22 copy

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری روز گذشته خود به  نوسانات نرخ ارز و دلایل آن اشاره کرد و در ادامه از بازگشت آرامش به بازار خبر داد. بررسی‌های به‌عمل آمده از معاملات رسمی ارز کشور گویای آن است که برخلاف روند نوسانی بازار آزاد، معاملات مرکز مبادله ارز و طلای کشور در شرایط ثبات نرخ به سر می‌برد. قیمت هر برگ دلار رسمی در این سامانه معاملات در روز گذشته بدون تغییر نسبت به روز‌های پیشین در رقم 42 هزار و 926 تومان ثبت شد.

شارژ 500 تومانی دلار

دیروز سه‌شنبه 26 دی‌ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. اسکناس دلار در این روز افت 500 تومانی روز پیشین خود را جبران کرد و مجددا به میانه کانال 52 هزار تومانی رسید.

همچنین اسکناس‌های یورو و پوند نیز در عصر روز گذشته مشترکا با 250 تومان رشد در ارقام 57 هزار و 600تومان برای یورو و 66 هزار و 900تومان برای پوند معامله شدند.

Ali Mohammadi (4 of 119) copy

 تحلیلگران بازار، رشد قیمت‌های صورت گرفته را در راستای تحولات نظامی چند روز اخیر منطقه می‌دانند. احسان خاندوزی نیز روز گذشته در نشست خبری خود در رابطه با این موضوع گفت: « بخش عمده نوسانات ارزی اخیر  ناشی از تحولات نظامی منطقه است به ویژه پس از حمله به یمن نا اطمینانی‌هایی در کشورهای منطقه از جمله ایران ایجاد کرد. امیدواریم با  فروکش کردن این التهابات و برگشتن ریل به شرایط عادی در بازار ارز شاهد ثبات باشیم.»

همچنین او در رابطه با رشد قیمت در بازار حواله افزود: «تراکم تقاضای حواله به دلیل تعطیلی کشتیرانی چینی به دلیل نزدیکی سال نوی چینی به وجود آمده است که این موضوع نیز برطرف خواهد شد.» به نظر می‌رسد با توجه به تایید رسمی مقام اقتصادی کشور، بانک مرکزی قصد دارد تا پس از کمرنگ شدن سیگنال‌های منفی، مجددا اقدام به حمایت از پول ملی کرده و نرخ ارز را به بازه پیشین خود برساند.

تحلیلگران ارزی بر این باورند که در ماه‌های اخیر هم‌راستا با حفظ شرایط ثبات در معاملات رسمی، بانک مرکزی تلاش کرده تا قیمت ارز در بازار غیر‌رسمی را نیز کنترل کند.

 این تلاش‌ها که در قالب سیاست تثبیت صورت گرفته با تقویت عرضه ارز در بازار غیر‌رسمی و در عین حال برطرف‌سازی نیاز‌های خرد و کلان در بازار رسمی موجب کاهش دامنه نوسان ارز در سال جاری شده است. در ماه‌های پیشین مشاهده شد که عمده نوسانات افزایشی بازار با سد بازارساز مواجه شده و تغییر چشمگیری در کریدور‌های نوسان نرخ به وجود نیامده است. روز گذشته همزمان با رشد قیمت دلار، تابلو‌های بازار سکه و طلا نیز سبز شد.

هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با 200هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 31 میلیون و 700هزار تومان معامله شد. همچنین نیم و ربع سکه نیز در عصر دیروز به ترتیب با 110 و 105 هزار تومان رشد نسبت به نرخ‌های پیشین در ارقام 18 میلیون تومان و 11 میلیون و 100هزار تومان معامله شدند.