اولین همایش و نمایشگاه تجاری و صنعتی در بغداد پس از ۱۰سال در محل هتل «الرشید» برپا شد که در آن تنها شرکت‌های عراقی، آمریکایی و شرکت‌هایی از کشورهای عربی شرکت داشتند.

۱۶۰شرکت از کشورهای یاد شده که بیشتر آنان در غرفه‌های کوچکی در راهروها و سالن‌های هتل الرشید، مستقر بودند، اکثرا با کاتالوگ و عکس و پوستر توانمندی‌های خود را عرضه کردند. بازدیدکنندگان که به گفته مسوولان نمایشگاه طی دو روز تعدادشان ۶هزار نفر بود، برای ورود به هتل الرشید در منطقه حفاظت شده امنیتی موسوم به «الخضرا» در بغداد، حداقل نیم ساعت تا چهل دقیقه در صف ایستادند و چندین نوبت بازرسی بدنی شدند، از گیت‌های حفاظتی عبور کردند و مدارک هویتی آنان بارها وارسی شد.

«اتاق بازرگانی مشترک عراق و آمریکا» که اکثر اعضای آن سرمایه‌داران عراقی مقیم آمریکا هستند، متولی برپایی این همایش و نمایشگاه است که شرکت‌های عراقی، آمریکایی و نیز کشورهای عربی را از روزجمعه در هتل الرشید گرد آورده است.

ماجد میشل، معاون اتاق بازرگانی آمریکا و عراق به خبرنگار «ایرنا» گفت که هدف از برپایی این همایش و نمایشگاه سه روزه، ایجاد فرصت همکاری میان شرکت‌های عراقی و خارجی است.

همچنین طی دو روز گذشته، تعداد زیادی قرارداد میان شرکت‌های حاضر در نمایشگاه با طرف‌های عراقی منعقد شده که هنوز جزئیات و ارزش این قراردادها فاش نشده است.ماجد میشل می‌گوید: تاکنون ۲۵قرارداد در حاشیه همایش و نمایشگاه امضا شده است که بیشتر این قراردادها مربوط به بازسازی و پروژه‌های عمرانی و زیربنایی عراق است. وی در عین حال به شرکت‌هایی که موفق به عقد این قراردادها شده‌اند، اشاره‌ای نکرد. نمایندگانی از وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بازرگانی، بهداشت و ورزش و جوانان عراق از این نمایشگاه تاکنون بازدید کرده‌اند. میشل ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال‌جاری میلادی حداقل سه تا چهار نمایشگاه دیگر در بغداد برگزار شود.

مسوولان نمایشگاه درخصوص علت حضور نیافتن شرکت‌هایی از کشورهای منطقه مانند ایران و ترکیه، تمایل چندانی به پاسخگویی نداشتند.

رعد عمر، رییس اتاق بازرگانی آمریکا و عراق نیز، در این خصوص گفت: این اولین تجربه ما در برگزاری نمایشگاه در بغداد است؛ درحالی که در شرایط امنیتی بسر می‌بریم و فضای نمایشگاهی ما هم محدود است.

وی افزود: به همین منظور سعی کردیم برای اینکه هزینه زیادی تحمیل نشود و مشکلات امنیتی هم پیش نیاید، از شرکت‌هایی دعوت کنیم که در بغداد نمایندگی دارند. رعد با بیان اینکه در برنامه این نمایشگاه حضور شرکت‌هایی از ایران، ترکیه و سوریه لحاظ نشده بود، گفت: هدف این نمایشگاه حضور کشورهای همسایه نبود؛ اما در نظر داریم در نمایشگاه‌های بعدی میزبان این کشورها باشیم.

وی افزود: در ماه سپتامبر (شهریور) قصد داریم نمایشگاه ویژه انرژی شامل برق و سوخت را در بغداد برگزار کنیم. در همین حال مهدی نجات‌نیا، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی‌ایران در عراق گفت: مردم عراق تمایل زیادی به خرید کالاهای ایرانی خصوصا مواد غذایی، آرایشی، شوینده‌ها و غیره دارند و طبق نظرسنجی از بازار این کشور، عراقی‌ها خرید کالاهای ایرانی را به دیگر کشورها ترجیح داده و از آن استقبال می‌کنند. به گزارش روابط‌عمومی‌سازمان توسعه تجارت ایران وی افزود: از طرف دیگر ارزش بازسازی خرابی‌های عراق ۲۰۰میلیارد دلار تخمین زده شده است که بخشی از این بازسازی در قالب طرح‌های ملی و بخشی دیگر استانی است و استانداران عراقی علاقه‌مندند طرح‌های استانی را پیمانکاران ایرانی انجام دهند. نجات‌نیا گفت: متاسفانه تولیدکنندگان، صادرکنندگان کالا و خدمات فنی مهندسی از نیازهای مردم عراق در این مقطع بی‌خبرند و همین بی‌خبری موجب شده تا ایران به‌رغم توانمندی‌های موجود در تامین کالا و خدمات مورد نیاز مردم عراق، نتواند صادراتی در حد کشورهایی مثل ترکیه و سوریه به عراق داشته باشد. رایزن بازرگانی کشورمان در عراق ادامه داد: اطلاع رسانی همه جانبه مبتنی بر واقعیت، تسریع در کار گمرکات ایران در مرز عراق، افزایش نیرو و تجهیزات گمرکی و کم کردن مراحل بازرسی و غیره در مرز و نیز حمل کالاهای ایرانی تا مقصد در عراق از نکاتی است که می‌تواند جهش چشمگیری در صادرات کالاهای ایرانی به این کشور به وجود آورد. وی افزود: صادرات ترکیه با یک گمرک در سال ۲۰۰۷ حدود هشت‌میلیارد دلار، سوریه با دو گمرک حدود شش‌میلیارد دلار و ‌ایران با ۱۵ گمرک و بازارچه مرزی در سال یاد شده فقط یک‌میلیارد دلار بوده است. نجات‌نیا از مسوولان کشور خواست با توجه به معطل ماندن کامیون‌های ایرانی در مرز عراق ترتیبی اتخاذ کنند تا ساعت کار گمرکات افزایش یابد و یا شبانه‌روزی شود.