دنیای اقتصاد- نیما صبوری: روز دوشنبه «سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه» جدیدترین آمار مربوط به تجارت «گروه ۲۰» را منتشر کرد. این آمارها که برای فصل نخست ۲۰۱۷ و براساس ارزش فعلی دلار آمریکا منتشر شده، نشان‌دهنده آن است که در فصل نخست ۲۰۱۷، تجارت «گروه ۲۰» برای چهارمین فصل متوالی افزایشی بوده و بالاترین رشد را از فصل دوم سال ۲۰۱۱ تاکنون تجربه کرده است.

بر این اساس، در فصل نخست ۲۰۱۷ صادرات «گروه ۲۰» رشد ۳ درصدی را تجربه کرده است، رشدی که در فصل چهارم ۲۰۱۶ در سطح ۵/ ۱ درصد قرار داشت. همچنین در این فصل واردات این گروه رشد ۰/ ۴ درصدی داشته است درحالی‌که فصل قبل از آن واردات رشد ۲/ ۱ درصدی را به ثبت رساند. به گزارش این نهاد، گرچه حجم تجارت کالا «گروه ۲۰» تقریبا به سطح قبل از بحران مالی ۲۰۰۸ رسیده است، اما هنوز ۱۰ درصد از حداکثر مقداری که در بازه ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ اتفاق افتاد کمتر است. بر این اساس، تمام اقتصادهای عضو «گروه ۲۰» - به غیر از فرانسه که صادراتش ۴/ ۲ درصد کاهش داشت - حجم صادراتشان در فصل نخست ۲۰۱۷ افزایش یافته است. در میان این اقتصادها،‌ استرالیا با به ثبت رساندن رشد صادرات ۲/ ۷ درصدی بالاترین نرخ رشد را داشته است. از دیگر کشورهایی که نرخ رشد بالای صادرات را در این فصل تجربه کردند

می‌توان به کره‌جنوبی (۷/ ۵ درصد)، انگلیس (۳/ ۳ درصد)، کانادا (۹/ ۲ درصد)، آمریکا (۷/ ۲ درصد) و ژاپن (۵/ ۲ درصد) اشاره کرد. در ناحیه یورو نیز کشور آلمان با رشد ۳/ ۱ درصدی بالاترین رشد صادرات را داشته است. همچنین در میان کشورهای گروه «برییکس» شامل برزیل، هند، اندونزی، روسیه، چین، آفریقای جنوبی، رشد صادرات در فصل نخست ۲۰۱۷ متفاوت بوده است، از ۵/ ۳ درصد در اندونزی تا بالای ۱۰ درصد در برزیل و روسیه. از دیگر آمارهایی که در این گزارش ارائه شده، واردات «گروه ۲۰» است که بیانگر آن است که تمام اعضا در فصل اول ۲۰۱۷ وارداتشان افزایشی بوده است. بر این اساس، در فصل نخست ۲۰۱۷ چین بالاترین رشد واردات را در میان اقتصادهای عضو «گروه ۲۰» با نرخ ۶/ ۹ درصد داشته است، این امر باعث شد مازاد تجاری ۲/ ۹۴ میلیارد دلاری این کشور به پایین‌ترین حد از فصل دوم ۲۰۱۴ برسد و ترکیه پایین‌ترین نرخ رشد واردات را با ۸/ ۱ درصد داشته است. از دیگر اقتصادهایی که رشد بالای واردات را تجربه کردند می‌توان به برزیل (۱/ ۹ درصد)، کره (۲/ ۸ درصد)، هند (۵/ ۶ درصد) و آرژانتین (۰/ ۵ درصد) اشاره کرد.