کمبود شدید نیروی‌کار ماهر در آلمان

بر اساس این مطالعه که توسط دو اقتصاددان در موسسه اقتصادی آلمان (IW) در کلن تهیه شده است، اگر نیاز فعلی به حدود ۵۷۳هزار کارگر واجد شرایط برآورده شود، پتانسیل تولید می‌تواند در سال جاری ۱.۱ درصد افزایش یابد و همچنین تا سال ۲۰۲۷ ارزش افزوده می‌تواند به ۷۴ میلیارد یورو برسد.

برخلاف اعداد واقعی تولید، پتانسیل تولید تخمینی از تولیدی است که با بهره‌برداری کامل امکان‌پذیر است.

محققان از مکانیزم برون‌یابی برای تعیین شکاف کارگران ماهر استفاده می‌‌‌کنند و محاسبات خود را بسیار محافظه‌کارانه انجام می‌دهند، زیرا فرض می‌‌‌کردند که هر فرد بیکار با شرایط مناسب در آلمان شغلی پیدا می‌‌‌کند که در واقعیت چنین نیست.

محققان در این تحلیل نوشتند: به دلیل مفروضات موجود در محاسبات، هزینه‌های واقعی کمبود کارگران ماهر احتمالا بسیار بیشتر است.

طبق این مطالعه، شکاف کارگران ماهر در هر صورت از سال ۲۰۱۰ به وضوح افزایش یافته است. بر اساس برآورد این دو کارشناس، مهم‌ترین راه برای کاهش کمبود نیروی ماهر، جذب مهاجران واجد شرایط بیشتر است.

محققان خاطرنشان کردند: قانون بازنگری شده مهاجرت کارگران ماهر فرصت‌‌‌های جدیدی را در اینجا فراهم کرده است. بر اساس تجزیه و تحلیل، برای توانمندسازی زنان بیشتر برای کار، ارائه گزینه‌های بیشتر مراقبت از کودکان در مهدکودک‌‌‌ها منطقی است.

این دو کارشناس همچنین درباره لزوم انجام اصلاحات در محاسبه مالیات همسران صحبت کردند و خاطرنشان کردند که به کارگیری سالمندان نیز ممکن است تاثیر مثبتی داشته باشد.