گروه بازرگانی- هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با انتقادات شدید رییس اتاق بازرگانی ایران از روند اجرای سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی همراه بود. وی با طرح هفت گلایه از سوی بخش خصوصی، رسیدگی به وضعیت اجرای سیاست‌های کلی این اصل را خواستار شد. علاوه بر گلایه‌های رییس اتاق بازرگانی ایران در ا ین جلسه یکی از اعضای هیات نمایندگان این اتاق نیز انتقاداتی را نسبت به کم‌توجهی رییس اتاق ایران نسبت به کمیسیون‌های تخصصی اعلام کردند. در ابتدای این نشست محمد نهاوندیان عدم تفاهم مجلس و شورای نگهبان و ارسال لایحه اصل ۴۴ به مجمع تشخیص مصلحت نظام را اتفاق نامناسبی دانست و گفت: این موضوع شاهد دیگری بر این است که ما در فرآیند تصمیم‌گیری بسیار کند عمل می‌کنیم.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن ایران افزود: برای ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ۸ سال زمان صرف شده و هم اکنون نیز بیش از ۲ سال از این ابلاغیه می‌گذرد و کشور هنوز نتوانسته است قانونی را که بخشی از کار را انجام دهد به تصویب رساند.

نهاوندیان با اشاره به تقدیم بودجه از سوی دولت به مجلس نیز گفت: بودجه به مجلس تقدیم شده و مجلس بررسی آن را شروع کرده است. در این راستا انتظار می‌رفت در ارائه لایحه به مجلس، نحوه انطباق بودجه با قانون اصل ۴۴ به جامعه اقتصادی ارائه شود. در دوسال گذشته هنوز شاخصه‌های پیشرفت ما در تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی تدوین نشده است. وی اظهار داشت: بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی باید شاخصه‌های پیشرفت را شناسایی و گزارش کنند. به نظر می‌رسد این درخواست‌ها از سوی بخش خصوصی بسیار منطقی باشد.

این مقام مسوول بار دیگر به مشکل تخصیص منابع بانکی به فعالان اقتصادی اشاره کرد و ارائه گزارش کارشناسانه از عملکرد طرح‌های زودبازده به دست‌اندرکاران عرصه اقتصاد کشور را ضروری دانست و تشریح کرد: به این وسیله فشارهایی که به تولیدات در حال جریان وارد شده باید مورد ارزیابی قرار گیرد، ضمن اینکه مشخص شود آیا این روش نیاز به بازنگری دارد یا خیر.

به گفته نهاوندیان، اتفاقات سیاسی و طبیعی بسیاری در کشور رخ می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به قطعی گاز، تغییر سیاست پولی، تحمیل سیاست خارجی بر بانک‌ها و غیره اشاره کرد که قطعا هزینه‌ای که از این محل بر واحدهای تولیدی تحمیل می‌شود باید به نحوی برآورد و جبران شود. وی پیشنهاد داد: در این راستا باید صندوقی برای کمک به تولیدکنندگان در نظر گرفته شود.

نهاوندیان با اشاره به حضور بخش خصوصی و نقش‌آفرینی آن در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی گفت: اتاق‌ها باید در قالب شخصیت حقوقی با نماینده خود در این دوره فعالیت کنند، اما اتاق‌ها وامدار، طلبکار، مخالف و بدهکار هیچ نماینده مجلسی نیستند و نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی باید به اصل ۴۴ اهمیت دهند. وی با اشاره به وضعیت نامطلوب گمرک بندرعباس گفت: بحث گمرک بندرعباس برای فعالان اقتصادی اهمیت دارد که باید از وضعیت نامطلوب آن جلوگیری شود.

