کریمی تاکید کرد: بانک مرکزی به دنبال این است که از زیست‌بوم داخلی دیجیتال که نسبت به سایر کشور‌ها بالغ‌تر و کارآمدتر است، استفاده کنند. معاون بین‌الملل بانک مرکزی تاکید کرد: ما باید عقب‌ماندگی‌های سیستم پرداخت را جبران کنیم و در ساختار‌های جدیدی که ناشی از فناوری‌های برهم زننده است، نقش‌آفرینی کنیم تا از سلطه سایر کشور‌ها در این حوزه خارج شویم. او با تاکید بر اینکه همایش بانکداری الکترونیک در ایران به بلوغ رسیده است، تصریح کرد: زیرساخت‌های کارآمدی در بانکداری الکترونیک وجود دارد که تراکنش‌های میلیاردی را مدیریت می‌کند؛ اما بانک مرکزی باید بداند که هر فناوری امکان رگولاتوری کارآمدتر از رگولاتوری فعلی را فراهم می‌کند.

فرهاد فائز، مدیرعامل شاپرک نیز در این نشست گفت: هر کاری تا زمانی از نظر اقتصادی توجیه نداشته باشد فرسایشی می‌شود که نظام پرداخت دچار چالش شده باشد. او افزود: شبکه پرداخت ماهانه هزار همت پول جابه‌جا می‌کند و این در حالی است که کارمزد دریافتی یک همت است که عدد بسیار پایینی است. مدیر عامل شاپرک تصریح کرد: درآمدی که از پرداخت در دنیا ایجاد می‌شود، ۵۰۰میلیارد دلار است؛ ولی در ایران این عدد ۳۰۰میلیون دلار است، در مرحله اول اصلاح نظام کارمزد هر فردی که پایانه داشت باید در طول روز ۳هزار تومان کارمزد پرداخت می‌کرد و در مرحله دوم اصلاح این مبلغ به ۵هزار و ۸۰۰تومان رسید. او افزود: مهم‌ترین بحث در حوزه صنعت پرداخت این است که چرخه‌های این صنعت به خوبی حرکت نمی‌کند و صورت‌های مالی آن رو به افول است. مدیرعامل شاپرک گفت: در کشور یک روش پرداخت حضوری و یک روش پرداخت غیر حضوری وجود دارد. بنابراین باید در حوزه نوآوری بیشتر تلاش کنیم.

 در ادامه این نشست محمدرضا مانی یکتا، مدیر نظارت بر نظام‌های پرداخت گفت: برخی از فناوری‌ها منجر به شکل‌گیری پیش‌رانت‌هایی می‌شود و روندهایی را شکل می‌دهد که در سال‌های آینده در صنعت پرداخت شاهد آن خواهیم بود، در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته شاهد آن هستیم و رگولاتور باید در مواجهه با این روند چارچوب‌های منطقی را طراحی کند.

او افزود: روندهای پیش رو صنعت پرداخت شامل امور مالی غیر متمرکز بلوغ امور مالی غیرمتمرکز، فراگیر شدن ارزهای دیجیتال، پروژه‌های ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی، فراگیر شدن پلتفرم‌های پرداخت همتا به همتا و حذف واسطه‌های پرداخت می‌شود. او افزود: پیش‌بینی وضعیت صنعت پرداخت در ۱۰سال آینده شامل گسترش توسعه رمزارزهای بانک مرکزی، اجماع بین‌المللی درباره حفظ حریم خصوصی داده‌ها، فناوری دفتر توزیع‌شده و شکل‌گیری ابزارهای پرداخت در این حوزه، گسترش پرداخت‌های بدون تماس، شناسایی دیجیتالی با قابلیت بیومتریک، همگرایی تجربه اجتماعی و فناوری پرداخت و رویکرد جدید رگولاتوری می‌شود. مانی یکتا تاکید کرد: بانک مرکزی باید به هماهنگ‌سازی بین نهادی و تدوین سیاست‌های یکپارچه از طریق رگولاتور، تدوین چارچوب‌هایی برای فعالیت در بانکداری باز و رمز ارز، تدوین چارچوب برای بسترسازی و توسعه، گسترش رویکرد open data از طریق تشکیل کارگروه حمایت داده اقدام کند./ ایبنا