پیشنهاد افزایش سقف خسارت بیمه حوادث طبیعی ساختمان

به گفته او همه منازل مسکونی که دارای انشعاب برق هستند، از طریق قبض برق مبلغی به‌عنوان حق بیمه حوادث طبیعی ساختمان دریافت می‌شود که برای سال جاری این مبلغ ماهانه ۲هزار تومان و در طول سال ۲۴هزار تومان است که این مبلغ حدود ۳۰درصد حق بیمه محسوب می‌شود و سهم دولت ۷۰درصد مابقی است که پرداخت می‌شود و در صورت بروز این حوادث تا سقف ۳۰میلیون تومان برای هر واحد مسکونی خسارت به دارندگان انشعاب برق پرداخت می‌شود. اسکندری گفت: قرار است سهم مردم به تدریج از حق بیمه‌ حوادث طبیعی ساختمان افزایش یابد؛ به‌گونه‌ای‌که طی ۱۰سال سهم دولت صفر و سهم مردم به‌صورت پلکانی افزایش یابد و به ۱۰۰درصد برسد.

عضو هیات عامل صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیشنهاد کرده‌ایم با توجه به اینکه سقف پرداخت خسارت برای هر واحد مسکونی ناچیز و در حد ۳۰میلیون تومان است، برای سال آینده این سقف به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد و حق بیمه هم به همان میزان سه برابر افزایش یابد، یعنی از ۲هزار تومان در ماه به ۶ هزار تومان افزایش یابد. اسکندری افزود: در حال حاضر سقف حق بیمه سالانه هر فرد برای واحد مسکونی ۲۴هزار تومان و سهم دولت ۷۶هزار تومان است. به گفته وی، در دو سال تشکیل این صندوق ۱۳هزار و ۲۰۰واحد مسکونی خسارت‌دیده از حوادث طبیعی ارزیابی شدند که تاکنون خسارت دریافت کرده‌اند و تا اوایل هفته آینده ۳هزار واحد مسکونی دیگر که ارزیابی شده‌اند نیز خسارت دریافت خواهند کرد. بنابراین تعهد صندوق صفر می‌شود. این خسارت‌ها مربوط به برف سنگین و همچنین زلزله شهرستان خوی و زلزله هرمزگان بوده است.

به گفته اسکندری، از سال۱۴۰۰ بر اساس مصوبه دولت قرار بود صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان تشکیل شود که تا سال۱۴۰۰ دو دور هیات عامل تغییر پیدا کرد و اتفاقی نیفتاد و از اواخر همان سال آقای اسماعیلی در هیات‌مدیره قرار گرفت و از مرداد۱۴۰۱ صندوق تشکیل شد که در حال حاضر حدود ۱۴ماه از فعالیت صندوق می‌گذرد. او گفت: اولین سانحه طبیعی در زمان صندوق مربوط به زلزله هرمزگان بود. تاکنون در ۱۸استان سانحه طبیعی ثبت شده، در ۱۶استان اعلام خسارت شده و تاکنون ۱۳هزار و ۱۸۶مورد خسارت هم به حساب خود سانحه‌دیده واریز شده است. قبلا در حوادث طبیعی مبالغ به حساب بنیاد مسکن واریز می‌شد، اما الان از طریق صندوق به حساب خود فرد سانحه‌دیده واریز می‌شود. عضو هیات عامل صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اظهار کرد: برخی از مقامات استانی و محلی از دادن اطلاعات به صندوق بیمه حوادث ساختمانی خودداری می‌کنند، همچنین توانیر قرار است اطلاعات در اختیار ما بگذارد؛ اما از این کار خودداری می‌کند و اعلام می‌کند اطلاعات قابل توجهی از مشترکان برق در اختیار ندارد.

به گفته اسکندری، صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان از ابتدای تشکیل تاکنون باید ۷۶۰۰میلیارد تومان حق بیمه سهم دولت دریافت می‌کرد که در عمل هزار میلیارد تومان واصل شده است و دو هفته قبل هم در دولت تصویب شد که مبلغ ۲۵۰۰میلیارد تومان جدید به صندوق اختصاص داده شود که البته هنوز پرداخت نشده و در عمل دولت تاکنون ۶۳۰۰میلیارد تومان بابت حق بیمه سهم دولت به این صندوق بدهکار است. او اضافه کرد: بسیاری از مردم درباره حوادث طبیعی بی‌تفاوت هستند؛ درحالی‌که باید بیمه صندوق حوادث طبیعی به‌عنوان پایه در نظر گرفته شود و از طریق شرکت‌های بیمه بازرگانی بیمه‌های تکمیلی هم در مقابل حوادث طبیعی خریداری شود./فارس