3 copy

 به عقیده برخی از کارشناسان، با توجه به گزارش‌های منتشر شده از هسته مرکزی بازار ارز مبنی بر کمبود سطح تقاضا در این بازار، به نظر می‌رسد رشد قیمت صورت گرفته در بازار روز‌های نیمه تعطیل در یک فضای کم‌عمق معاملاتی رخ داده و در نتیجه احتمال جبران این رشد قیمت در بازار روز‌های پیش‌رو وجود دارد.

در نهایت قیمت هر برگ دلار آزاد در واپسین معاملات بازار روز پنج‌شنبه 9 آذر ماه با حدود 250 تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 50 هزار و 500 تومان رسید. بازتاب رشد قیمت دلار در معاملات بازار سکه نیز مشاهده شد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در روز‌های پایانی هفته گذشته 140 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و در رقم 29 میلیون و 200 هزار تومان به فروش رسید.

دلار در دهه نخست آذر

با به پایان رسیدن گمانه‌های منفی در رابطه به جنگ غزه و شکل‌گیری آتش‌بس میان دو گروه، انتظارات تورمی موجود در میان معامله‌گران بازار تهران نیز کاهش یافت. در نتیجه نرخ دلار آزاد نیز که با پمپاژ اخبار منفی به کانال‌های 51 و 52 هزار تومانی سرک کشیده بود دچار افت قیمت شد و به کانال 50 هزار تومانی بازگشت. بررسی نمودار قیمت این ارز در آخرین ماه پاییز گویای آن است که دلار تا 10 آذرماه از نیمه نخست کانال 50 خارج نشده است. البته که این ثبات قیمتی اتفاق تازه‌ای در بازار سال جاری نیست.

با اتمام فصل بهار ثبات قیمتی در بازار ارز محسوس‌تر شد. به صورتی که در 3ماه تابستان قیمت دلار آزاد زیر مرز قیمت 50هزار تومانی معامله شد.

جنگ منطقه و گمانه‌هایی از احتمال حضور ایران در این تنش‌ها ثبات ذکر شده را برهم زد و اکنون مجددا مشاهده می‌شود که بازار در حال بازیابی ثبات خود است. به عقیده کارشناسان بانک مرکزی به عنوان نهاد بازارساز نقش مهمی در این ثبات قیمت دارد.

چرا که ثبات قیمت ارز لازمه اهداف ذکر شده توسط این نهاد است. ثبات اقتصادی و کاهش تورم هر دو از جمله اهدافی است که مستلزم یک نظام ارزی با ثبات در کشور است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی با اتکا بر ذخایر ارزی حاصل از فروش نفت در حال مدیریت بازار ارز در جهت رسیدن به اهداف خود است.

نرمش آخر هفته بازار‌ها

در بازار روز پنج‌شنبه 9 آذر دلار و سکه افزایشی و یورو و پوند کاهشی ثبت شدند. دلار که طی هفته گذشته در نیمه نخست کانال 50 نوسان می‌کرد در عصر روز پنج‌شنبه 250 تومان رشد کرد و در رقم 50 هزار و 500 تومان معامله شد. اما دیگر شاخص‌های بازار ارز، یورو و پوند در این روز کاهشی ثبت شدند. یورو با 250 تومان افت قیمت به رقم 55هزار و 450 تومان رسید. پوند نیز با افت قیمت 100 تومانی در نرخ 64 هزار و 200تومان معامله شد. روند کلی بازار سکه و طلا نیز مثبت بود.

 سکه طرح جدید 140 هزار تومان و دیگر قطعات کوچک خانواده سکه مشترکا 50 هزار تومان رشد کردند تا به ترتیب در ارقام 29 میلیون و 200، 15 میلیون و 450 و 10 میلیون و 450 هزار تومان معامله شوند.