دردسر کثرت مقررات برای تجار

اقدامات قوه قضائیه درخصوص تسهیل روند تجارت

گفت‌وگوی اختصاصی مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در روز جمعه ۲۸مهر برگزار شد. این نشست با پرسش راه‌های بهبود چرخه واردات و چگونگی بهبود آن در آینده آغاز شد. اینکه چه اقداماتی در جهت اصلاح چرخه واردات صورت گرفته است؟ مجتبی قهرمانی در پاسخ به این سوال گفت: یکی از گفتمان‌های اختصاصی رئیس قوه قضائیه که در روزهای آتی و نشست‌های بعدی نیز به آن اشاره خواهیم کرد، راه‌های تسهیل تجارت است. یعنی باید امکاناتی را فراهم کنیم تا راه صادرات و واردات برای اشخاص آسان باشد تا بادردسر و مسائل پیچیده‌ای مواجه نباشد.

او ادامه داد: این هدف یکسان قوه قضائیه و دولت در استان هرمزگان است. در این میان یکی از دردسرهایی که تجار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کثرت و عدم ثبات مقررات است. اینکه مقررات هر روز شکل جدیدی به خود گرفته و تغییرات در این مقررات چرخه واردرات را با اختلال روبه‌رو کرده است. قهرمانی افزود: اخیرا طبق قانون تسهیل تجارت هر مقرره‌ای که درحال اجرایی شدن است، باید در ابتدا در سامانه منتشر شود تا فرآیند صادرات و واردات راحت‌تر انجام شود. البته ماهم در این راستا با همکاری ستاد پیگری اجرای سیاستی–مقاومتی دادگستری هرمزگان تا حد توان مشکلات پیش‌آمده را رفع می‌کنیم.

رئیس کل دادگستری هرمزگان ادامه داد: مادامی که تجار و بازرگانان با مشکلاتی از قبیل استانداردسازی، سخت‌گیری‌های بیش از حد و... مواجه می‌شوند به ما مراجعه کرده و این ستاد نیز موظف به رفع این مشکل است. البته باید گفت برای بهبود روند تجارت اقداماتی را نیز انجام داده‌ایم که به‌دلیل عدم امکانات کافی این پروژه با موفقیت به پایان نرسید. در این پروژه سعی ما بر آن بود تا با نظرسنجی از فعالان اقتصادی چالش‌های پیش‌رو را کشف کنیم تا به مشکلات آنها در مسیر تجارت آگاه باشیم.

قهرمانی خاطرنشان کرد: هدف از این نظرسنجی این بود که تجار و بازرگانان با فراهم کردن چه امکاناتی تجارت آسان‌تری خواهند داشت و پیشنهاد آنها در جهت بهبود این امکانات چیست. اما همان‌طور که گفته شد به‌دلیل عدم امکانات کافی در استان نتوانستیم به آنها کمکی بکنیم. اما از این نکته نیز نباید غافل شد که گرچه امکانات کافی برای بهبود شرایط تجار نداشتیم، اما همین که قوه قضائیه به این حوزه ورود پیدا می‌کند و از رسوب کالا جلوگیری و مسائل مربوط به گمرک و بنادر را رفع و رجوع می‌کند، بر تسهیل تجارت اثرگذار بوده است. بر این اساس شواهد نشان می‌دهد که مردم از این حیث از قوه قضائیه رضایت کافی دارند.

حمایت قوه قضائیه از واردکنندگان کالاهای اساسی

قهرمانی در ادامه صحبت‌های خود درخصوص تحریم‌ها و ضرورت واردات کالاهای اساسی جدید تاکیدکرد:  ما به‌صورت مستقیم در حوزه ورادات کالاهای اساسی و رفع بحران‌های آن دخیل نیستیم و این وظیفه دولت است تا پیگیری‌های لازم را انجام دهد. اما در این خصوص، بیشترین کمکی که قوه قضائیه می‌تواند در خصوص تسهیل این روند انجام دهد، آن است که از مدیران ریسک‌پذیر، صادق و با حسن نیت حمایت کند. رئیس کل دادگستری هرمزگان در پایان گفت: باید گفت که اگر شخصی قصد دارد تا کالای اساسی را وارد کند و به دنبال منافع شخص خود نباشد و هدف را منافع نظام و مردم قرار دهد، اگر در این مسیر مقرره قابل اغماضی را رعایت نکند ما از او حمایت کامل خواهیم کرد.