینی‌ها از کاهش ریسک و تنش‌ها در آینده حکایت دارد و این امر سبب شده تا بازار طلا و رمزارزها به روند قیمتی سابق خود نزدیک شوند.