شبنم آذر - چگونگی برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره تهران، قیمت مصوب گوشت وارداتی برای عرضه به مردم و نحوه توزیع آن، تدابیر دیده شده برای تامین میوه عید و اقدامات انجام‌شده برای ساماندهی بازرسی و نظارت اصناف در نشست خبری دیروز رییس مجمع امور صنفی توزیعی خدماتی تهران تشریح شد. فروش بهاره در پنج نقطه تهران

در این نشست قاسم نوده‌فراهانی مکان‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری نمایش فروش بهاره را حکیمیه تهرانپارس، پارک ارم، مجتمع شهید باستانی، و دو فروشگاه قدس واقع در میدان خراسان و قصر‌الدشت اعلام کرد و گفت: به غیر از دو فروشگاه قدس که احتمال می‌رود به طور تخصصی اقدام به فروش کالا کنند در باقی مراکز همه صنوف حضور دارند.

وی زمان برگزاری این نمایشگاه را ۱۴ تا ۲۴ اسفند اعلام کرد و گفت: در این نمایشگاه‌ها تمامی کالاها با ۱۰ تا ۲۰درصد تخفیف به متقاضیان ارائه خواهد شد.فراهانی همچنین ۶۰درصد غرفه‌های فروش بهاره را به پوشاک و ۴۰درصد را متعلق را به دیگر صنوف اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد: از آنجایی که عده‌ای از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه پاییزه متضرر شدند تلاش می‌کنیم تا غرفه‌داران نمایشگاه پاییزه بتوانند در نمایشگاه بهاره حضور یابند.

وی گفت: تدابیری برای تردد مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه‌های فروش بهاره پارک ارم و حکیمیه در نظر گرفته شده است.

وزارت جهاد واردات گوشت را واگذار می‌کند

رییس مجمع امور صنفی توزیعی خدماتی تهران در ادامه به تشریح چگونگی توزیع گوشت وارداتی پرداخت.وی گفت: پیش از این به وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد داده‌ایم که کار واردات و توزیع گوشت را به اتحادیه مربوطه واگذار کنند که در نتیجه این پیشنهاد مرحله نخست واردات گوشت از سوی اتحادیه در حال انجام است که روند آن ۳ماه به طول خواهد انجامید.

وی گفت: در حال حاضر ۲۵۰واحد توزیع گوشت فعال هستند که گوشت را به قیمت مصوب توزیع می‌کنند و ما امیدواریم طی چند ماه آینده این نحوه توزیع به تمامی واحدها تسری پیدا کند.

فراهانی با بیان اینکه هر اندازه که قدرت توزیع وجود داشته باشد گوشت ذخیره‌شده و موجود است، قیمت نهایی برای عرضه گوشت وارداتی به مردم را ۴هزار و دویست تومان اعلام کرد.

میوه‌های آفریقایی بر سفره‌های نوروز

در ادامه این نشست فراهانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی تصمیم دارد در فروشگاه‌های موقت مستقیما به کار عرضه میوه بپردازد، گفت: اجازه نمی‌دهیم وزارت جهاد کشاورزی میوه توزیع کند.وی گفت: تاکنون ۵۰هزار تن میوه ذخیره‌سازی شده است؛ چراکه این میوه‌ها از کشورهای آفریقایی خریداری‌شده و از طریق کشورهای عربی به کشور وارد می‌شود.

فراهانی همچنین در زمینه پرتغال‌های تلخ و یخ‌زده موجود در بازار گفت: در این زمینه به اتحادیه میادین تره‌بار و تعاونی میوه‌فروشان تذکر داده‌ایم که چنین میوه‌هایی توزیع نشود.

امور بازرسی به مجامع صنفی واگذار می‌شود

در ادامه فراهانی از اصلاح ماده ۴۵ قانون نظام صنفی و تایید وزیر بازرگانی خبر داد و گفت: با این اصلاحیه از این پس امور بازرسی از واحدهای صنفی از اتحادیه‌ها به مجامع امور صنفی محول خواهد شد.وی ادامه داد: برای این امر از اول اسفند آموزش بازرسان آغاز می‌شود، ضمن اینکه بازرسی از هر اتحادیه توسط افرادی خارج از آن اتحادیه صورت می‌گیرد.

رییس مجمع امور صنفی توزیع تهران افزود: از ۱۴ اسفندماه به صورت رسمی و با حضور وزیر بازرگانی امور بازرسی به اصناف واگذار خواهد شد.وی تعداد بازرسان را در حال حاضر ۱۳۵نفر اعلام کرد و گفت: این امکان وجود دارد که بازرسان به ۵۰۰نفر افزایش یابند.

فروش فوق‌العاده را فرهنگ‌سازی کنیم

فراهانی با تاکید بر اینکه فروش فوق‌العاده نسبت به نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه مزایای بسیاری دارد، گفت: اگر این فروشگاه‌ها ۴بار در سال برپا شود منجر به کاهش هزینه‌های نمایشگاهی، شرکت تمامی صنوف و نزدیکی به تمام مراکز جمعیتی می‌شود.وی از فعالان صنف‌های مختلف سراسر کشور خواست تا با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی فروش فوق‌العاده را جایگزین فروش بهاره کنند.

فراهانی لازمه این فرهنگ‌سازی را تضمین کیفیت کالاها و نیز تمهید تخفیف‌های لازم دانست.

وی گفت: در کنار برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره ۱۲۰۰واحد صنفی برای فروش فوق‌العاده ثبت‌نام کرده‌اند.فراهانی ابراز امیدواری کرد فروش فوق‌العاده در سال‌های آتی بتواند جایگزین برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره شود.