در ‌سازو‌کار اقتصادی شاخص مدیران خرید تولیدی (PMI) نتایج نظرسنجی ارائه شده توسط شرکت‌های تولیدی در سراسر کشور را در بر می‌گیرد. خوانش بالای پنجاه نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی در حال گسترش، در حالی که رقم زیر پنجاه نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی در بخش تولید و خدمات در حال انقباض است. بر این اساس باید به داده‌های منتشر شده در هر بخش تولید و خدمات در ماه اکتبر نگاهی انداخت. شواهد گویای آن است که بخش تولید آمریکا در ماه اخیر پس از گذشت ۶ ماه با رشد ۰.۲ واحدی بار دیگر کانال ۵۰واحدی را لمس کرد. نشانه‌های بهبود در فعالیت‌های خدماتی این کشور نیز به چشم می‌خورد و این بخش اقتصادی در ماه اخیر با رشد ۰.۸ واحدی خود از ۵۰.۱ به ۵۰.۹واحد صعود کرد.

11 copy

اقتصاد در مسیر رشد؟

شاخص مدیران خرید آمریکا که حال و هوای فعالیت‌های اقتصادی آمریکا را بررسی می‌کند، در ماه اکتبر سریع‌ترین رشد را از ماه ژوئیه تجربه کرد و رشد 0.8 واحدی را رقم زد که این امر از نتایج توسعه در بخش خدمات و فعالیت‌های تولیدی به شمار می‌رود. در تکمیل این بحث باید گفت که شرایط تقاضا در تولیدکنندگان برای نخستین بار از آوریل بهبود یافته در حالی که کسب‌وکارهای جدید در بخش خدمات به دلیل نرخ‌های بهره بالا برای سومین ماه متوالی به مسیر نزولی خود ادامه داده است. در همین حال، شرکت‌ها به عدم اطمینان در مورد شرایط تقاضای آتی و تلاش‌های خود برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها اشاره کردند. از سوی دیگر حجم کار برای ششمین ماه متوالی شیب کاهشی خود را حفظ کرد. اما با این حال اعتماد تجاری به بالاترین سطح از مه ‌2022 رسید. با توجه به مطالب فوق سوال این است که چه عواملی سبب شده تا شاخص کل مدیران خرید صعودی شود؟ پاسخ این سوال همان‌طور که گفته شد از توسعه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی نشات می‌گیرد. در جبهه تولید این شاخص از 49.8 در سپتامبر به 50 در اکتبر 2023 افزایش یافت و پیش‌بینی‌های اولیه 49.5 را پشت سر گذاشت.

این رقم که نشان‌دهنده ثبات در شرایط عملیاتی در شرکت‌های تولیدی است که سبب شد شاخص مدیران خرید این بخش در مسیر صعودی حرکت کند. در جبهه خدمات نیز این شاخص با افزایش اشتغال و کاهش قابل توجه تورم از 50.1 واحد به 50.9 واحد رسید. در راستای این موضوع برخی از اقتصاددانان تاکید کردند که این کشور بهبود فعالیت‌های اقتصادی خود را مدیون توقف سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در ماه‌های اخیر است. چشم‌پوشی از افزایش بیشتر نرخ بهره در ماه‌های آتی سبب شده فعالیت‌های تولیدی پس از 6 ماه از حالت انقباضی خارج شده و در مسیر بهبود قدم گذارد. اما این روند ادامه‌دار خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید بار دیگر سخنان جرمی پاول در این خصوص را یاد‌آوری کرد. اکنون که تورم نقطه‌به‌نقطه برای دومین ماه متوالی شیب صعودی به خود گرفته و در مقابل آن تورم هسته مطابق با برآوردها به مسیر نزولی خود ادامه داده است، کمیته بازار باز فدرال رزرو باید در اعمال سیاست‌های خود با احتیاط بیشتری عمل کند. تحلیلگران معتقدند که با تداوم عملیات ضد تورمی بخش فعالیت‌های تولیدی ایالات‌متحده بار دیگر به زیر 50 یعنی محدوده انقباضی تنزل یافته و اثر خود را بر شاخص کل مدیران خرید خواهد گذاشت. برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر این موضوع باید تا انتشار داده‌های تورمی آمریکا و سپس واکنش مقامات بانک مرکزی در جهت بهبود آن منتظر ماند.