محدوده آرام بازار ارز

 حسین طوسی، عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران، ضمن اشاره به لزوم افزایش استقلال بانک مرکزی و همچنین تقدیر از مصوبه جدید در رابطه با افزایش اختیارات این نهاد پیش‌بینی کرد تا پایان سال ثبات در بازار ارز ادامه دارد. روز گذشته نیز روند کلی معاملات بازار ارز و طلا کاهشی بود. قیمت دلار آزاد ‌مانند روز پیش از آن افت قیمت ۱۰۰ تومانی دیگری را تجربه کرد و در رقم ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رسید. این در حالی است که افت قیمت‌ها در بازار دیگر ارز‌های شاخص و همچنین معاملات سکه شدیدتر بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته با حدود ۳۰۵ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۲۹ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان رسید.

3 copy

قدرت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز افزایش یافت؟

با تصویب قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی برخی از کارشناسان از افزایش اختیارات این نهاد در رابطه با صورت بخشیدن بهتر سیاست‌های پولی و مالی سخن می‌گویند. به عقیده برخی از این افراد ثبات حال حاضر بازار ارز نیز از جمله اقدامات مثبت این نهاد است که درصورت افزایش اختیارات، ثبات ادامه خواهد داشت. عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران در این رابطه گفت: «بیش از هشت ماه از سال جاری گذشته و ما بر خلاف سال‌های گذشته شاهد ثبات قابل قبول قیمت دلار در بازار بودیم که این مساله یکی از دستاوردهای مثبت و مهم سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی است. همین موضوع دلیل محکمی برای لزوم افزایش اختیارات و استقلال بانک مرکزی است و حالا با توجه به قانون جدید می‌توان حداقل تا پایان سال به تداوم و استمرار ثبات در بازار ارز همچنان امیدوار باشیم.» در این میان از جمله دیگر دستاورد‌های ثبات نرخ ارز پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد است. به عقیده اقتصاددانان، پیش‌بینی‌پذیری و امنیت اقتصادی از جمله مهم‌ترین عوامل در راستای رشد و توسعه اقتصادی است. فعالان کف بازار نیز از پیش‌بینی‌پذیر شدن نرخ ارز استقبال چشمگیری می‌کنند. این افراد معتقدند که درصورت تداوم یافتن ثبات نرخ ارز، فعالیت‌های تولیدی مجددا رونق گرفته و از حجم واسطه‌گری‌ها و دلال‌بازی‌ها در بازار کاسته می‌شود.

سبقت یورو از دلار در کاهش قیمت

روند بازار ارز غیر‌رسمی تهران در روز چهارشنبه 15 آذر ماه کاهشی بود. یورو و پوند در راستای روند کاهشی جدید خود در بازار روز گذشته افت قیمتی 400تومانی را تجربه کردند. یورو در رقم 54 هزار و 350تومان معامله شد پوند نیز در رقم 63هزار و 400تومان به فروش رسید. اما شیب روند کاهشی اسکناس آمریکایی در بازار روز گذشته کمتر بود. هر برگ دلار آزاد که در واپسین معاملات نقدی روز سه‌شنبه فعالیت خود را در رقم 50 هزار و 250 تومان پایان بخشیده بود، در صبح روز گذشته حوالی همین رقم شروع به کار کرد. در عصر روز گذشته نرخ این ارز افت قیمتی 100 تومانی را تجربه کرد و در نهایت پرونده معاملات نقدی دلار در روز چهارشنبه حوالی رقم 50هزار و 150 تومان بسته شد. همچنین خانواده سکه طلا در روز گذشته افت قیمت‌های چشمگیری را تجربه کردند. سکه طرح جدید 305 هزار تومان افت کرد. نیم و ربع سکه نیز مشترکا 150 هزار تومان کاهش یافتند و به ترتیب در ارقام 15 میلیون و 350 هزار تومان و 10 میلیون و 350 هزار تومان معامله شدند.