به گفته نهاوندیان، قانون مبارزه با فساد در مجلس بود که با تفویض اختیار به کمیسیون، حق تصویب آن به کمیسیون داده شده که نگرانی‌های جدی نسبت به مفاد آن وجود دارد. روح این لایحه متناسب با نشاطی که در جلسات تصمیم‌گیری و کارآفرینی داریم، سازگاری ندارد. وی از کمیسیون مجلس درخواست کرد که تامل جدی در نظرات اتاق بازرگانی داشته باشد و با بررسی مجدد قانون، مشکلی بر مشکلات ما نیافزاید بلکه مشکل را بردارد.

در ادامه این نشست، اسدا... عسگراولادی با انتقاد از نحوه عملکرد رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ارتباط با کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی گفت: ۲۸ بهمن ۲۹ سال قبل زمانی که امام خمینی (ره) فرمان عزیمت چند نفر از اعضای موتلفه اسلامی را به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران دادند‌، نگرانی‌هایی از اوضاع اقتصادی کشور وجود داشت که با گذشت این سال‌ها، همچنان نگرانی برای محیط کسب و کار وجود دارد و هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی نگرانی‌های خاصی در خصوص محیط کسب و کار در سال ۸۷ دارد. وی تصریح کرد: با توجه به نگرانی‌های موجود به نظر نمی‌رسد که سال ۸۷ سال مطلوبی به لحاظ کسب و کار برای بخش خصوصی باشد که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

عسگر اولادی خطاب به نهاوندیان گفت: شما وقت زیادی را به کارهای مختلف اختصاص می‌دهید ولی متاسفانه از وقت خود برای اعضای هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. در این راستا به نظر می‌رسد که هیات رییسه باید به کمیسیون‌های تخصصی سرکشی کند.

وی با ابراز نگرانی از آمار صادرات غیرنفتی کشور در سال جاری و سال آتی اظهار داشت: آمار صادرات غیرنفتی کشور از سوی دولت اعلام شد. در این راستا در ده ماهه امسال ۲۶‌میلیون و ۳۲۰‌هزار تن کالا از کشور به ارزش ۱۲‌میلیارد و ۴۸۰‌میلیون دلار صادر شده و در مقابل ۳۱‌میلیون تن کالا به ارزش ۳۶‌میلیارد دلار وارد شده است که میزان صادرات یک سوم واردات است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: دو ماه دیگر از سال باقیمانده که پیش‌بینی می‌شود ۳‌میلیارد دلار دیگر به آمار صادرات غیرنفتی کشور اضافه شود. اما در سال ۸۷ تصور نمی‌رود وضعیت صادرات به این گونه باشد و قطعا آماری کمتر از میزان فعلی خواهیم داشت، چرا که ارتباطات بانکی، نقل و انتقال پول به داخل و تورم دست اندرکاران بحث صادرات را در کشور اذیت کرده است.

عسگر اولادی پیشنهاد داد: راجع به اصل ۴۴ گفت‌وگوهای بسیاری صورت گرفته؛ ولی کار از ریشه دچار مشکل است. سرمایه‌گذاری‌ها دچار مشکل شده و بازار سرمایه نیز دچار کسادی شده است به این معنا که بورس طی ۶ ماه اخیر یک روز حرکت صعودی به خود نگرفته است. وی اظهار داشت: آنهایی که در سال ۸۵ در بورس سرمایه‌گذاری کردند افسوس می‌خورند که چرا روی ملک و زمین سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. چرا باید زمین و مسکن در ایران اینقدر سیر صعودی داشته باشد و صادرات ما سیر نزولی به خود گیرد.

عسگراولادی گفت: طی سال‌های اخیر اتاق غفلت همگانی داشته است. در انتخابات مجلس حرکت شایسته‌ای صورت نگرفته، اگر چه برای دوره هشتم مجلس نیز دیر شده ولی از استان‌ها خواهش می‌شود کسانی را مورد حمایت خود قرار دهند که به اقتصاد سالم می‌اندیشند. وی افزود: اگر در مجالس ششم و هفتم اقتصاددانان دلسوزی داشتیم قطعا امروز این نگرانی بابت اقتصاد کشور وجود نداشت یا حتی کمتر بود.