شاتا: به دنبال سفر دو روزه وزیر صنعت،‌معدن و تجارت برای شرکت در سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلاروس،‌ در دیدار با وزیر صنایع این کشور،‌ دو طرف بر ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری تاکید کردند.

محمدرضا نعمت‌زاده ‌در دیدار با ویتالی ووک با اشاره به ضرورت افزایش تعاملات دوجانبه افزود: ‌برگزاری کمیسیون‌های مشترک، همکاری در صنعت خودرو و ماشین آلات سنگین،‌نشان از روابط خوب دو کشور در گذشته دارد، اما باید همچنان گسترش یابد. وی با بیان اینکه متاسفانه حجم فعالیت‌های تجاری بین دو کشور متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها نبوده است تصریح کرد:‌باید از طریق برگزاری این کمیسیون تلاش کنیم تا حجم مبادلات تجاری فی‌مابین افزایش یابد و به ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ برسد. وزیر صنعت،‌معدن وتجارت در ادامه،هموار کردن روابط بانکی را حائز اهمیت خواند و گفت: باید شرکت‌های دو کشور بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در این کمیسیون نقشه راهی تهیه شده است ابراز امیدواری کرد: این نقشه برای حرکت‌های بعدی دو کشور موثر واقع شده و جدی گرفته شود و طرفین به آن عمل کنند. وی یادآور شد:‌ دیده شدن مقررات نظیر تسریع توافق ایران و اوراسیا و تسهیلات نظیر روادید، حمل‌ونقل و گمرک و شرکت در نمایشگاه‌های یکدیگر می‌تواند دراین نقشه راه در نظر گرفته شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود افزود:‌ ما آماده هستیم کمک کنیم تا پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام برسد.

نعمت‌زاده ضمن تاکید بر انجام سرمایه‌گذاری مشترک در کشورهای همدیگر خاطرنشان کرد:‌ ‌افزایش سطح همکاری‌ها ضروری است و ما آماده هرگونه تعامل هستیم و هیچ محدودیتی دراین راستا با کشور بلاروس وجود ندارد. به گفته وی، ‌علاوه بر صنعت خودرو،‌دارو و تجهیزات پزشکی و... نیز می‌توانند از زمینه‌های توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور باشند. همچنین در این دیدار وزیر صنایع بلاروس با تاکید بر افزایش سطح همکاری‌های دو کشور افزود: ما مطمئن هستیم این کمیسیون به ارتقای تعاملات بیشتر کمک خواهد کرد.

ویتالی ووک، در ادامه کاهش سطح مبادلات دو کشور به‌ ۷۰ میلیون دلار را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۱۵ میلیون دلار ازاقتصاد ایران به اقتصاد بلاروس تعلق داشته است ضمن اینکه میزان پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایران در این کشور نیز ۷۰۰ میلیون دلار ارزیابی می‌شود که امیدواریم با گسترش روابط فی‌مابین،‌کالای بیشتری بین دو کشور رد و بدل شود.

وی، با بیان اینکه‌ صنعت ماشین‌سازی،حمل‌ونقل، آموزش و ‌گردشگری می‌توانند از جمله زمینه‌های همکاری ایران و بلاروس باشند ابراز امیدواری کرد:‌ برگزاری سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی به توسعه هرچه بیشتر مناسبات تولیدی و تجاری دو کشور بینجامد. وزیر صنایع بلاروس درخصوص پروژه‌های ایرانی در بلاروس افزود: ما از طرف وزارت صنایع،‌ حمایت کامل خود را از این پروژه‌ها اعلام می‌کنیم و امیدواریم پروژه‌های در نظر گرفته شده در صنعت خودرو به سرانجام برسد.

وی افزود:‌ ما آماده‌ایم تا در زمینه ماشین‌آلات ماز و بلاز، تسهیلاتی‌ در اختیار شرکت‌هایی که علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند قرار دهیم.