گروه بازرگانی - معاون وزیر بازرگانی بر لزوم حرکت فرش دستباف ایران به سمت کاهش هزینه‌های تولید در راستای حضور موثر و رقابت در بازارهای جهانی تاکید کرد.

مهدی غضنفری در همایش مدیران شرکت سهامی فرش سراسر کشور با اشاره به ضرورت‌های تولید مطلوب و متناسب با نیازهای جهانی گفت: هر تولیدکننده در مقابل انبوهی از باید و نبایدها برای تولید یک کالا مواجه است که براین اساس برای تولید کالایی متناسب با نیاز بازار و خواست مشتری باید استراتژی را برای نوع تولید خود تدوین کند. معاون وزیر بازرگانی افزود: مشخصات یک تولیدکننده در دنیا باید متناسب با تولیدات مطابق با خواست مشتریان باشد؛ این درحالی است که اگر کالایی در دنیا به نام یک کشور شناخته می‌شود قطعا باید شرایط سخت تری را برای تولید از سوی تولیدکنندگان آن داشته باشد که فرش ایرانی نیز از این امر مستثنی نیست.

به گفته وی، بر پیشانی هیچ تولیدکننده‌ای نوشته نشده که تولیدات آن مادام العمر است و مرگ و میری در ماندگاری در بازارهای هدف ندارد؛ البته مرگ و میر قطعا شامل کسانی خواهد شد که نتوانسته‌اند خود را با مقتضیات زمان خود پیش برند. غضنفری افزود: در این میان برخی استراتژی تولید انبوه را برای حضور در بازارهای پررقابت امروز برگزیده‌اند به این معنا که استراتژی آنها این است که آنقدر تولید کنند که هر فرد با هر توان مالی بتواند کالای تولید آنها را خریداری کند، در حقیقت این نوع تولیدکنندگان کالا را در رده‌های مختلف کیفیت و قیمت تولید می‌کنند.وی اظهار داشت: هم‌اکنون فرش دستباف ایران به اندازه‌ای گران قیمت است که بسیاری از مردم قدرت خرید آن را ندارند. بنابراین آنقدر باید روی هزینه‌های تولید فرش دستباف با کیفیت در ایران چکش‌زنی کنیم تا هرکسی بتواند آن را خریداری کند البته این مستلزم کم کردن از دستمزد کارگران نیست بلکه باید از صفر تفکر تولید تا نقشه، گره و نوع مواد اولیه فرش دستباف بتوان بهره‌وری را حاکم کرده و هزینه‌های اضافی را حذف کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: تولید انبوه در بازارهای جهانی و توسط کمپانی‌های بزرگ دنیا هم‌اکنون مسیر تکامل را طی کرده و به تولید ناب تبدیل شده است در صورتی که ایران در تولید فرش دستباف هنوز مکتب تولید انبوه را نیز به صورت بهینه به کار نبسته است. به گفته غضنفری، اگر قرار است فرش دستباف ایرانی با مکانیزم تولید ناب به تولید بپردازد نباید قیمتش بالا باشد؛ این درحالی است که پایین آمدن قیمت ناشی از استانداردسازی در تولید انبوه است. اگر استانداردسازی کنیم تولید انبوه صورت گرفته که قیمتش مناسب و متناسب با سلیقه مشتریان است.وی اظهار داشت: در تولید ناب تمام فکرها به دنبال این است که موداهای اضافه حذف شود. مودا(MUDA) فعالیتی است که منابع را مصرف کرده ولی ارزشی ایجاد نمی‌کند. این درحالی است که در تولید ایران موداهای بسیاری وجود دارد که به صورت ملی به پیکره جامعه تحمیل می‌شود.